177
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

در بار شتر برادرش بنیامین قرار داد تا بتواند از این طریق وی را نزد خود نگه‏دارد. توسل به حیله و نسبت دادن سرقت به کاروان برادران دو شبهه‏ای است که در این آیات قابل طرح است. حتی ممکن است به سیاق آیه چنین استشهاد شود که مأموران کاملاً واقف به حقیقت ماجرا بودند و یوسف آن‏ها را وادار کرده بود که بر خلاف واقع سخن بگویند.

در روایات امامیه چنین گزارش شده است که اهل بیت علیهم السلام نظر به بازتاب نادرست این فهم از آیه در جامعه، به تبیین دقیق مقصود از آیه پرداخته‏اند. از این رو، ‏روایات ارزشمندی در دفع این شبهات در جوامع امامیه وجود دارد. از جمله، این‏که مقصود اصلی از آیه (فَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ ٱلسِّقَايَةَ فِى رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا ٱلْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ)۱ سرقت یوسف علیه السلام از سوی برادرانش در دوران کودکی۲ بیان شده است. برای فهم دقیق این تأویل از ظاهر آیه توجه به نکات ذیل ضروری است:

یک) از بیان صریح قرآن از دیدار ویژه یوسف علیه السلام با برادر تنی خود، مشهور به بنیامین، در دیدار دوم: (ءَاوَىٰ إِلَيْهِ أَخَاهُ) و معرفی خود به وی: (قَالَ إِنِّى أَنَا أَخُوكَ) و رفع نگرانی از آزارهای سایر برادران علیه وی در عبارت (فَلَا تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ) چنین برمی‏آید بنیامین نگران بازگشت دوباره نزد برادرانش بوده و بسیار علاقه‏مند است که نزد یوسف علیه السلام بماند، ولی نظر به تعهد برادران وی به یعقوب علیه السلام۳ امکان توسل به هر بهانه‌ای برای ماندن وی در مصر جز با جبر ممکن نبود. نظر به این‏که شرایط کاروان پسران یعقوب علیه السلام به گونه‌ای بود که امکان اتهام آنان به غیر از اموال مرتبط با توزین و حمل گندم ممکن نبود، این اندیشه به ذهن یوسف علیه السلام رسید که وسیله سنجش گندم - که از اموال دولتی بود - در بار شتر بنیامین گذاشته شود تا بهانه‌ای برای ماندن وی نزد یوسف علیه السلام فراهم گردد. با توجه به این زمینه‏ها و شرایط، حیله انجام شده صوری و با رضایت بنیامین بوده است و جز وی سایر برادران مجازات نشدند. برای بنیامین نیز در حقیقت، مجازاتی نبوده و بلکه اسباب آسایش و

1.. سوره یوسف، آیه ۷۰.

2.. البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۸۸.

3.. سوره یوسف، آیه ۶۶ و ۸۰.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
176

که از ساحت انبیاء چنین باورمندی به آن محال است.۱

در شبهه مذکور، جمله (فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ) از بافت آن تقطیع شده است. اگر به صدر و ذیل این آیه و جایگاه آن در داستان حضرت یونس علیه السلام دقت شود، چنین معنایی از جمله مذکور صحیح نخواهد بود؛ زیرا این جمله در امتداد بیان حال حضرت یونس علیه السلام هنگام ترک قوم خویش است. وی در این زمان و چنین موقعیتی گمان نمی‏کرد که خداوند به خاطر آن بر او سخت خواهد گرفت، ولی شکی در این نداشت که اگر خداوند اراده کند، بر همه چیز قادر است.۲

همچنین، در آیات بعد، چون حضرت یونس علیه السلام از گرفتاری در شکم ماهی نجات یافت، خداوند را به پاس رهایی وی از این تنگناها ستود و خدواند دعای وی را استجابت کرد.۳ روشن است که چنین رابطه‌ای میان حضرت یونس علیه السلام و خداوند بر خلاف تصویر وی در شبهه مذکور است. در نتیجه، روایت با تبیین مقصود اصلی آیه، تشابه از چهره آن زدوده است و به شبهات مبتنی بر این تشابه‏نمایی پاسخ داده است.

«إِنَّکُمْ لَسارِقُونَ»

از مفاد ظاهر آیات (وَ لَمَّا دَخَلُوا عَلَىٰ يُوسُفَ ءَاوَىٰ إِلَيْهِ أَخَاهُ قَالَ إِنِّى أَنَا أَخُوكَ فَلَا تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ * فَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ ٱلسِّقَايَةَ فِى رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا ٱلْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ * قَالُوا وَ أَقْبَلُوا عَلَيْهِم مَّاذَا تَفْقِدُونَ * قَالُوا نَفْقِدُ صُوَاعَ ٱلْمَلِكِ وَ لِمَن جَاءَ بِهِ حِمْلُ بَعِيرٍ وَ أَنَا بِهِ‏ زَعِيمٌ)۴ چنین به ذهن می‏آید که یوسف علیه السلام برای هدفی ناگفته در آیات، ظرف ویژه (سقایه: مشربه) را

1.. و أما کونه علیه السلام مغاضبا؟ لربه حقیقة و ظنه أن اللّٰه لا یقدر علیه جدا، فمما یجل ساحة الأنبیاء الکرام عن ذلک قطعا و هم معصومون بعصمه اللّٰه (المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۳۱۵)؛ و أمّا تفسیره بأنّه ظن أنّه سبحانه لا یقدر علیه، فهو تفسیر بما لا تصح نسبته إلی الجهلة من الناس فضلاً عن الأولیاء و الأنبیاء (عصمة الأنبیاء فی القرآن الکریم، ص۲۰۰).

2..‏ الدرّ المنثور، ج۵، ص۶۶۶ نقلاً عن الزبیر بن بکار فی الموفقیات؛ تاریخ دمشق، ج۷۳، ص۱۹۹ نحوه؛ نیز، ر.ک: مفاتیح الغیب، ج۲۲، ص۲۱۵.

3.. ... (فَنَـادَىٰ فِى ٱلظُّـلُمَاتِ)، أی ظُلمَةِ اللَّیلِ و ظُلمَةِ البَحرِ و ظُلمَةِ بَطنِ الحوتِ، (أَن لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ ٱلظَّالِمِينَ)، بِتَرکی مِثلَ هذِهِ العِبادَةِ الَّتی قَد فَرَّغتَنی لَها فی بَطنِ الحوتِ، فَاستَجابَ اللهُ لَهُ و قالَ عز و جل : (فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ ٱلْمُسَبِّحِينَ * لَلَبِثَ فِى بَطْنِهِ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ) (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۲۰۱، ح۱؛ الاحتجاج، ج۲، ص۴۳۲، ح۳۰۸ نحوه و کلاهما عن علی بن الجهم؛ بحار الأنوار، ج۱۱، ص۷۸، ح۸).

4.. سوره یوسف، آیه ۶۹ - ۷۲.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1395
صفحه از 312
پرینت  ارسال به