89
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

ترابط مدالیل طولی یک آیه با همدیگر است که بر بسط‏پذیری معنای مستقل آیات در سطوح متنوع، ولی مرتبط با یکدیگر تأکید دارد. بر پایه ترابط اخیر، هر چند آیات قرآن در پیوند با یکدیگر دارای معنا و مدلولی خاص هستند، ولی این ترابط مانع دلالت فراسیاقی و مستقل آن‏ها نیست. این ویژگی قرآن باعث شده است که آیات دارای دلالت‏های طولی متصاعد باشند و مقولاتی چون ظهر و بطن، چندمعنایی و دلالت فراسیاقی قرآن و مباحث مشابه آن‏ها را در مطالعات قرآن‏‏پژوهی شکل دهند که در اصل نظریه مرهون روایات امامیه هستند که با طرح و بسط نظری و تطبیقی این مباحث به شناخت دقیق‏تری از متن قرآن کمک مهمی نمودند.

ترابط نوع دوم به روایات تفکیک سطوح دلالی معانی آیات به ظهر و بطن قابل استناد است. مطابق روایات امامیه قرآن دارای دو ساحت ظاهری و باطنی بوده و تأویل، فهم لایه‏های باطنی آیات است. روایات مشهور به «ظهر و بطنِ» قرآن، گزارش شده در منابع روایی شیعه۱ و در مواردی نادر در منابع سنّی،۲ زمینه‏ساز زایش و بالندگی این مسأله قرآن شناختی بوده است. این روایات از لحاظ تاریخی، نخستین بار از شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله صادر و بعدها در کلام برخی از صحابه به ویژه امامان شیعه علیهم السلام، به هنگام بیان روایات تفسیری و تأویل گزاره‏های قرآنی به کار رفته است. در این روایات دو ساحت معنایی ظهر و بطن به شکل حداقلی و حداکثری، برای آیات ترسیم شده و ضمن تأکید بر اصل بطن‏داری معانی ظاهری قرآن، معانی باطنی هر بطن نیز تأیید شده است.۳ از فراوانی بطون آیات با کنایه به ۷۷ بطن تعبیر شده است.۴

بررسی کاربرد واژه تأویل در کلام پیامبر‏ صلی الله علیه و اله، اهل بیت علیهم السلام، صحابه و تابعان تأییدگر این

1.. ر.ک: الکافی، ج۴، ص۵۴۹، ح۴؛ تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲؛ علل الشرایع، ص۶۰۶.

2.. مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج۷، ص۱۵۲.

3.. در هرمنوتیک معاصر، مراد از بطنِ بطن را معنای قدسی گفته‏اند. از نظر برخی کشف و درک آن برای آدمیان نا ممکن است (ر.ک: تأويل و ساختار متن، ج۲، ص۴۹۷ و ص۵۰۳).

4.. ر.ک: بحار الانوار، ج۸۹، ص۹۰.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
88

آموزه‏های قرآن سبب گریده است که تأویل و جری و تطبیق در احادیث اهل بیت علیهم السلام جایگاه برجسته‌ای را به خود اختصاص دهند که در فصل سوم و چهارم کتاب از آن سخن خواهیم گفت. از روایات اهل بیت علیهم السلام می‏توان ماهیت، گستره و فرآیند تأویل و جری و تطبیق را نیز بازشناخت.

شبکه معنایی

ترابط به معنای پیوند آیات قرآن با یکدیگر به دو شکل قابل تصور است. نخست، پیوند و تناسب محتوایی و دلالی میان آیات یک سوره با یکدیگر یا پیوند آیات هم‏مضمون با همدیگر در سوره‏های مختلف، که این قسم تقریباً مورد اتفاق قرآن‏پژوهان است و در روایات امامیه نیز بر اصل این ترابط تأکید شده است. از مستندات روایی این شکل از ترابط آیات می‏توان به احادیث بیان‏گر تصدیق آیات با یکدیگر،۱ وجود روابط دلالی میان آیات با همدیگر همانند نسخ، تخصیص، محکم و متشابه،۲ اجمال و تبیین۳ اشاره کرد. این احادیث ضمن تصریح به ترابط میان اجزای متن قرآن، اشاره به وجود یک مکانیزم تفسیری و تبیینی در درون خود قرآن نیز دارند و این بدین معناست که آیات قرآن نظارت تفسیری بر همدیگر دارند و نوعی رابطه دلالی میان آنان بر قرار است که ‏‏‏باید در تفسیر این رابطه کشف شود و از آیات همگن در معناشناسی مجملات و غوامض قرآنی استفاده گردد.

همچنین، روایات دلالت التزامی بر این مفهوم دارد که قرآن فاقد اجمال و اغماض ذاتی است و آن‏چه در نگاه نخست از اجمال و ابهام برخی آیات به ذهن می‏آید، ناشی از عدم جامع‏نگری به تمام قرآن و عدم آگاهی از شیوه قرآن در بیان مطالب خودش است. دوم،

1.. کتابُ اللَّهِ تُبْصِرُونَ بِهِ وَ تَنْطِقُونَ بِهِ وَ تَسْمَعُونَ بِهِ، وَ یَنطقُ بَعْضُهُ بِبَعْضٍ وَ یَشهَدُ بَعْضَهُ عَلَی بَعْضٍ (نهج البلاغه، خطبه ۱۳۳)؛ وَ أنَّ الْقُرْآنَ لَمْ یُنزَل لِیکذبَ بَعْضُهُ بَعْضاً، وَ لکن نَزَلَ انَّ یصدق بَعْضُهُ بَعْضاً (الدر‏ المنثور، ج۲، ص۱۴۹).

2.. ... فَإِنَّ أَمْرَ النَّبِیِّ صلی الله علیه و اله مِثْلُ الْقرآن، نَاسِخٌ‏ وَ مَنْسُوخٌ، وَ خَاصٌّ وَ عَامٌ‏، وَ مُحْکَمٌ وَ مُتَشَابِهٌ، قَدْ کَانَ یَکُونُ‏ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله الْکَلامُ لَهُ وَجْهَانِ: کَلَامٌ‏ عَامٌّ وَ کَلَامٌ خَاصٌّ مِثْلُ الْقرآن ... (الکافی، دار الحدیث، ج۱، ص۱۶۰).

3.. مُفَسِّراً مُجمَلَهُ و مُبَیِناً غَوَامِضَهُ؛ قرآن تفسیرکننده بخش‏های مجمل خود است و آشکارسازنده پیچیدگی‏های خود (نهج البلاغه، خطبه اول).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1426
صفحه از 312
پرینت  ارسال به