127
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

درآمد

مقصود از «تبیین» در ترکیب «احادیث تبیین قرآن‏» عبارت است از «کشف، بسط، تعمیق، تصدیق و کاربست مدالیل و مقاصد آیات قرآن» که «طی فرآیندی روشمند از ظاهر الفاظ تا مقاصد فراسیاقی آیات» انجام می‏پذیرد. «تبیین» الگوی تقریباً کامل فهم قرآن از واژه تا مقصود یا از متن تا بطن قرآن است. فهم کامل قرآن زمانی تمام می‏شود که تمامی فرآیند تبیین آن به دقت و به ترتیب مراحل آن از معناشناسی واژگان تا استنطاق آموزه‏های آیات صورت پذیرد. در این فصل، روایاتی که «حاوی آگاهی‏هایی متناسب و مؤثر در تبیین مدالیل و مقاصد قرآنی باشد یا مفاهیم آیات را در تحلیل حوادث و پاسخ به مسائل زمانه به کار برده باشد»، احادیث تبیین‏ قرآن نامیده‏ایم.

شاخص متمایز کننده این روایات از احادیث قرآن‏شناسی‏ چنین است که در آن‏ها عمل کشف و تبیین معنای آیات از متن از سوی معصوم علیه السلام انجام شده است. مراد از این تبیین، عرضه مدلول قرآنی در سطوح زبانی، مفهومی، مصداقی و مقاصدی است. به سخن دیگر، روایتی که به تبیین مدلول ظاهری و باطنی آیات پرداخته یا آموزه‏های قرآنی در عرصه‏های متنوع معارف اعتقادی، اجتماعی، فقهی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی... را از آیات استنباط و در اختیار مخاطب قرار بدهد. روشن است که کاربرد واژه تبیین در این گونه، مفهومی گسترده‏تر داشته و شامل پنج ساحتِ معناشناختی است: ترجمه، تفسیر، تأویل، جری و تطبیق و استنطاق. همه این‏ها در تبیین اشتراک دارند‏‏‏، لکن کارکرد و قلمرو آن‏ها با یکدیگر متفاوت است. از این رو، ‏اطلاق «تفسیر» بر همه آن‏ها نادرست است و اصطلاح «تبیین» مناسب‏تر به نظر می‏رسد.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
126
  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1291
صفحه از 312
پرینت  ارسال به