کشتن پیامبران خودشان میکردند. هر چند این احتمال، نظر به اسناد فعل قتل به آنان درست به نظر میرسد، اما بر پایه روایتی از امام صادق علیه السلام این اقدام از سوی بنی اسرائیل نبوده است، بلکه به دلیل افشای اسرار پیامبران از سوی قوم بنی اسرائیل، حاکمیت جور روزگار آنان دست به کشتار پیامبران زدند؛ لکن چون سبب اصلی قتل آنان همین عدم راز داری بنی اسرائیل بوده، قتل به آنان نسبت داده شده است. متن روایت مذکور چنین است:
۰.... عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام - وَ تَلَا هذِهِ الْآیَةَ: (ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِٔايَاتِ ٱللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ ٱلنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ)۱ - قَالَ: وَ اللَّهِ، مَا قَتَلُوهُمْ بِأَیْدِیهِمْ، وَ لَاضَرَبُوهُمْ بِأَسْیَافِهِمْ، وَ لکِنَّهُمْ سَمِعُوا أَحَادِیثَهُمْ، فَأَذَاعُوهَا فَأُخِذُوا عَلَیْهَا، فَقُتِلُوا، فَصَارَ قَتْلًا وَ اعْتِدَاءً وَ مَعْصِیَةً.۲
روشن است که بر پایه تبیین این روایت از آیه نباید بنی اسرائیل را عاملان مستقیم قتل پیامبران خودشان بدانیم. این دیدگاه در برخی از تفاسیر کهن، چون تفسیر مقاتل بن سلیمان نیز مقبول واقع شده است و قتل پیامبران را به پادشاهان و حاکمان بر بنی اسرائیل نسبت داده است۳ و برخی از محققان امامیه نیز این روایت را در باب مشارکت در مقدمات قتل و رضایت به آن گزارش کردهاند.۴
صبر بر آتش
در تبیین مقصود از صبوری بر آتش در جمله (فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى ٱلنَّارِ) از آیه (أُولٰئِكَ ٱلَّذِينَ ٱشْتَرَوُا ٱلضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَ ٱلْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى ٱلنَّارِ)۵ و هدف از آن دیدگاههای متنوعی چون حمل بر استفهام، تعجب میان مفسران وجود دارد۶ و ترجمههای متعددی نیز