ساده و سهل پنداشت و از آن غفلت ورزید یا ثمره چندان قابل اعتنایی برای آن قائل نشد، بلکه درنگ در روایات اسمشناسی قرآن، از حقیقتی فراتر و نابتر از این حکایت دارد.
اسمشناسی قرآن بر پایه احادیث اهل بیت علیهم السلام شناختی عمیق از ابعاد و آفاق وجودی، هدایتی و کارآمدی قرآن ارائه و مخاطب را از شناخت اسم به شناخت مسمی و حقیقت قرآن رهنمون میکنند. بر پایه این دسته از روایات، قرآن پدیدهای ذووجوه و دارای ابعاد وجودی متنوع و متکثر است و کارکردهای متوازی همزمان دارد. بر پایه این روایات، قرآن این دریای بیکران معرفت و ادب، اقیانوسِ مروارید نور، آسمانِ آفتابگون شریعت و اخلاق، متبلور در سورهها و آیات آن است. هر یک از سورهها و آیات را مکانتی ویژه، فضیلتی ممتاز، آثاری خاص و شمیم جانفزای مختص به خود است؛ یکی عروسوار جلوهگاه زیبایی بدیع و بیبدیل قرآن است، پویایی و تعالی معارف دیگری آن را به سان قلب مایه حیات مدام قرآن کرده است، آن دیگر شناسه خداوند است؛ زیرا عمیقترین و دقیقترین معرفت ممکن از وجود خداوند را ترسیم کرده است... خواندن توأم با تأمل و تفقه هر یک از این سوره و آیات پیامدهای شناختی و معنوی خاص خود را به دنبال دارد و بیشک در شناخت ما از قرآن سودمندند. اگر نبود این دسته از روایات، امکان دستیابی به چنین شناختی از ماهیت سورهها و آیات قرآن و کارآمدیهای آن برای ما میسور نبود و محرومیتهای زیادی از شناخت و بهرهمندی را از قرآن به دنبال داشت.
اسمشناسی قرآن برای سایر شناختهای قرآن، از لحاظ رتبی تقدم دارد و بدون این شناخت اقدام به فهم آن هر چند میسور است، اما شایسته نیست. آشنایی با این روایات، نتایج قرآنشناسی به معنای عام آن را داشته و با واسطه در تفسیر قرآن نیز سودمند هستند. نظر به تفاوت محتوا و کارکرد این دسته از احادیث متمایز از گونههای دیگر هستند و آنها را در این پژوهش احادیث اسمشناسی قرآن نامیدهایم. معیار تشخیص در این گونه از احادیث محوریت شناسایی اسامی و اوصاف سوره یا آیهای از آن پرداخته است و فراتر از آن، شناخت دیگری درباره قرآن در اختیار ما قرار نمیدهد. از این رو، این گونه از روایات از گونههای دیگر تمایز ماهوی و کارکردی دارند.