137
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

مَا ٱبْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّى أَهَٰنَنِ)۱ در همین معنا به کار رفته است و در صورت حمل آن به معنای خروج حضرت یونس علیه السلام از حیطه قدرت الهی، مستلزم کفر وی خواهد بود۲ که از ساحت انبیاء چنین باورمندی به آن محال است.۳

در شبهه مذکور جمله (فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ) از بافت آن تقطیع شده است. اگر به صدر و ذیل این آیه و جایگاه آن در داستان حضرت یونس علیه السلام دقت شود، چنین معنایی از جمله مذکور صحیح نخواهد بود؛ زیرا این جمله در امتداد بیان حال حضرت یونس علیه السلام هنگام ترک قوم خویش است. وی در این زمان و حال گمان نمی‏کرد که خداوند به خاطر آن بر او سخت خواهد گرفت، ولی شکی در این نداشت که اگر خداوند اراده کند بر همه چیز قادر است۴. همچنین، در آیات بعد، چون حضرت یونس علیه السلام از گرفتاری در شکم ماهی نجات یافت، خداوند را به پاس رهایی وی از این تنگناها ستود و خدواند دعای وی را استجابت کرد.۵ روشن است که چنین رابطه‌ای میان حضرت یونس علیه السلام و خداوند بر خلاف تصویر

1.. سوره فجر، آیه ۱۶.

2.. الإمام الرضا علیه السلام: أمّا قَولُهُ عز و جل : (وَ ذَا ٱلنُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَـٰضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ)، إنَّما «ظَنَّ»، بِمَعنَی: استَیقَنَ أنَّ اللّهَ لَن یُضَیِّقُ عَلَیهِ رِزقَهُ؛ ألا تَسمَعُ قَولَ اللّهِ عز و جل : (وَ أَمَّا إِذَا مَا ٱبْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ)، أی ضَیَّقَ عَلَیهِ رِزقَهُ، و لَو ظَنَّ أنَّ اللّهَ لا یَقدِرُ عَلَیهِ لَکانَ قَد کَفَرَ. (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۱۹۲، ح۱)؛ الإمام الرضا علیه السلام ـ لَمّا سُئِلَ عَن قَولِهِ تَعالی: (وَ ذَا ٱلنُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَـٰضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ) ـ : ذاکَ یونُسُ بنُ مَتّی علیه السلام ذَهَبَ مُغاضِباً لِقَومِهِ «فَظَنَّ»، بِمَعنَی استَیقَنَ (أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ)، أن لَن نُضَیِّقَ عَلَیهِ رِزقَهُ، و مِنهُ قَولُهُ عز و جل : (وَ أَمَّا إِذَا مَا ٱبْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ)، أی ضَیَّقَ و قَتَرَ ... (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۲۰۱، ح۱؛ الاحتجاج، ج۲، ص۴۳۲، ح۳۰۸ نحوه و کلاهما عن علی بن الجهم؛ بحار الأنوار، ج۱۱، ص۷۸، ح۸).

3.. و أما کونه علیه السلام مغاضبا لربه حقیقة و ظنه أن اللّٰه لا یقدر علیه جدا فمما یجل ساحة الأنبیاء الکرام عن ذلک قطعا و هم معصومون بعصمه اللّٰه (المیزان، ج۱۴، ص۳۱۵)؛ و أمّا تفسیره بأنّه ظن أنّه سبحانه لا یقدر علیه، فهو تفسیر بما لا تصح نسبته إلی الجهلة من الناس فضلاً عن الأولیاء و الأنبیاء (عصمة الأنبیاء فی القرآن الکریم، ص۲۰۰).

4..‏ الدرّ المنثور، ج۵، ص۶۶۶، نقلاً عن الزبیر بن بکار فی الموفقیات؛ تاریخ مدینة دمشق، ج۷۳، ص۱۹۹ نحوه؛ نیز، ر.ک: مفاتیح الغیب، ج۲۲، ص۲۱۵.

5.. ... (فَنَـادَىٰ فِى ٱلظُّـلُمَاتِ)، أی ظُلمَةِ اللَّیلِ و ظُلمَةِ البَحرِ و ظُلمَةِ بَطنِ الحوتِ، (أَن لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ ٱلظَّالِمِينَ) بِتَرکی مِثلَ هذِهِ العِبادَةِ الَّتی قَد فَرَّغتَنی لَها فی بَطنِ الحوتِ، فَاستَجابَ اللّهُ لَهُ و قالَ عز و جل : (فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ ٱلْمُسَبِّحِينَ * لَلَبِثَ فِى بَطْنِهِ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ) (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۲۰۱، ح۱؛ الاحتجاج، ج۲، ص۴۳۲، ح۳۰۸ نحوه و کلاهما عن علی بن الجهم؛ بحار الأنوار، ج۱۱، ص۷۸، ح۸).


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
136

ٱلشَّفْعِ وَ ٱلْوَتْرِ) به عید قربان و روز عرقه در ایام حج،۱ نجدین در آیه (وَ هَدَینَاهُ ٱلنَّجْدَینِ) به خیر و شر،۲ «وَرَاءَهُم» در آیه (وَ كَانَ وَرَاءَهُم مَّلِكٌ یأْخُذُ كُلَّ سَفِینَةٍ غَصْبًا) به «أمامهم: مقابل آنان»۳ نیز از همین قسم است.

ظن، أب

گاهی عدم توجه به قصد خداوند از کاربرد واژه در قرآن و غفلت از ویژگی‏های وی و مخاطب ایشان سبب شده است که برخی از آیات قرآن فقط به دلیل کاربرد برخی از واژگان دو پهلو دچار ایهام معنایی شده و برداشت‏های نادرست تفسیری را به دنبال داشته باشد. قسمی از روایات معناشناختی، معنای مقصود خداوند از این واژه‏ها در سیاق آیه را تبیین کرده‏اند. از جمله این نمونه‏ها می‏توان به معنای ظن در آیه (وَ ذَا ٱلنُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَٰضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَىٰ فِى ٱلظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ ٱلظَّالِمِينَ (الانبياء:۸۷) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ‏وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ ٱلْغَمِّ وَ كَذَٰلِكَ نُنجِى ٱلْمُؤْمِنِينَ)۴ اشاره کرد. ادعا شده است که ظاهر آیه (فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ) با عصمت پیامبران ناسازگار است؛ زیرا حضرت یونس علیه السلام چنین می‏پنداشت که خداوند نسبت به وی دیگر قدرتی ندارد.۵ بر پایه احادیث اهل بیت علیهم السلام این شبهه برآیند ‏فهم نادرست اشکال کننده از مفردات آیه است؛ زیرا در آیه، کلمه ظن به معنای یقین است و فعل «نَّقْدِرَ عَلَیْهِ‏» به معنای تضییق روزی است؛ همان طوری که در آیه (وَ أَمَّا إِذَا

1.. مجمع البیان، ج۵، ص۶۵۱؛ جامع البیان، ج۳۰، ص۲۱۲ - ۲۱۳.

2.. عن أبی عبداللّٰه علیه السلام قال: سألته عن قول اللّٰه تعالی: (وَ هَدَيْنَاهُ ٱلنَّجْدَيْنِ)، قال: نجد الخیر و الشر‏ (نور الثقلین، ج‏۵، ص۵۸۱)؛ عن ابن مسعود رضی الله عنه فی قوله: (وَ هَدَيْنَاهُ ٱلنَّجْدَيْنِ)، قال: سبیل الخیر و الشر (الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج‏۶، ص۳۵۳).

3.. فی تفسیر العیاشی عن حریز، عن أبی عبداللّٰه علیه السلام انه کان یقرء (وَ كَانَ وَرَاءَهُم مَّلِكٌ)، یعنی امامهم (يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا) (نور الثقلین، ج۳، ص۲۸۵، ح۱۶۱).

4..‏ سوره انبیاء، آیه ۸۷ ـ ۸۸.

5.. الإمام الرضا علیه السلام ـ حینَما سَأَلَهُ عَلِیُّ بنُ مُحَمَّدِ بنِ الجَهمِ: یَابنَ رَسولِ اللّهِ! أتَقولُ بِعِصمَةِ الأَنبِیاءِ؟ قالَ: نَعَم. قالَ: فَما تَعمَلُ فی قَولِ اللّهِ عز و جل - : (وَ ذَا ٱلنُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَـٰضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ)؟ (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۱۹۲، ح۱؛ الأمالی، صدوق، ص۱۵۰، ح۱۴۸.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1464
صفحه از 312
پرینت  ارسال به