عملی تفسیر قرآن به قرآن و انسجام محتوایی آیات با همدیگر اشاره نمودند. امام علی علیه السلام نیز مطلب مذکور را به گونه دیگری چنین بیان فرمودهاند:
۰.کتابُ اللَّهِ تُبْصِرُونَ بِهِ وَ تَنْطِقُونَ بِهِ وَ تَسْمَعُونَ بِهِ، وَ یَنطقُ بَعْضُهُ بِبَعْضٍ وَ یَشهَدُ بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ؛۱
این کتاب الهى است که مىتوانید (حق را) با آن ببینید و بشنوید و بخشى از آیات آن در پرتو بخش دیگر از آیات سخن مىگوید، و بعضى از آیات آن بر بعضى دیگر از آیات گواهى مىدهد.
در نگاه قرآنپژوهان امامیه، مقصود معصومان از تصدیق و شهادت آیات بر همدیگر در چنین روایاتی، سیاق عام قرآن است. آیة اللّٰه معرفت رحمه الله سیاق را به سه گونه سیاق عام، سیاق سوره و سیاق آیه تقسیم میکرد. ایشان در تبیین سیاق عام نوشته است:
اما سیاق عام، مقصود از سخن آنهاست که میگویند: قسمتی از قرآن بعض دیگر آن را تفسیر میکند... پس چه بسا آیهای که در جایگاه خاص خود دارای ابهام بوده و ابهام آن در آیه دیگر نظیر آن رفع میگردد.۲
سیاق عام تمام قرآن از آغاز سوره حمد تا انتهای سوره ناس را در برمیگیرد.۳ همچنین، امام علی علیه السلام در توصیف قرآن کریم فرموده است:
۰.مُفَسِّراً مُجمَلَهُ و مُبَیِناً غَوَامِضَهُ؛۴
قرآن تفسیر کننده بخشهاى مجمل خود است و آشکار سازنده پیچیدگیهاى خود.
1.. نهج البلاغه، خطبه ۱۳۳.
2.. التفسیر الاثری الجامع، ج۱، ص۷۸ - ۷۴.
3.. مقصود از سیاق سوره نیز این است که هر سوره به لحاظ وحدت موضوعی خود، سیاق خاصی دارد و با دانستن جایگاه نزول آن، یعنی بسته به اینکه آیه در اوایل بعثت و قبل از هجرت و یا بعد از آن دو، به هنگام ضعف مسلمین یا هنگام قدرت و شوکت آنان یا زمان تهدید یا تشریع نازل شده ـ در سایه سیاق ـ روشن میشود که وجه دلالت آیه تکلیف است یا ارشاد، تبشیر است یا انذار. مقصود از سیاق آیه نیز این است که آیه یا آیاتی که با هم نازل میشوند نیز دارای سیاق هستند و این سیاق معنای لفظ را در جایگاههای متفاوت روشن میسازد. وی شروط تتابع نزول جملات در یک آیه یا آیاتی که با هم نازل میشوند، همچنین، وحدت و ارتباط موضوعی حاکم بر جملات یا آیاتی که پیاپی نازل میشوند را در سیاق آیه لازم میداند (همان، ص۷۵ ـ ۸۰).
4.. نهج البلاغه، خطبه اول.