157
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

مقصود گوینده به دلیل کژتابی‏های زبان، دچار نوعی غرابت یا وارونگی معنا شده است که تأویل با برنمودن مقصود گوینده، گره از این ابهام مقصود بر می‏دارد. در تأویل باطن نیز مقصود گوینده با عبور از لایه‏های زبانی ظاهر کلام نمایان می‏شود و جمال مقصود خود را آشکار می‏سازد. به همین سان، تأویل در روایات امامیه در دو عرصه کشف و تجرید باطن آیات از ظاهر و تبیین مقصود از آیات متشابه به کار رفته است که بازگشت به همان کشف مقصود خداوند از آیات دارد. در ادامه، نمونه‏هایی از تأویل دراین دو ساحت از تبیین قرآن را گزارش و تحلیل می‏کنیم تا روشن شود که این قسم از احادیث، گونه‌ای مستقل از سایر روایات هستند.

تأویل باطن

در روایات تأویل، معنای باطن، گاه معنای مقصود به شکل مفهوم تجرید شده از هر گونه خصوصیت عرضه می‏شود. گاهی برای بیان معنای مقصود از قالب مصداق استفاده می‏شود و با بیان مثال معنای مقصود روشن‏تر می‏شود. اسلوب بیانی این روایات در تبیین بطن آیه متنوع است. گاهی از تعابیر بطن آیه قرآن «فی بطن القرآن»۱، نزول آیه «هَکَذَا

1.. تعبیر «فی بطن القرآن» در موارد متعددی از جوامع روایی امامیه در بیان تأویل باطن آیات به کار رفته است که البته در اعتبار محتوایی برخی از آن‏ها به دلیل غلو آمیز بودن می‏توان مناقشاتی کرد، لکن هدف ما از استناد حیث محتوایی و مضمونی روایات نبوده است، بلکه قصد داریم نشان دهیم که ساختار «فی بطن القرآن» اسلوبی رایج برای اشاره به معان تأویلی آیات بوده است که در این میان، جریان غلو نیز به احتمال زیاد از این ساختار بهره جسته است؛ برای نمونه به این موارد می‏توان اشاره کرد: (وَ مَن يُعْرِضْ)، یعنی من جری فیه من شرک إبلیس. (عَن ذِكْرِ رَبِّهِ)، یعنی علیّاً هو الذکر فی بطن القرآن و ربّنا ربّ کلّ شیء. (يَسْلُكْهُ عَذَابًا صَعَدًا)، یعنی عذاباً فوق العذاب الصعد. (وَ أَنَّ ٱلْمَسَاجِدَ لِلَّهِ)، یعنی الأوصیاء للّٰه (الأصول الستة عشر من الأصول الأولیة، ص۲۲۰)؛ ...‏ فقال له: فما (المص)؟ قال أبو لبید: فأجابه بجواب نسیته، فخرج الرجل فقال لی أبو جعفر علیه السلام: هذا تفسیرها فی ظهر القرآن، أفلا أخبرک بتفسیرها فی بطن القرآن؟ قلت: و للقرآن بطن و ظهر؟ فقال: نعم، إن لکتاب اللّٰه ظاهرا، و باطنا ... (المحاسن، ج۱، ص۲۷۰)؛‏ عن أبی حمزة، قال سئلت أبا جعفر علیه السلام عن قول اللّٰه تبارک و تعالی (وَمَن يَكْفُرْ بِالاْءِيْمَانَ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِى ٱلْأَخِرَةِ مِنَ ٱلْخَـٰسِرِينَ)، قال تفسیرها فی بطن القرآن، یعنی من یکفر بولایة علی و علی هو الایمان. قال: سئلت أبا جعفر علیه السلام عن قول اللّٰه تعالی: (وَ كَانَ ٱلْكَافِرُ عَلَىٰ رَبِّهِ ‏ظَهِيرًا)، قال: تفسیرها علی بطن القرآن، یعنی علی هو ربه فی الولایة و الطاعة و الرب هو الخالق الذی لا یوصف (بصائر الدرجات، ص۹۷)؛ حدثنا جعفر بن محمد ابن عمارة، عن أبیه، قال: حضرت عند جعفر بن محمد الباقر علیهما السلام فدخل (( علیه رجل فسأله عن ‏‏‏(کهیعص) ‏‏‏فقال علیه السلام: ‏‏‏«کاف» ‏‏‏کاف لشیعتنا، «‏ها» ‏هادی لهم ‏‏‏«یا» ‏‏‏ولی لهم، ‏‏‏«عین» ‏‏‏عالم بأهل طاعتنا ‏‏‏«صاد» ‏‏‏صادق لهم وعدهم حتی یبلغ بهم المنزلة التی وعدها إیاهم فی بطن القرآن (معانی الاخبار، ص۲۸)؛ عن أبی حمزة قال: سألت أبا جعفر علیه السلام عن قول اللّٰه تبارک و تعالی: (وَمَن يَكْفُرْ بِالاْءِيْمَانَ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِى ٱلْأَخِرَةِ مِنَ ٱلْخَـٰسِرِينَ)، قال: تفسیرها فی بطن القرآن، یعنی من یکفر بولایة علی وعلی هو الایمان (تفسیر ابی حمزه الثمالی، ص۱۵۴)؛ عن جابر، عن أبی جعفر علیه السلام قال: سألته عن هذه الآیة: (إِنَّ شَرَّ ٱلدَّوَآٰبِّ عِندَ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ)، قال: نزلت فی بنی أمیة، هم شر خلق اللّٰه، هم الذین کفروا فی بطن القرآن و هم الذین لا یؤمنون (تفسیر العیاشی، ج۲، ص۶۵)؛ ... قال: و سمعته یقول: کذبوا بآیاتنا کلها فی بطن القرآن ان کذبوا بالأوصیاء کلهم ... (تفسیر القمی، ج۱، ص۱۹۹).


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
156

روشن شد، تأویل خواب یوسف علیه السلام و کشف آن از طریق دلالت آیات فرآیند کاملاً منطقی و علمی است که واقعیت خواب و حقیقت مدلول متن آیات درباره آن را تبیین می‏کند.

نکته دیگر، این‏که بر پایه آیه (هُوَ ٱلَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ ٱلْكِتَابَ مِنْهُ ءَايَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ ٱلْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا ٱلَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ٱبْتِغَاءَ ٱلْفِتْنَةِ وَٱبْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا ٱللَّهُ وَٱلرَّاسِخُونَ فِى ٱلْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا ٱلْأَلْبَابِ۱ تأویل درعصر نزول قرآن و نزد مخاطبان عرب کاملاً شناخته شده و متمایز از تفسیر و همانند آن بوده است؛ زیرا قرآن برای زدودن تشابه از آیات متشابه از اصطلاح تأویل بهره برده است و مبتنی بر اصالت تعابیر قرآنی، کاربرد تأویل به جای تفسیر یا هر اصطلاح دیگر معنادار است و نشان‏گر کارکرد ویژه تأویل در زدودن تشابه از آیات متشابه است. این مهم در روایات نبوی۲ و محاورات صحابه رایج بوده است که برای رد برداشت‏های سطحی و نادرست و مخالف سیاق از آیات قرآن به عدم فهم تأویل صحیح آیه استناد می‏جستند؛ برای نمونه، فردی در جمع صحابه از ظاهر آیه (يَا أَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهْتَدَيْتُمْ إِلَى ٱللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ‏) چنین استنباط کرد که امر به معروف و نهی از منکر لزوم ندارد که با رد صحابه مواجه شد.۳

از این رو، ‏تأویل قرآن در دو ساحت تأویل باطن و تأویل متشابهات قابل طرح است که هر دو با مقصود اصلی گوینده یا حقیقت اصیل مقصود آیات پیوند دارد. در متشابهات،

1.. سوره آل عمران، آیه ۷.

2..‏ أکثر ما أتخوف علی أمتی من بعدی رجل یتأول القرآن: یضعه علی غیر مواضعه، و رجل یری أنه أحق بهذا الأمر من غیره (الجامع الصغیر، ج۱، ص۲۰۵).

3..‏ حدثنا القاسم، حدثنا الحسن، حدثنا أبو فضالة، عن معاویة بن صالح، عن جبیر بن نفیر، قال: کنت فی حلقة فیها أصحاب رسول اللّٰه صلی الله علیه و اله و إنی لاصغر القوم فتذاکروا الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، فقلت أنا: ألیس اللّٰه یقول فی کتابه: (يَا أَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهْتَدَيْتُمْ)؟ فأقبلوا علی بلسان واحد و قالوا: «تنزع آیة من القرآن لا تعرفها و لا تدری ما تأویلها». فتمنیت أنی لم أکن تکلمت و أقبلوا یتحدثون فلما حضر قیامهم، قالوا: إنک غلام حدیث السن و إنک نزعت آیة و لا تدری ما هی و عسی أن تدرک ذلک الزمان إذا رأیت شحا مطاعا و هوی متبعا و إعجاب کل ذی رأی برأیه فعلیک بنفسک لا یضرک من ضل إذا اهتدیت (تفسیر القرآن العظیم، تفسیر ابن کثیر، ج۲، ص۱۱۳ - ۱۱۴).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1423
صفحه از 312
پرینت  ارسال به