205
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

افزون بر این، جری‏ و تطبیق فرآیندی رایج در زبان‏های مختلف دنیا است؛ لذا اختصاص به تفسیر قرآن نیز ندارد. برخی از محققان کتاب مقدس از جری به تفسیر تطبیقی یاد کرده است که واعظان از آن بیشترین بهره را برای بسط آموزه‏های کتاب مقدس در روزگار خود می‏برند.۱ اهل بیت علیهم السلام به دلیل احاطه بر قرآن بیشتر‏ین بهره را از جری و تطبیق‏ در تبیین و توسعه معارف قرآنی برده‏اند. از نمونه‏های مشهور آن، معارف دعایی اهل بیت علیهم السلام است که موقعیت خویش را در هنگام مناجات با خداوند و درخواست از ایشان با جایگاه مؤمنان پیشین - که در آیات قرآن از آن‏ها یاد شده است - تطبیق داده‏اند.۲

امام حسین علیه السلام در نهضت عاشورا فراوان از آیات قرآن در تطبیق موقعیت خویش و جبهه باطل مقابل استفاده کرده است که در پژوهش‏های مستقل بدان پرداخته شده است.۳ از درنگ در کاربردهای جری در روایات اهل بیت علیهم السلام این مهم به دست می‏آید که جری در دو سطح ظاهر و باطن آیات امکان پذیر است. شایان ذکر است معناشناسی مصداقی در معناشناسی نوین شباهت زیادی به جری و تطبیق، به ویژه در سطح مصادیق ظاهری دارد. در این رویکرد معنا به دو قسم مفهومی و مصداقی تقسیم شده است. قسم مصداقی، نشان دادن مصداق معنا در خارج به جای تبیین معنایی آن با کلمه دیگری است. از این رو، ‏معنای مفهومی درون زبانی و معنای مصداقی برون زبانی است.۴‏‏

انواع جری

جری ظاهر

در این نوع از جری قرآن، لفظ و مفهوم آیه عام بوده و روایت مصداقی را برای آن بیان می‏کند که این مصداق می‏تواند خاص یا اخص از عام ظاهر آیه باشد. از این قسم می‏توان به تطبیق ملعونین در آیه (إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ ٱلْبَيِّنَاتِ وَ ٱلْهُدَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِى ٱلْكِتَابِ

1.. دانش تفسیر در سنّت یهودی و مسیحی، ص۵۷۳‏.

2.. نمونه‏های متعدد را ر.ک: تجلی قرآن در نیایش معصومان، ص۴۹ - ۵۳.

3.. تجلی قرآن در حماسه عاشوراء، ص۱۳۶.

4.. ر.ک: درآمدی بر معنا‏شناسی، ص۳۰.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
204

استدلال‏های امام علی علیه السلام و یاران وی در جنگ‏های ایشان با‏ معاویه استشهاد به این آیه برای تبیین موقعیت جبهه حق نیز استفاده شده است.۱

زندان معاویه

نمونه سوم، داستان زندان افکندن محمد بن أبی حذیفة از سوی معاویه به جرم دوستداری و حمایت از علی علیه السلام است که علی رغم رابطه نسبی با معاویه تا آخر عمرش در زندان ماند و در آنجا نیز جان سپرد. محمد بن أبی حذیفة هنگامی که برای بار دوم وی را به زندان می‏بردند، آیه (قَالَ رَبِّ ٱلسِّجْنُ أَحَبُّ إِلَىَّ مِمَّا يَدْعُونَنِى إِلَيْهِ)۲ را تلاوت و بر موقعیت خویش تطبیق می‏داد که یوسف‏گونه از شریری چون معاویه به زندان پناه برد و از محبت علی علیه السلام روی بر نگرداند.۳ وی از مسلمانان نیک‏نام و از یاران با وفای امام علی‏ علیه السلام بود. شجاعت وی در نقدهای کوبنده‏اش علیه معاویه و نمایاندن چهره وارونه وی در آخرین گفت‏وگویش با معاویه هویداست؛ وی فهمی جامع و تیزبین از حوادث سیاسی صدر اسلام داشت.۴

1.. ر.ک: وقعة الصفین، ص۵۵۱؛ الامامة و السیاسة، ج۱، ص۶۲.

2.. ‏[یوسف‏] گفت: «پروردگارا، زندان برای من دوست‏داشتنی‏تر است از آنچه مرا به آن می‏خوانند» (سوره یوسف، آیه ۳۳).

3.. ... و اللّٰه لا أزال أحب علیا للّٰه، و أبغضک فی اللّٰه و فی رسوله ابدا ما بقیت. قال معاویة: و انی أراک علی ضلالک بعد، ردوه، فردوه و هو یقرء فی السجن: (قَالَ رَبِّ ٱلسِّجْنُ أَحَبُّ إِلَىَّ مِمَّا یدْعُونَنِى إِلَیهِ)، فمات فی السجن (اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی)، ج۱، ص۲۸۸).

4.. کان محمد بن أبی حذیفة بن عتبة بن ربیعة مع علی بن أبی طالب علیه السلام و من أنصاره و أشیاعه، و کان ابن خال معاویة، و کان رجل من خیار المسلمین، فما توفی علی علیه السلام أخذه معاویة و أراد قتله فحبسه فی السجن دهرا، ثم قال معاویة ذات یوم: ألا نرسل إلی هذا السفیه محمد بن أبی حذیفة فنبکته، و نخبره بضلاله، و نأمره أن یقوم فیسب علیا؟ قالوا: نعم ... قال: فواللّٰه الذی لا اله غیره ما أعلم أحدا شرک فی دم عثمان و ألب علیه غیرک لما استعملک و من کان مثلک، فسأله المهاجرون و الأنصار ان یعزلک فأبی، ففعلوا به ما بلغک ... قال: و اللّٰه انی لأشهد أنک منذ عرفتک فی الجاهلیة و الاسلام لعلی خلق واحد ما زاد الاسلام فیک قلیلا و لا کثیرا، و ان علامة ذلک فیک لبینة تلومنی علی حبی علیا کما خرج مع علی کل صوام قوام مهاجری و أنصاری، و خرج معک أبناء المنافقین و الطلقاء و العتقاء، خدعتهم عن دینهم، و خدعوک عن دنیاک، و اللّٰه یا معاویة ما خفی علیک ما صنعت، و ما خفی علیهم ما صنعوا، إذا حلوا أنفسهم بسخط اللّٰه فی طاعتک (همان، ج۱، ص۲۸۶ - ۲۸۸).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1233
صفحه از 312
پرینت  ارسال به