فهمشناسی
بخشی از مسائل شناخت قرآن به روششناسی فهم آن پیوند میخورد و از مهمترین و سودمندترین مباحث قرآنشناسی به شمار میآید؛ زیرا اساساً هدف از شناخت قرآن، درک و فهم درست و دقیق آن است تا از آموزههای هدایتی آن بهره جست. مقصود از بایستههای فهم قرآن مجموعه اصول مبنایی و روشی فهم قرآن است که مفسر ضروری است پیش از اقدام به تفسیر قرآن از آنها آگاهی داشته و در تفسیر آیات به آنها پایبند باشد و عدم کاربست آنها آسیبهایی را در تبیین قرآن به دنبال خواهد داشت. بخشی از روایات اهل بیت علیهم السلام چنین مبانی، قواعد و روشهای صحیح فهم و تفسیر قرآن و آسیبهای فراروی آن را آموزش میدهند که از آنها به احادیث بایستههای فهم قرآن یاد میکنیم.
روشن است که اعتبار این بایستهها بسی بالاتر از شیوههایی است که برآیند اجتهاد افراد عادی است و امکان خطا در آنها وجود دارد. در یک نگاه همه روایات تبیینی اهل بیت علیهم السلام از قرآن چنین شناختی از بایستههای فهم قرآن را در اختیار ما قرار میدهد. از این رو، در این گونه از احادیث قرآنشناسی هدف ارائه اصل، قاعده، روش یا آسیب فهم قرآن از این روایات است، نه تبیین خاص معصوم علیه السلام از آیات. نظر به اینکه چنین کارکردی به شناخت قرآن پیوند بیشتر و نزدیکتری دارد، لذا در احادیث قرآنشناسی آن را جای دادهایم. در این گفتار بر پایه روایات اهل بیت علیهم السلام به نمونههایی از بایستههای فهم قرآن از خواهیم پرداخت تا نشان دهیم این گونه از احادیث، دارای شناختی ویژه و مستقل از قرآن هستند. لذا ضرورت دارد که آنها را در دستهای مجزای از سایر روایات جایابی کنیم.
روش فهم
از بایستههای مهم فهم قرآن مسأله روش صحیح تفسیر قرآن است که هماره از دغدغههای جدی مفسران بوده و هست. روش تفسیری از ارکان عمده در نظریه تفسیری به شمار میآید.۱ ضروری است که مفهوم و نوع صحیح روش تفسیر تبیین شودآ چرا که خطای در انتخاب روش