جمعبندی
روایات معناشناسی به دلیل تمرکز بر تبیین معنای مقصود مفردات و اصطلاحات در بافت و سیاق آیات از سایر روایات تبیینی تمایز موضوع و هدف دارند. این روایات در گره گشایی از الفاظ دشوار یاب، تبیین معانی اصطلاحات و ترکیبات، و گره گشایی از آیات مشکل کارآیی ویژهای دارند. غفلت از این روایات میتواند آسیبهای جدی را در تبیین ما از قرآن به دنبال داشته باشد. لذا هماره مفسران باید به روایات معناشناسی مفردات قرآن به عنوان یک منبع و معیاری معتبر در تبیین واژگان قرآن مراجعه نمایند.
روایات تفسیری مراد کلام قرآنی را در سطح ظاهری آن بیان کرده از این رو با گونه معناشناسی که واژه محور و گونه تاویلی که در سطح باطنی آیات به تبیین مراد خداوند می پردازند، تفاوت موضوعی و کارکردی دارند. هم چنین کارکرد روایت تفسیری، تبیین معناست از این رو با احادیث بیان مصادیق فرا نزول آیات (گونه جری و تطبیق) و احادیث بیان استنطاق آموزهها از مقاصد قرآنی (گونه مستفاد) متفاوت است، لذا تبیین مدلول ظاهری جمله قرآنی، شاخص متمایز کننده روایات تفسیری از دیگر احادیث تبیینی است. تاویل، تبيين معناي باطني کلام، معنای نهفته در ورای ظاهر، یا دست یابی به مراد از ورای ظاهر سخن است که با تجرید ظاهر عبارت گوینده از خصوصیات و قیود اعتباری، به مغزای آن دست می یابیم. تاویل از ورای ظاهر به کشف مراد متن میپردازد و ظاهر را در حد یک نمونه از معنای باطنی میداند. از این رو میتوان گفت معناي بطنی کلام، معنايي است که از هر گونه تلبس به يک مصداق يا مثال خارجي تهي است. اين تاويل هست که با زدودن تمام اين تلبسات به آن مفهوم کلي و فراگير نهفته در ورای ظاهر آيات، دست پيدا مي کند. کشف و تجرید حقیقت مقصود قرآن در عین حفظ و اعتبار ظاهر تنزیلی قرآن در