79
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

گفتاری بودن

گفتاری بودن ویژگی ذاتی و جوهری متن قرآن است که در تمام آیات ساری و جاری است. روایات الهی بودن قرآن که تبیین آن‏ها در گونه ماهیت‏شناسی‏ قرآن گذشت. افزون بر تبیین ماتنِ قرآن، بر کلامی - گفتاری بودن متن قرآن نیز دلالت دارند؛ برای نمونه، اطلاق «کلام اللّٰه» بر قرآن در این روایات، دلالت بر لفظی بودن متن آیات دارد؛ زیرا معنای حقیقی «کلام»، اصوات متوالی برای برای رساندن معنا به مخاطب است.۱ از این رو، ‏ملفوظ بودن متن از نوع مصوت ویژگی قرآن است که خداوند آن را به شکل اصوات معنادار برای پیامبر به زبان عربی ایجاد کرده است. از هم‏نشینی واژه «سمع: شنیدن» با واژه «کلام: سخن» در وصف قرآن در آیه (... حَتَّىٰ یسْمَعَ كَلَامَ ٱللَّهِ‏)،۲ حقیقی بودن کاربست کلام به معنای گفتار ملفوظ در روایات تأیید می‏شود. همچنین، تعبیر «قول اللّٰه» نیز گویای این مهم است که آیات در فرآیند صدور از خداوند شکل لفظی داشته‏اند.

در مجموع، این روایات کلام بودن، ویژگی ذاتی قرآن از صدور تا ابلاغ آن به مخاطبان معرفی شده است. به سخن دیگر، صدور قرآن از خداوند فرآیندی گفتاری داشته و با همان ویژگی به پیامبر‏ صلی الله علیه و اله نزول یافته است. در حقیقت، این روایات، احتمال طرح انگاره‏هایی چون تجربه دینی و گزاره‏ای۳ در تحلیل سرشت وحی قرآنی را مردود اعلام کرده و بر گفتاری بودن فرآیند تنزیل آن تأکید دارند.۴ متن گفتاری به سان گفت‏وگوی دو طرفه و شبیه سخنرانی است و قیود متن نوشتاری را ندارد؛ در متنِ نوشتاری، مؤلف خود را موظف می‏بیند تمامی قرائن لازم برای فهم و تفسیر را در خود متن بگنجاند تا در کشف مراد جدی وی از سوی خواننده مشکلی پیش نیاید، لکن در متون شفاهی قرائن، ضمیمه متن نیستند، بلکه متن صرفاً‏ گزارش‏گر گفت‏وگوهای رد و بدل شده میان گوینده و مخاطب بوده یا تنها شامل

1.. مصباح المنیر، ص۵۳۹.

2.. سوره توبه، آیه ۶.

3.. ر.ک: وحی و افعال گفتاری، ص۳۵، ص۴۶.

4.. التوحید، ص۲۲۳، ح۱؛ ص۲۲۴، ح۴ و ص۲۵۵، ح۵؛ تفسیر العیاشی، ج۱، ص۸، ح۱۷.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
78

رحمان بودن خداوندو غیر قابل تکذیب بودنش را در تابلوی جامع تصویر کرده است.۱ قرآن‏پژوهان «آلاء» و «مُعَمَّمه» را دو اسم دیگر این سوره گفته‏اند که هر یک به مناسبتی برای آن انتخاب شده‏اند. «آلاء» از این رو ‏گفته‏اند که این کلمه ۳۱ بار در این سوره تکرار شده است که بیشترین فراونی تکرار این واژه در یک سوره را دارد؛ زیرا در جاهای دیگر قرآن فقط ۳ بار این واژه آمده است. «مُعَمَّمه» از ریشه عموم است و دلیل اطلاق آن اشتمال این سوره بر خیر دنیا و آخرت است که هر دو اسم فضیلت و عظمت این سوره را می‏رساند.۲

متن‏شناسی‏

مقصود از متن‏شناسی‏، شناخت آن دسته از خصائص درونی و بیرونی متن قرآن کریم است که آگاهی از آن‏ها در شناخت این کتاب ضرروت دارد. روایاتی که چنین شناختی از متن را در اختیار ما قرار دهند، احادیث متن‏شناسی‏ قرآن می‏نامیم. برآیند ‏این روایات، شناخت صحیح قرآن و تصحیح شناخت‏های نادرست آن است. گفتاری بودن متن، تاریخ‏مندی متن، ترابط و دلالت چند وجهی، زبان و سبک متن، نظم و نسق درونی و بیرونی، وجود یا فقدان واژگان دخیل، تدوین و تنظیم متن،... از جمله ویژگی‏ها و مسائل متن‏شناسی‏ قرآن است که غالب آن‏ها در روایات امامیه طرح شده است. اینک چند نمونه از روایات مرتبط با مهم‏ترین موضوعات متن‏شناسی‏ قرآن را فقط به هدف نشان دادن تمایز و استقلال این گونه از احادیث با سایر روایات قرآن‏شناسی‏ را بررسی و تحلیل می‏کنیم.

1.. برای آگاهی بیشتر از جنبه‏های زیباشناختی سوره الرحمن، ر.ک: سورة الرحمن و سورة قصار، ص۲۳ -‏ ۱۰۶.

2..‏ شناخت سوره‏های قرآن، ص۴۰۷ - ۴۰۸.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1456
صفحه از 312
پرینت  ارسال به