113
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

ویژه در تفسیر قرآن است - چنین اشاره شده است:

۰.لَیْسَ شَیْ‏ءٌ أَبْعَدَ مِنْ عُقُولِ الرِّجَالِ مِنْ تَفْسِیرِ الْقُرْآنِ. إِنَّ الْآیَةَ یَنْزِلُ أَوَّلُهَا فِی شَیْ‏ءٍ (وَ أَوْسَطُهَا فِی شَیْ‏ءٍ) وَ آخِرُهَا فِی شَیْ‏ءٍ.۱

همین مهم در روایت امام صادق علیه السلام نیز مورد تأکید قرار گرفته است:

۰.یَا جَابِرُ! إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً وَ لِلْبَطْنِ ظَهْراً، وَ لَیْسَ شَیْ‏ءٌ أَبْعَدَ مِنْ عُقُولِ الرِّجَالِ مِنْهُ إِنَّ الْآیَةَ لَیَنْزِلُ أَوَّلُهَا فِی شَیْ‏ءٍ وَ أَوْسَطُهَا فِی شَیْ‏ءٍ وَ آخِرُهَا فِی شَیْ‏ءٍ، وَ هُوَ کَلَامٌ مُتَصلٌ یُتَصَرَّفُ عَلَى وُجُوهٍ عَلَى وُجُوه.۲

جمله «لیس شى‏ء أبعد من عقول الرّجال من تفسیر القرآن» نشان‏گر اهمیّت، ظرافت و دقیق بودن شناخت معارف قرآن است که خود در دو ساحت ظاهرى و باطنى تقسیم مى‏گردد۳ و مراد از دورى عقول رجال از قرآن بیان این نکته است که امکان درک و تعقل معانى آیات قرآن در خور شأن هر کس نیست و به اصطلاح منطقى، منظور اثبات سلب کلى نبوده، بلکه مقصود نفى علم به مجموع قرآن بدون مراجعه به ائمه معصوم علیهم السلام است. بدیهى است شناخت بسیارى از معارف قرآن همچون برخى از بطون تأویلات و تفصیل آیات مربوط به احکام و معاد و قصص و نظایر آن‏ها بدون استمداد و استفاده از بیانات عترت طاهره علیهم السلام امکان پذیر نیست. به هر حال، مقصود، فهم کامل قرآن بدون استمداد از سر چشمه وحى است که در این روایات نفى شده است، نه فهم فی الجمله.۴

احادیث مرتبط

‏پیش‏تر در «نظریه معیار» پژوهش در فصل اول اشاره شد که بر پایه تعریف معیار نگارنده،

1.. چیزی دورتر از خردهای مردم از تفسیر قرآن وجود ندارد؛ زیرا آیه‌ای ابتدای آن درباره چیزی، اثنای آن در مورد چیزی و فرجام آن در مورد چیز دیگری نازل شده است (تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۱).

2.. ای جابر، قطعاً برای قرآن باطنی است و برای باطن آن ظاهری است و چیزی دورتر از خردهای مردم از آن نیست؛ زیرا آیه‌ای ابتدای آن در مورد چیزی و میانه آن در مورد چیزی و پایان آن در مورد چیز دیگری است و کلامی است که بر وجوه مختلف معنا می‌شود (همان).

3.. آسیب‏شناسی و روش‏شناسی تفسیر معصومان، ج۱، ص۱۴۷.

4.. درس‏هایی از علوم قرآنی، ج۲، ص۵۰.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
112

است. اینک دو نمونه اخیر را بر پایه روایات اهل بیت علیهم السلام بررسی می‏کنیم. ذیل آیات: (إِذْ عُرِضَ عَلَیهِ بِالْعَشِىِّ ٱلصَّافِنَاتُ ٱلْجِیادُ * فَقَالَ إِنِّى أَحْبَبْتُ حُبَّ ٱلْخَیرِ عَن ذِكْرِ رَبِّى حَتَّىٰ تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ * رُدُّوهَا عَلَىَّ فَطَفِقَ مَسْحَاً بِالسُّوقِ وَ ٱلْأَعْنَاقِ)۱ از کعب الأحبار نقل شده است که حضرت سلیمان علیه السلام به دلیل به فوت شدن نماز عصر در اثر سان دیدن از اسب‏ها دستور به اسب‏ها به قصد انتقام از آن‏ها داد.۲ بر پایه روایت امام علی علیه السلام خاستگاه شبهه قتل اسب‏ها به دلیل مغفول کردن حضرت سلیمان علیه السلام از نماز اول وقت، دیدگاه کعب الأحبار بوده و از اساس دروغ است؛ زیرا کشتار اسب‏ها مصداق ظلم است و ارتکاب ظلم از انبیاء به دلیل عصمت آنان محال است.۳ در نتیجه، تمامی گزاره‏های روایی حاوی کشتار اسب‏ها، به دلیل ترک نماز از سوی حضرت سلیمان علیه السلام، فاقد اعتبار صدوری هستند و مفسران امامیه طریق آن را از عامه دانسته‏اند که در برخی از منابع تفسیری شیعه وارد شده است.۴ لذا نباید به صرف نقل از کعب الأحبار به چنین تفسیرهایی از آیات اعتماد کرد، بلکه باید نهایت احتیاط را در نقد آن‏ها به عمل آورد و هیچ وقت مبنا و معیار در تفسیر قرار نداد.

در روایتی از امام باقر‏ علیه السلام نیز به آسیب ظاهربسندگی - که برآیند ‏فقدان دقت و فراست

1..‏ سوره ص، آیه ۳۱ ـ ۳۳.

2.. ... سمعت کعب الأحبار یقول: إن سلیمان اشتغل ذات یوم بعرض الأفراس و النظر إلیها حتّی توارت الشمس بالحجاب. فقال لما فاتته الصلاة: (فَقَالَ إِنِّى أَحْبَبْتُ حُبَّ ٱلْخَیرِ عَن ذِكْرِ رَبِّى حَتَّىٰ تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ * رُدُّوهَا عَلَىَّ)، یعنی الأفراس و کانت أربعة و عشرون، و بقول: أربعة عشر، فردوها علیه فأمر بضرب سوقها و أعناقها بالسیف فقتلها، و أن اللّٰه سلبه ملکه أربعة عشر یوماً، لأنه ظلم الخیل بقتلها (الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، ج۸، ص۲۰۰)‏.

3.. فقال علی علیه السلام: کذب کعب لکن اشتغل سلیمان بعرض الأفراس ذات یوم، لأنه أراد جهاد العدو حتی توارت الشمس بالحجاب، فقال بأمر اللّٰه تعالی للملائکة الموکلین بالشمس: ردوها علی. فردت فصلی العصر فی وقتها، و إن أنبیاء اللّٰه لا یظلمون، و لا یأمرون بالظلم، لأنهم معصومون مطهرون (مجمع البیان، ج۸، ص۷۴۱؛ بحار الأنوار، ج۱۴، ص۱۰۳؛ فتح الباری، ج۶، ص۲۲۲؛ تفسیر القرطبی، ج۱۵، ص۱۹۶؛ تفسیر الثعلبی، ج۸، ص۲۰۰؛ عمدة القاری، ج۱۵، ص۴۳ کلّها نحوه).

4.. و أما عقره علیه السلام الخیل و ضربه أعناقها بالسیف، فقد روی فی ذلک عدة روایات من طرق أهل السنة و أورده القمی فی تفسیره، و کأنها تنتهی إلی کعب کما مر فی روایة ابن عباس المتقدمة و کیف کان فلا یعبؤ بها کما تقدم (المیزان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج۱۷، ص۲۰۷).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1307
صفحه از 312
پرینت  ارسال به