199
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

در میان صحابه، ابن مسعود بر این باور بوده است که آیات قرآن را گروهی در گذشته عمل کرده‏اند و همان آیات را گروهی در آینده عمل می‏کنند.۱ شیخ طوسی این دیدگاه ابن مسعود را یکی از وجوه معنایی ظهر و بطن قرآن در روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله دانسته است۲ و همین مضمون در روایات اهل بیت علیهم السلام تأیید شده است.۳ به هر حال، دیدگاه ابن مسعود گویای این مهم است که در دوره صحابه مسأله جری و تطبیق آیات امری شناخته شده بوده است؛ هر چند که از آن با اصطلاح خاصی یاد نشده است.

در روایات منسوب به ابن عباس و بُریده، نفس مطمئنه در آیه (يَا أَيَّتُهَا ٱلنَّفْسُ ٱلْمُطْمَئِنَّةُ‏) به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله۴ و حمزه سید الشهداء۵ تطبیق داده شده است که نشان از شیوع جری آیات به اشخاص دارد. نصوص موجود نشان‏گر این مهم است که صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله آیات تاریخی قرآن را در پاسخ به مسائل جدید به کار می‏بستند؛نمونه‏های ذیل گویای این مهم هستند:

جنگ جمل

نمونه اول، آیه (وَٱتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ ٱلَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً وَٱعْلَمُوا أَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ)۶ است که زبیر بن عوام آن بر جریان جنگ جمل جری‏ داد.۷ در گزارشی از زبیر چنین آمده

1.. فاما ما روی عن النبی صلی الله علیه و اله أنه قال: [ما نزل من القرآن من آیة إلا و لها ظهر و بطن] ... والثانی - ما حکی عن ابن مسعود أنه قال: [ما من آیة إلا وقد عمل بها قوم و لها قوم یعملون بها] (التبیان، ج۱، ص۹)؛ این سخن ابن مسعود را بعدها ابن تیمیه با اندکی تغییر در متن در آثار خود به کار برده است: وَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِی الْقُرْآنِ مِنْ آیَةٍ إلَّا وَ قَدْ عَمِلَ بِهَا قَوْمٌ وَ سَیَعْمَلُ بِهَا آخَرُونَ (ر.ک: مجموعة الفتاوی، ابن تیمیة، ج۲۸، ص۴۱۳).

2..‏ التبیان، ج۱، ص۹.

3..‏ حدثنا أبی رحمه الله قال: حدثنا سعد بن عبداللّٰه‏‏‏، عن أحمد بن أبی عبداللّٰه‏‏‏ عن محمد بن خالد الأشعری، عن إبراهیم بن محمد الأشعری، عن ثعلبة بن میمون، عن أبی خالد القماط، عن حمران بن أعین، قال: سألت أبا جعفر علیه السلام عن ظهر القرآن و بطنه. فقال: ظهره الذین نزل فیهم القرآن، و بطنه الذین عملوا بمثل أعمالهم یجری فیهم ما نزل فی أولئک (معانی الأخبار، ص۲۵۹).

4.. عن ابن عباس - رضی اللّٰه عنهما - (یا أَیتُهَا ٱلنَّفْسُ ٱلْمُطْمَئِنَّةُ)، قال: هو النبی صلی الله علیه و سلم (الدر المنثور فی تفسیر المأثور‏،‏ ج‏۶، ص۳۵۰).

5.. عن بریدة رضی الله عنه فی قوله: (یا أَیتُهَا ٱلنَّفْسُ ٱلْمُطْمَئِنَّةُ)، قال: یعنی نفس حمزة (همان).

6.. سوره انفال، آیه ۲۵: و از فتنه‌ای که تنها به ستمکاران شما نمی‏رسد بترسید و بدانید که خدا سخت کیفر است.

7.. حدثنا عبداللّٰه،‏‏‏ حدثنی أبی، ثنا أبو سعید مولی بنی‏هاشم، ثنا شداد یعنی ابن سعید، ثنا غیلان بن جریر، عن مطرف، قال: قلنا للزبیر رضی الله عنه: یا أبا عبداللّٰه!‏‏‏ ما جاء بکم شیعتم الخلیفة حتی قتل ثم جئتم تطلبون بدمه: قال الزبیر رضی الله عنه: انا قرأناها علی عهد رسول اللّٰه صلی الله علیه و سلم و أبی بکر و عمر و عثمان - رضی اللّٰه عنهم -: (وَٱتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِیبَنَّ ٱلَّذِینَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً)، لم نکن نحسب انا أهلها حتی وقعت منا حیث وقعت (مسند أحمد، ج۱، ص۱۶۵)؛‏ (( حدثنا عبداللّٰه‏‏‏، حدثنی أبی، ثنا أسود بن عامر، ثنا جریر، قال: سمعت الحسن قال: قال الزبیر بن العوام: نزلتهذه الآیة و نحن متوافرون مع رسول اللّٰه صلی الله علیه و سلم: (وَٱتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِیبَنَّ ٱلَّذِینَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً)، فجعلنا نقول ما هذه الفتنة و ما نشعر انها تقع حیث وقعت آخر حدیث الزبیر بن العوام رضی اللّٰه تعالی عنه (همان، ج۱، ص۱۶۷ - ۱۶۸).


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
198

است۱ و در روایات اهل بیت علیهم السلام به این مهم اشاره شده است که با درنگ در آیات مربوط به گذشتگان راه سعادت و هلاکت را تمییز دهید و برابر آن‏ها عمل نمایید.۲

جری در عصر صحابه

جری و تطبیق امری شایع و مرسوم میان صحابه بوده است و آن را از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فراگرفته بودند؛ زیرا ایشان آیات را برای افراد خاص تطبیق می‏دادند که سبب نزول آیات نبودند؛ برای نمونه، تطبیق عروة الوثقی به امام علی علیه السلام در آیه (فَقَدِ ٱسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ ٱلْوُثْقَىٰ‏) مثال روشن این ادعاست که در منابع روایی اهل سنّت۳ و شیعه۴ از ایشان گزارش شده است.

1.. حیث نلاحظ أن القرآن الکریم ضرب الأمثال و تحدث عن الاحداث و الوقائع بروح التربیة و التزکیة و الهدایة، فکما ان هذا المثل له مصادیقه فی عصر النزول، فهو له مصادیق (یؤول) إلیها فی العصور الأخری. و کما أن قصة نوح و إبراهیم و موسی و عیسی و غیرهم من الأنبیاء تمثل حقائق عاصرها الأنبیاء، و لم یذکرها القرآن الکریم لمجرد التسلیة أو تسجیل حوادث التأریخ و توثیقها، بل لأنها تمثل أیضا حقائق وقعت فی عصر نزول القرآن، فکذلک هی - فی نظر أهل البیت علیهم السلام - تمثل حقائق متشابهة ومطابقة لها فی العصور و الأزمنة الأخری التی تلت عصر الرسالة الاسلامیة، و فی کل عصر و زمان. و هکذا الحال فی الأحکام الشرعیة و الأخلاق الاسلامیة و السنن التأریخیة و الحقائق الکونیة کلها تتحدث عن مصادیق و نظائر و مفردات و تطبیقات لعصر الرسالة، بل و لکل عصر و زمان (علوم القرآن، ص۳۲۴ - ۳۲۵).

2.. عن داود بن فرقد قال: سمعت أبا عبداللّٰه علیه السلام یقول: علیکم بالقرآن فما وجدتم آیة نجا بها من کان قبلکم فاعملوا به، و ما وجدتموه هلک من کان قبلکم فاجتنبوه (تفسیر العیاشی، ج۱، ص۵).

3.. ینابیع المودة، ج۱، ص۴۰۴.

4.. و روی الحسین بن جبیر فی نخب المناقب: بإسناده إلی الرضا علیه السلام، قال: قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و اله: «من أحب أن یستمسک بالعروة الوثقی فلیستمسک بحب علی بن أبی طالب» (ر.ک: البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۵۲۳ - ۵۲۴).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1232
صفحه از 312
پرینت  ارسال به