معنایی آن دو استفاده شده است.۱ از تقابل ظهر و بطن
به دست میآید که مقصود از ظهر، مدلول مستفاد از ظواهر کلمات قرآنی است که از نظر دلالی تاریخمند بوده و ناظر به افراد یا حوادثی خاص در عهد نزول قرآن هستند.۲ اصطلاح تنزیل در شماری از روایات برای بیان «مورد نزول آیه» به کار رفته است که همان معنای ظاهری آیات و اسباب موثر در نزول آنها هست. روشن است که بُعد تنزیلی قرآن به طور طبیعی زمانمند و محدود به همان حادثه یا شخصی است که آیه درباره وی نازل شده است و این لازمه پیوند و تعامل به مخاطبان عصر نزول بوده است.
در مواردی از آیات قرآن به مورد نزول تصریح شده است، ولی اکثر آیات از اشاره به مورد نزول به شکل قید لفظی تهی هستند و عمده از طریق روایات تاریخی یا اسباب نزول به آن علم پیدا میکنیم. از این رو، اکثر آیات قرآن از این تخصیص یا تقیید تهی هستند که میتواند نشانهای از تعمد خداوند در احتراز از این مهم داشته باشد. توجه به این احادیث برای شناخت متن قرآن ضروری هستند و با واسطه نیز در تفسیر قرآن اثرگذارند.
فرازمانی تعالیم
تاریخمندی متن قرآن به معنای باورمندی به تاریخی بودن آموزههای آن و حصر در دوره نزول نیست، بلکه بدین معناست که متن امری تاریخی است که باید در فهم به این ویژگی توجه داشت، ولی تعالیم، آموزهها و احکام آن امری فراتاریخی است که از خود قرآن و سایر مبانی عقلی و دینی نیز این مهم قابل استنباط است.۳ در شماری از روایات امامیه به فرازمانی بودن آموزههای قرآنی تصریح شده است و راز پویایی و مانایی قرآن را عدم حصر مفاهیم آن در دام زمان بیان شده است. روایات تأویل بطن، احادیث مشهور به جری و