105
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

گوهر معنایی این واژه نقش جدی در مراد الهی از تشریع احکام مرتبط با فقیران را دارد. فقیر واژه‌ای است که افزون بر اشتراک در مؤلفه نیاز با مسکین، حد مفهومی آن از یک نسبیت برخوردار است. تعیین یک حد می‏تواند این شمولیت مفهومی را معین و تمایز آن با واژگان مشابه را مشخص نماید. در روایت «الفقراء هم الّذین لایسألون لقول اللّه تعالى فی سورة البقرة: (لِلْفُقَرَاءِ ٱلَّذِینَ - إلى قوله - إِلْحَافًا)۱ با استناد به سیاق آیه (لِلْفُقَرَاءِ... یحْسَبُهُمُ ٱلْجَاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ ٱلتَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِیمَاهُمْ لَا یسْأَلُونَ ٱلنَّاسَ إِلْحَافًا)۲ با تأکید بر بخش پایانی آیه به مؤلفه عدم اظهار فقر و درخواست از مردم به عنوان وجه تمایز واژه فقیر از دیگر واژگان مشابه اشاره شده است. با توجه به همین معنا از فقیر در فرهنگ قرآنی، روایات متعددی در ادب فقر و برکات عدم اظهار نیاز و آفات درخواست از مردم گزارش شده است.۳

برخی از مفسران نیز تعفف یاد شده در این آیه را به قناعت و ترک سؤال تبیین کرده و شاخص فقیر را عدم درخواست از دیگری دانسته‏اند؛ زیرا لازم معنایی عبارت‏ «یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ» این است که از سوی فقیران هیچ اظهار نیاز رخ نداده است و الا تصور غنی بودن آنان نزد شخص جاهل درست نخواهد بود.۴

در تبیین مفاهیم قرآنی با استناد به سیاق می‏توان به تفسیر آیه وراثت کتاب: (ثُمَّ أَوْرَثْنَا ٱلْكِتَابَ ٱلَّذِینَ ٱصْطَفَینَا مِنْ عِبَادِنَا) اشاره کرد. بر پایه این آیه، خداوند علم کامل، دقیق و صحیح شناخت قرآن را به گروه خاصی از بندگان خویش اعطا کرده که از طریق وراثت به آنان انتقال یافته است؛۵‏‏‏ لکن مصداق این بندگان برگزیده در این آیه شریفه دقیقاً مشخص نیست و چه بسا در نگاه ابتدایی، عموم امت اسلام را در برگیرد. فضای صدور برخی از روایات نیز حکایت از این نکته دارد که مفاد آیه مزبور گاه برای بسیاری از مخاطبان محل سؤال بوده و امامان علیهم السلام در پاسخ به آنان به روشن‏گری پرداخته‌اند.۶ حال، این سؤال مطرح است که مراد از این بندگان برگزیده - که

1.. تفسیر القمی، ج۱، ص۲۹۸؛ کنز الدقائق، ج۲، ص۴۴۹؛ المیزان، ج۹، ص۴۳۰.

2.. سوره بقره، آیه ۲۷۳.

3.. الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج۴، ص۳۰۳.

4.. أحکام القرآن، جصاص، ج۲، ص۱۸۱.

5.. مبانی کلامی امامیه در تفسیر قرآن، ص۲۱۱.

6.. همان، ص۲۱۵.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
104

قواعد فهم

شکی در این نیست که فهم و تفسیر قرآن همانند سایر متون نیازمند قواعد خاص خود است. بر پایه روایات‏ این قواعد را می‏توان به دو قسم قواعد عام و قواعد خاص تقسیم کرد. مقصود از قواعد عام، قواعد عمومی لازم در فهم یک متن عربی عصر جاهلی است که می‏توان آن‏ها را قواعد زبان‏شناسی‏ یا معناشناسی قرآن نامید. این دسته از قواعد مدلول زبانی آیات را بر پایه ادب عصر نزول ارائه می‏نمایند. از جمله این قواعد می‏توان به قواعدی چون توجه به معانی حروف،۱ ایّاک أعنی و اسمع یا جاره،۲ وقوع مجاز در قرآن،۳... اشاره کرد. در این میان، سیاق به عنوان یکی از مهم‏ترین قواعد تفسیری دارای کارکردهای متنوعی در معناشناسی مدالیل و مفاهیم قرآن است. اهل بیت‏ علیهم السلام به مثابه مفسران راستین قرآن، از انواع کارکردهای سیاق در تبیین ظواهر قرآن کریم بهره برده‌اند؛ در عرصه معناشناسی، حوزه معنایی مفردات قرآنی را - که با صرف لغت‏بسندگی امکان‌پذیر نیست - آشکار ساخته‌اند. در عرصه تبیین مفاهیم قرآنی نیز از سیاق در تقیید مطلق و تخصیص عموم، تبیین مجمل و تبیین مصداق مفاهیم فراگیر قرآنی استفاده شده است. ستردن شبهات از چهره متشابهات قرآنی کارکرد دیگر سیاق در روایات تفسیری اهل بیت‏ علیهم السلام ‏‏است.

از کاربردهای سیاق در معنای‏شناسی‏ مفردات می‏توان به معنای فقیر در برخی از آیات قرآن اشاره کرد. واژه فقیر موضوع برخی از آیات در مسأله زکات و خمس بوده و فهم دقیق

1.. ...‏ فَقَالَ: (وَٱمْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ)، فَعَرَفْنَا حِینَ قَالَ: (بِرُءُوسِكُمْ)، أَنَّ الْمَسْحَ بِبَعْضِ الرَّأْسِ لِمَکَانِ الْبَاءِ، ثُمَّ وَصَلَ الرِّجْلَیْنِ بِالرَّأْسِ، کَمَا وَصَلَ الْیَدَیْنِ بِالْوَجْه، فَقَالَ: (و أَرْجُلَکُمْ إِلَی الْکَعْبَیْنِ)، فَعَرَفْنَا حِینَ وَصَلَهَا بِالرَّأْسِ أَنَّ الْمَسْحَ عَلَی بَعْضِهَا، ثُمَّ فَسَّرَ ذَلِکَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه و اله لِلنَّاسِ فَضَیَّعُوه (الکافی، ج۳، ص۳۰).

2.. عن عبداللّٰه بن بکیر، عن أبی عبداللّٰه علیه السلام قال: نزل القرآن بإیاک أعنی و اسمعی یا جارة (تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۰)؛ عن أبی عبداللّٰه علیه السلام قال: ما عاتب اللّٰه نبیه فهو یعنی به من قد مضی فی القرآن مثل قوله: «و لولا أن ثبتناک لقد کدت ترکن إلیهم شیئا قلیلا»، عنی بذلک غیره (همان، ج۱، ص۱۰).

3.. ... و أما قوله: (وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِیا)، فإن ربنا تبارک و تعالی علواً کبیراً لیس بالذی ینسی و لا یغفل، بل هو الحفیظ العلیم، و قد یقول العرب فی باب النسیان: قد نسینا فلان فلا یذکرنا، أی أنه لا یأمر لنا بخیر و لا یذکرنا به، فهل فهمت ما ذکر اللّٰه عز و جل قال: نعم، فرجت عنی فرج اللّٰه عنک و حللت عنی عقدة فعظم اللّٰه أجرک (التوحید، ص۲۶۰).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1342
صفحه از 312
پرینت  ارسال به