133
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

واژه دکّا در آیه (كَلَّا إِذَا دُكَّتِ ٱلْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا) که به زلزله یا همان تکانه‏های شدید و محسوس زمین معنا شده است۱ که در روایتی از ابن عباس به حرک درآوردن زمین آمده است.۲ مقصود از اصطلاح، ترکیب‏های خاصی هستند که معنای لغوی مفردات آن‏ها مقصود نیست؛ برای مثال، طهارت به معنای پاکیزگی برای هر عرب زبان مخاطب قرآن روشن است، اما در آیه (لَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ)۳ نیز همین معنای لغوی آن منظور است یا این‏که مفهوم خاصی از آن ارائه شده است. بر پایه روایت، طهارت زنان بهشتی به معنای پیرایستگی آنان از حیض و حدث است.۴

کارکرد معناشناختی این روایات محدود به تبیین دلالت معنایی واژه یا مصطلح قرآنی بوده و به بیان مدلول جمله یا آیه نمی‏پردازند. روایاتی که معنای مفرده یا اصطلاح قرآنی به کار رفته در بافت و سیاق آیات را بیان کنند، ذیل گونه روایات معناشناختی قرآن قرار می‏گیرند. معصومان علیهم السلام بسیار روشمند و دقیق به تبیین معانی واژگان قرآن پرداخته‏اند و از قواعدی بهره جسته‏اند که از جمله آن‏ها می‏توان به استناد به سیاق، بهره گیری از روش قرآن به قرآن، استناد به سنّت نبوی، توجه به قرائت صحیح، ارجاع به فهم عرب، واژه اشاره کرد.۵ در این پژوهه مجال نداریم که به تمامی ابعاد معناشناسی روایی مفردات قرآن بپردازیم و فقط بر این مهم تأکید داریم که گونه خاصی از روایات اهل بیت‏ علیهم السلام عهده‏دار معناشناسی مفردات قرآن در کاربست قرآنی آن شده‏اند. نمونه‏های ذیل گویای استقلال و تمایز این گونه از سایر احادیث تبیینی هستند.

1.. و فی روایة ابی الجارود عن أبی جعفر علیه السلام فی قوله: ( كَلَّا إِذَا دُكَّتِ ٱلْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا)، قال: هی الزلزلة (نور الثقلین، ج‏۵، ص۵۷۳)

2.. عن ابن عباس - رضی اللّٰه عنهما - فی قوله: ( كَلَّا إِذَا دُكَّتِ ٱلْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا)، قال تحریکها (الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج‏۶، ص۳۴۹).

3.. سوره بقره، آیه ۲۵.

4.. روی الصدوق، قال: سئل الصادق علیه السلام عن الآیة (لَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ) (سوره بقره، آیه ۲۵)، فقال: الأزواج المطهرة اللاتی لا یحضن و لا یحدثن (کتاب من لا بحضره الفقیه، ج۱، ص۸۹.)

5.. ر.ک: «روش‏شناسی معصومان در تفسیر لغوی قرآن کریم».


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
132

برخی از لغویان و اعراب،۱ اعتماد بر قرائت‏های شاذ،۲ اجتهادات واژه‏شناسان۳ و عجمی بودن برخی از صاحب قاموس لغات عرب۴ از جمله آسیب‏های موجود در کتاب‏ها‏ی لغت است که دست محقق را در مراجعه به این آثار می‏لرزاند. این در حالی است که روایات معناشناختی قرآن از مسیری تقریباً قابل اعتماد و بر پایه موازین اعتبارسنجی خاصی به دست ما رسیده‏اند و بر مبانی کلامی، تاریخی و حدیثی قابل اعتمادی استوارند.

از سوی دیگر، فارغ از این آسیب‏ها، کتاب‏ها‏ی لغت موجود در فهم ترکیبات و اصطلاحات و معانی بافتی واژگان قرآن به هیچ روی سودمند و کارآمد نیستند. لذا به معناشناسی اجتهادی در تفسیر قرآن تأکید شده است.۵ از سوی دیگر، در آیات قرآن کریم کلمات عربی در بافت و اسلوب قرآنی چنان با دقت گزینش شده‏اند که فهم ظرائف و لطایف معنایی آن‏ها دقت و توان ادبی بالایی می‏طلبد و این چنین نیست که با مراجعه به کتاب لغت معتبری به آسانی معنای مفردات قرآنی را فراچنگ آورد؛ زیرا واژه‏شناسی‏ قرآن صرفاً دانستن معنای وضعی آن در لغت عرب نیست، بلکه افزون بر این، نیازمند توجه به قرائن و قواعد دیگری برای کشف معنای کاربردی آن در بافت و سیاق قرآنی هستیم؛ ضرروتی که اساس دانش تفسیر قرآن بر پایه آن استوار است؛ زیرا به دنبال کشف مراد الهی است و با ترجمه از این حیث تفاوت ماهوی و کارکردی دارد.

شماری از روایات تبیینی به معناشناسی یک مفرده یا یک مصطلح قرآنی پرداخته‏اند. مقصود از مفرده همان کلمات یا حروفی هستند که معنای آیه استوار بر آن‏هاست؛ همانند

1.. الأعراب الرواة، ص۱۰۷؛ أمالی ابن الشجری، ج‏۱، ص۳۴۸؛ أمالی الزجاجی، ص۲۴۰؛ معجم الأدباء، ج۵، ص۲۱۲۵.

2.. «القراءات القرآنیة و توجیهها فی کتاب العین»، ص۲۲۸.

3.. الرافد فی علم الأصول، ص۲۴. برای روشن شدن این دیدگاه آیة اللّٰه سیستانی، کافی است با آگاهی از رویکردهای کلامی و فقهی قاموس‌نویسان، به این نمونه‌ها رجوع کنید: تهذیب اللغة، ج۲، ص۷ و ج‏۱۲، ص۲۱۰؛ النهایة، ج‏۳، ص۲۷۸ و ج‏۴، ص۱۷۸؛ مقاییس اللغه، ج‏۴، ص۷۰ و ج۳، ص۲۸۷.

4.. مفردات الراغب الإصفهانی مع ملاحظات العاملی، ص۶-۷.

5.. تفسیر روایی جامع: مبانی، منابع و روش، ج۱، ص۱۶۷ - ۱۸۱.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1387
صفحه از 312
پرینت  ارسال به