افزون بر این، جری و تطبیق فرآیندی رایج در زبانهای مختلف دنیا است؛ لذا اختصاص به تفسیر قرآن نیز ندارد. برخی از محققان کتاب مقدس از جری به تفسیر تطبیقی یاد کرده است که واعظان از آن بیشترین بهره را برای بسط آموزههای کتاب مقدس در روزگار خود میبرند.۱ اهل بیت علیهم السلام به دلیل احاطه بر قرآن بیشترین بهره را از جری و تطبیق در تبیین و توسعه معارف قرآنی بردهاند. از نمونههای مشهور آن، معارف دعایی اهل بیت علیهم السلام است که موقعیت خویش را در هنگام مناجات با خداوند و درخواست از ایشان با جایگاه مؤمنان پیشین - که در آیات قرآن از آنها یاد شده است - تطبیق دادهاند.۲
امام حسین علیه السلام در نهضت عاشورا فراوان از آیات قرآن در تطبیق موقعیت خویش و جبهه باطل مقابل استفاده کرده است که در پژوهشهای مستقل بدان پرداخته شده است.۳ از درنگ در کاربردهای جری در روایات اهل بیت علیهم السلام این مهم به دست میآید که جری در دو سطح ظاهر و باطن آیات امکان پذیر است. شایان ذکر است معناشناسی مصداقی در معناشناسی نوین شباهت زیادی به جری و تطبیق، به ویژه در سطح مصادیق ظاهری دارد. در این رویکرد معنا به دو قسم مفهومی و مصداقی تقسیم شده است. قسم مصداقی، نشان دادن مصداق معنا در خارج به جای تبیین معنایی آن با کلمه دیگری است. از این رو، معنای مفهومی درون زبانی و معنای مصداقی برون زبانی است.۴
انواع جری
جری ظاهر
در این نوع از جری قرآن، لفظ و مفهوم آیه عام بوده و روایت مصداقی را برای آن بیان میکند که این مصداق میتواند خاص یا اخص از عام ظاهر آیه باشد. از این قسم میتوان به تطبیق ملعونین در آیه (إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ ٱلْبَيِّنَاتِ وَ ٱلْهُدَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِى ٱلْكِتَابِ
1.. دانش تفسیر در سنّت یهودی و مسیحی، ص۵۷۳.
2.. نمونههای متعدد را ر.ک: تجلی قرآن در نیایش معصومان، ص۴۹ - ۵۳.
3.. تجلی قرآن در حماسه عاشوراء، ص۱۳۶.
4.. ر.ک: درآمدی بر معناشناسی، ص۳۰.