77
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

واحدة ثلاث مرَّات و (قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ) مائة مرَّة فإن لم یقدر فخمسین إلاَّ صرف الله - عزَّوجلَّ - عنه کلَّ لمم أو عرض من أعراض الصبیان و العطاش و فساد المعدة و بدور الدَّم أبداً ما تعوهد بهذا حتّى یبلغه الشیب فإن تعهد نفسه بذلک أو تعوهد کان محفوظاً إلى یوم یقبض الله عز و جل.۱

بر پایه روایات اسم‏شناسی‏ سوره فلق و ناس و تحلیل‏های آن می‏توان به جایگاه و کارکردهای متنوع این سوره دست یافت و این روایات را از روایات دیگر در گونه مستقلی دسته‏بندی کرد.

عَروس

توجه دادن به جلوه‏های فریبا و زیبای قرآن هماره مورد توجه روایات بوده است. گاه یک سوره در ترسیم این جلوه‏ها چنان لطیف و پر جاذبه است که موقعیتی ویژه یافته است؛ برای نمونه، در روایات سوره الرحمن به دلیل ویژگی‏های خاص بیانی در نشان دادن جلوه‏های زیبای توحید در آیاتش به عروس قرآن اسم‏گذاری شده است. این نام‏گذاری که بر پایه روایات به نقل امام علی علیه السلام از سوی رسول خدا صلی الله علیه و اله انجام شده است،۲ ترجمان استواری از زبان تصویر و زیبانگاری خاص این سوره در بر شمردن نعمت‏های متنوع خداوند در دنیا است که به لطافت، ظرافت و دقت هر چه تمام در این سوره با محوریت واژه وزین و دلکش «آلاء» - که معنایی متفاوت و متمایز از نعمت دارد۳ - تصویر شده است و به خوبی ابعاد

1.. الکافي، ج۲، ص۶۲۳..

2.. حدّثنا محمد بن یحیی الکیسانی، قال: حدّثنا هشام البربری، قال: حدّثنا علی بن حمزة الکسائی، قال: حدّثنا موسی بن جعفر، عن أبیه جعفر، عن أبیه، عن علی بن الحسین، عن أبیه، عن علی، قال: سمعت رسول اللّٰه صلی الله علیه و سلم یقول‏: «لکلّ شی‏ء عروس، و عروس القرآن سورة الرّحمن جلّ ذکره» (الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، ج‏۹، ص۱۷۶)؛ الرحمن سمیت فی حدیث عروس القرآن أخرجه البیهقی عن علی مرفوعا (الإتقان فی علوم القرآن، ج۱، ص۱۵۴)؛ سورة الرحمن عز و جل: و سمیت فی حدیث أخرجه البیهقی، عن علی - کرم اللّٰه تعالی وجهه - مرفوعاً: «عروس القرآن»، و رواه موسی بن جعفر - رضی اللّٰه تعالی عنهما -، عن آبائه الأطهار کذلک، و هی مکیة (تفسیر الآلوسی، ج۲۷، ص۹۶:)؛ روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، ج‏۱۸، ص۲۳۸.

3.. مشهور مفسران این واژه را مترادف و هم معنای با نعمت دانسته‏اند (جامع البیان عن تأویل آی القرآن، ج۸، ص۲۸۱)، اما محققان بر این مهم تاکید دارند که «آلاء» بر افعال شگفت‏انگیز و عظیم خداوند اطلاق می‏شود( ( و با مفهوم نعمت تفاوت دارد. فراهی با استنادات متعدد خود به اشعار جاهلی این معنا را اثبات کرده و دیدگاه مشهور مفسران را خلاف قرآن و اشعار عرب دانسته است (ر.ک: مفردات القرآن، ص۱۱ - ۱۲). برخی از محققان نیز «آلاء» را به کمال و اوج رساندن نهایت رحمت و عطوفت دانسته‏اند: «و تبیّن أنّ مفهوم الألی: لیس مرادفاً للنعمة، بل کلّ ما یعدّ من مصادیق الإکمال فی الرحمة و البلوغ فی العطوفة، سواء کان بالأمر أو بالتقدیر أو بالخلق أو بتهیّة الأسباب أو بالنظم أو بالنعم العمومیّة، ظاهرة أو باطنة، دنیویّة أو اخرویّة. و هذا المعنی یظهر عند التدبّر فی مصادیق الآلاء فی سورة الرحمن ... فمصادیق الآلاء فی تلک الآیات الکریمة مختلفة جدّا، و الجامع بینهما مفهوم الانتهاء فی الإحسان و البلوغ فی إظهار الرحمة و عدم التقصیر فیه» (التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱، ص۱۲۴ - ۱۲۵).


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
76

قوله (لم یر مثلهن) بصیغة المجهول و برفع مثلهن أی فی بابها و هو التعوذ، یعنی لم یکن آیات سورة کلهن تعویذا للقارئ غیر‏هاتین السورتین، و لذلک کان صلی الله علیه و سلم یتعوذ من عین الجان و عین الإنسان فلما نزلت المعوذتان أخذهما و ترک ما سواهما و لما سحر استشفى بهما و إنما کان کذلک لأنهما من الجوامع فی هذا الباب.۱

این دیدگاه در برخی از منابع شیعی نیز گزارش شده است.۲

دیدگاه دوم

بر پایه این دیدگاه تعبیر «لم یر مثلهن‏» کنایه از فضیلت این دو سوره است۳ و هر چند ظاهر آن عام است، ولی با آن‏چه در فضیلت سوره حمد و آیه الکرسی وارد شده است، تخصیص خورده است:

۰.و قیل: معناه لم «یر مثلهن» فی الفضل و لا بما نقل فی الحمد و آیة الکرسی و نحوهما لأنه عام مخصوص.۴

دیدگاه سوم

سوره فلق و ناس خصیصه ویژه‌ای در دفع امراض دارند و از این حیث منحصر به فرد هستند. این دیدگاه را می‏توان به برخی از روایات امامیه در بیان خواص این دو سوره مستندسازی کرد. در روایتی از الکافی درباره این دو سوره چنین آمده است:

۰.... عن سلیمان الجعفری، عن أبی الحسن علیه السلام قال: سمعته یقول: ما من أحد فی حدِّ الصّبی یتعهّد فی کلّ لیلة قراءة (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلْفَلَقِ) و (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ) کلّ

1.. تحفة الأحوذی، ج۸، ص۱۷۳.

2.. ملا صالح مازندرانی این قول را چنین گزارش می‏کند:‏ و قیل: قوله «لم یر مثلهن»، معناه أنه لم یکن سورة آیاتها کلّها تعویذ من شرّ الأشرار غیرهما، و لذا کان النبی صلی الله علیه و اله یتعوذ من شرّ الجن و الإنس بغیرهما فلما نزلتا ترک التعوذ بما سواهما و لما سُحِرَ استشفی بهما (شرح أصول الکافی، ج۱۱، ص۶۵).

3.. باب فضل قراءة المعوذتین: قوله صلی الله علیه و سلم: ألم تر آیات أنزلت اللیلة لم یر مثلهن قط (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلْفَلَقِ) و (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ) فیه بیان عظم فضل‏هاتین السورتین (شرح صحیح مسلم، ج۶، ص۹۶ - ۹۷:)؛ و فی الحدیث بیان عظم فضل‏هاتین السورتین و فیه دلیل واضح علی کونهما من القرآن، و فیه أن لفظة قل من القران ثابتة من أول السورتین بعد البسملة و قد اجتمعت الأمة علی هذا کله (تحفة الأحوذی، ج۸، ص۱۷۳‏).

4.. شرح أصول الکافی، ج۱۱، ص۶۵.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1448
صفحه از 312
پرینت  ارسال به