209
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

شده است؛ زیرا «خارج شدن از تاریکی به سوی نور» برای بیان تأثیر پذیرش ولایت اللّٰه به کار رفته است که امری فرامادی است. پذیرش ولایت امام عادل نیز چنین کارکردی دارد و سبب می‏شود پیروانش را از تاریکی‏های گناه به نور توبه و مغفرت الهی خارج نماید؛ همان طوری که پذیرش ولایت امام جائز فرد را از نور اسلام به سوی ظلمت کفر می‏راند.۱

علامه طباطبایی یکی از وجه معنایی روایات حمل نور بر آل محمد صلی الله علیه و اله و ظلمات بر دشمنان در این آیه را جری یا بطن آیه دانسته است۲ که با تجرید از خصوصیات و سیاق، مغزای مقصود انتزاع شده و بر یک مفهوم با مصداق تعمیم داده شده است؛ زیرا همان کارکرد نور را - که هدایت و رهایی از تاریکی باشد - پذیرش مرجعیت آل محمد صلی الله علیه و اله داراست و فرد را در فتنه‏ها و تاریک‏زارهای دنیا به سان نوری درخشان در تاریکی هدایت می‏کنند.

در نتیجه، از مجموع این روایات، می‏توان به توسعه‏پذیری مصادیق قرآن در بستر زمان پی برد و مانایی و طراوت آن را در هماره تاریخ حس کرد. اگر احادیث جری و تطبیق را از معصومان علیهم السلام در اختیار نداشتیم، شاید به کارگیری این روش و دست‏یابی به چنین نتایجی در تفسیر آیات غیر مجاز می‏نمود.۳

شایان ذکر است که هر چند منابع روایی جری و تطبیق از نظر اعتبارسنجی سندی و

1..‏ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ عَبْدِ الْعَزِیزِ الْعَبْدِیِّ، عَنْ عَبْدِ اللَّه بْنِ أَبِی یَعْفُورٍ قَالَ: قُلْتُ لأَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام: إِنِّی أُخَالِطُ النَّاسَ فَیَکْثُرُ عَجَبِی مِنْ أَقْوَامٍ لَا یَتَوَلَّوْنَکُمْ و یَتَوَلَّوْنَ فُلَاناً و فُلَاناً لَهُمْ أَمَانَةٌ و صِدْقٌ و وَفَاءٌ و أَقْوَامٌ یَتَوَلَّوْنَکُمْ لَیْسَ لَهُمْ تِلْکَ الأَمَانَةُ و لَا الْوَفَاءُ و الصِّدْقُ. قَالَ فَاسْتَوَی أَبُو عَبْدِ اللَّه علیه السلام جَالِساً فَأَقْبَلَ عَلَیَّ کَالْغَضْبَانِ ثُمَّ قَالَ: لَا دِینَ لِمَنْ دَانَ اللَّه بِوَلَایَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللَّه و لَا عَتْبَ عَلَی مَنْ دَانَ بِوَلَایَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّه. قُلْتُ: لَا دِینَ لأُولَئِکَ و لَا عَتْبَ عَلَی هَؤُلَاءِ؟ قَالَ: نَعَمْ لَا دِینَ لأُولَئِکَ و لَا عَتْبَ عَلَی هَؤُلَاءِ، ثُمَّ قَالَ: ألَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّه عز و جل ‏‏‏: (ٱللَّهُ وَلِىُّ ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا یخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَاتِ إِلَى ٱلنُّورِ)، یَعْنِی مِنْ ظُلُمَاتِ الذُّنُوبِ إِلَی نُورِ التَّوْبَةِ و الْمَغْفِرَةِ لِوَلَایَتِهِمْ کُلَّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّه و قَالَ: (و الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ)، إِنَّمَا عَنَی بِهَذَا أَنَّهُمْ کَانُوا عَلَی نُورِ الإِسْلَامِ، فَلَمَّا أَنْ تَوَلَّوْا کُلَّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللَّه عز و جل خَرَجُوا بِوَلَایَتِهِمْ إِیَّاه مِنْ نُورِ الإِسْلَامِ إِلَی ظُلُمَاتِ الْکُفْرِ فَأَوْجَبَ اللَّه لَهُمُ النَّارَ مَعَ الْکُفَّارِ فَـ (أُولٰئِكَ أَصْحَابُ ٱلنَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ) (الکافی، ج۱، ص۳۷۶).

2.. و فی الکافی عن الصادق علیه السلام: قال: النور آل محمد و الظلمات أعدائهم. أقول: و هو من قبیل الجری أو من باب الباطن أو التأویل (المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۲، ص۳۴۷).

3.. اعتبار و کارکرد روایات تفسیری، ص۸۰.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
208

جری باطن

پیش اشاره شد که بر پایه روایات اهل بیت علیهم السلام، چون «عن حمران بن أعین، قال: سألت أبا جعفر علیه السلام عن ظهر القرآن و بطنه‏.‏ فقال: ظهره الذین نزل فیهم القرآن، و بطنه الذین عملوا بمثل أعمالهم یجری فیهم ما نزل فی أولئک»، جری پیوندی با بطن قرآن دارد. در جری باطن، معانی به دست آمده از تأویل آیات قرآن، بر مصادیق نوآمد و فرانزولی جری داده می‏شود.

به بیان دیگر، آیات با تنقیح مناط و الغای خصوصیت زمانی، مکانی و مخاطبی از ظاهر مفاهیم بر مصداقی که مشابهت کافی و لازم را داشته باشد، تعمیم و تطبیق داده می‏شود. تطبیق «مستضعف» در آیه (وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى ٱلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوا فِى ٱلْأَرْضِ...)۱ به امام علی‏ علیه السلام، امام حسن‏ علیه السلام و امام حسین‏ علیه السلام۲، «باس شدید» در آیه (قَيِّمًا لِّيُنذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِّن لَّدُنْهُ وَ يُبَشِّرَ ٱلْمُؤْمِنِينَ)۳ به امام علی‏ علیه السلام۴، حالات موسی‏ علیه السلام به هنگام خروج از مصر در آیه (فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِى مِنَ ٱلْقَوْمِ ٱلظَّالِمِينَ)۵ به حالت امام حسین‏ علیه السلام در خروج از مدینه پیش از رخداد عاشورا،۶ «والدین» در آیه (لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا ٱللَّهَ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا)۷ به رسول خدا صلی الله علیه و اله و علی علیه السلام۸... از نمونه‏های جری و تطبیق معانی باطنی آیات هستند که با الغای خصوصیت در مصادیق جدیدی انطباق داده شده‏اند.

همچنین، می‏توان به جری و تطبیق ظلمت و نور در آیه (ٱللَّهُ وَلِىُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَاتِ إِلَى ٱلنُّورِ...)۹ اشاره کرد. بر پایه ظاهر آیه، نور در تقابل با تاریکی است و با مفهوم «خارج شدن» هم‏نشین شده است. لذا مفهومی مادی و محسوس آن در مقام تمثیل حفظ

1.. سوره قصص، آیه ۵.

2.. نور الثقلین‏، ج‏۴، ص۱۱۰.

3.. سور کهف، آیه ۲.

4.. نور الثقلین‏، ج۳، ص۲۴۲.

5.. سوره قصص،‌ آیه ۲۱.

6.. حویزی، نور الثقلین‏، ج‏۴، ص۱۲۱.

7.. سوره بقره، آیه ۸۳.

8.. البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۲۶۲.

9..‏ سوره بقره، آیه ۲۵۷.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1254
صفحه از 312
پرینت  ارسال به