101
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

عملی تفسیر قرآن به قرآن و انسجام محتوایی آیات با همدیگر اشاره نمودند. امام علی‏ علیه السلام نیز مطلب مذکور را به گونه دیگری چنین بیان فرموده‏اند:

۰.کتابُ اللَّهِ تُبْصِرُونَ بِهِ وَ تَنْطِقُونَ بِهِ وَ تَسْمَعُونَ بِهِ، وَ یَنطقُ بَعْضُهُ بِبَعْضٍ وَ یَشهَدُ بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ؛۱

این کتاب الهى است که مى‏توانید (حق را) با آن ببینید و بشنوید و بخشى از آیات آن در پرتو بخش دیگر از آیات سخن مى‏گوید، و بعضى از آیات آن بر بعضى دیگر از آیات گواهى مى‏دهد.

در نگاه قرآن‏پژوهان امامیه، مقصود معصومان از تصدیق و شهادت آیات بر همدیگر در چنین روایاتی، سیاق عام قرآن است. آیة اللّٰه معرفت رحمه الله سیاق را به سه‏ گونه سیاق عام، سیاق سوره و سیاق آیه تقسیم می‏کر‏د. ایشان در تبیین سیاق عام نوشته است:

اما سیاق عام، مقصود از سخن آن‏هاست که می‏گویند: قسمتی از قرآن بعض دیگر آن را تفسیر می‏کند... پس چه بسا آیه‏ای که در جایگاه خاص خود دارای ابهام بوده و ابهام آن در آیه دیگر نظیر آن رفع می‏گردد.۲

سیاق عام تمام قرآن از آغاز سوره حمد تا انتهای سوره ناس را در برمی‌گیرد.۳ همچنین، امام علی‏ علیه السلام در توصیف قرآن کریم فرموده است:

۰.مُفَسِّراً مُجمَلَهُ و مُبَیِناً غَوَامِضَهُ؛۴

قرآن تفسیر کننده بخش‏هاى مجمل خود است و آشکار سازنده پیچیدگی‏هاى خود.

1.. نهج البلاغه، خطبه ۱۳۳.

2.. التفسیر الاثری الجامع، ج۱، ص۷۸ - ۷۴.

3.. مقصود از سیاق سوره نیز این است که هر سوره به لحاظ وحدت موضوعی خود، سیاق خاصی دارد و با دانستن جایگاه نزول آن، یعنی بسته به این‏که آیه در اوایل بعثت و قبل از هجرت و یا بعد از آن دو، به هنگام ضعف مسلمین یا هنگام قدرت و شوکت آنان یا زمان تهدید یا تشریع نازل شده ـ در سایه سیاق ـ روشن می‏شود که وجه دلالت آیه تکلیف است یا ارشاد، تبشیر است یا انذار. مقصود از سیاق آیه نیز این است که آیه یا آیاتی که با هم نازل می‏شوند نیز دارای سیاق هستند و این سیاق معنای لفظ را در جایگاه‏های متفاوت روشن می‌سازد. وی شروط تتابع نزول جملات در یک آیه یا آیاتی که با هم نازل می‏شوند، همچنین، وحدت و ارتباط موضوعی حاکم بر جملات یا آیاتی که پیاپی نازل می‌شوند را در سیاق آیه لازم می‏داند (همان، ص۷۵ ـ ۸۰).

4.. نهج البلاغه، خطبه اول.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
100

وارثانِ برگزیده قرآن، در عینی‏سازی تمامی مدالیل و مقاصد قرآن کریم در سطوح مختلف معنایی، روش معیاری است که از فراگیری و اعتبار لازم در تفسیر قرآن برخوردار است.

تفسیر قرآن به قرآن

از روش‏های به کار رفته در احادیث اهل بیت علیهم السلام می‏توان به روش تفسیر قرآن به قرآن اشاره کرد. ادعای ابتکار و نوآوری این روش از آن مدرسه تفسیری اهل بیت علیهم السلام است. در تفسیر قرآن به قرآن به وجود نوعی مکانیزم درون قرآنی و روابط بینامتنی آیات با یکدیگر تأکید می‏شود. این مکانیزم و روابط بینامتنی از انسجام محتوایی و وحدت شبکه‏ای قرآن نشأت می‏گیرد. انسجام محتوایی بالاترین نوع انسجام در متن‏شناسی‏ است و مستلزم وجود هر نوع انسجام دیگر، اعم از انسجام متنی و تفسیری است؛ انسجامی که تنها در متن الهی امکان پذیر است و هیچ متن بشری چنین انسجامی را ندارد. این انسجام محتوایی خاصِ قرآن، دلالت بر بُعد الهی بودن متن آن دارد.۱

انسجام با معرفت زمینه‏ای و سیاقِ متنی ارتباط دارد که شامل همه آن پیش‏فرض‏هایی می‏شود که یک متن بدون آن‏ها بی‏معناست.۲ وحدت شبکه‏ای، نوعی وحدت است که تنها به متون الهیِ(قرآن) اختصاص دارد و در متون عادی بشر چنین وحدتی نیست. اهل بیت علیهم السلام از دو شیوه نظری و مصداقی در بیان این روش بهره جسته‏اند. مقصود از شیوه نخست، تبیین نظری اصول و کلیات روش تفسیر قرآن به قرآن در سخنان عترت است. خاستگاه تاریخی مباحث نظری تفسیر قرآن به قرآن، نخست به روایات پیامبر صلی الله علیه و اله سپس امام علی‏ علیه السلام برمی‏گردد و بعدها در سخنان دیگر معصومان علیهم السلام پی گرفته شده است.

پیامبر صلی الله علیه و اله در روایت «وَ أنَّ الْقُرْآنَ لَمْ یُنزَل لِیکذبَ بَعْضُهُ بَعْضاً، وَ‏‏‏ لکن نَزَلَ انَّ یصدق بَعْضُهُ بَعْضاً؛۳ به راستی که قرآن نازل نشده است تا بخشی از آن بخشی دیگر را تکذیب نمایند، بلکه نازل شده است تا بعضی از آن بعض دیگرش را تصدیق نماید»، به امکان

1.. بیولوژی نص، ص۱۴۸.

2.. همان، ص۱۵۲.

3.. الدر‏ المنثور، ج۲، ص۱۴۹.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1350
صفحه از 312
پرینت  ارسال به