273
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

خداوند است. البته این دیدگاه تأکید دارد که این تصاویر و تماثیل فرشتگان و پیامبران بوده است و شامل هر عکسی نبوده است و تندیس و نقش و نگار درختان، ستارگان، آسمان یا طبیعت نیز مانع نیست.۱ از این رو، ‏صرف وجود تماثیل مانعیت ندارد و مقید به احراز تندیس یا صورت انسانی است. لذا می‏توان از این تحلیل به عنوان قرینه یا مؤیدی برای دیدگاه جواز بهره جست.

۲. مانعیت تصاویر و تماثیل به هر دو معنای تندیس و عکس مشروط به سلامت کامل آن‏ها از هر گونه تغییر است و در صورت وجود خدشه یا تخریب در یکی از اعضای اصلی آن به ویژه چهره همانند چشم از شمول ادله منع خارج خواهد شد.۲ لذا می‏توان در صورت اذن بر تصرف یا از حیث رفع مانعیت عبادت، در صورتی که معابد در دار السلام بوده و تحت حاکمیت اسلامی باشد، آن‏ها را تراشید یا خراشی ایجاد کرد که دیگر اطلاق تمثال یا تصویر به آن‏ها نگردد یا اگر ممکن باشد به بیرون منتقل کرد یا روی آن‏ها را با چیزی پوشانید.۳ همچنین، برابر روایات،۴ تصاویر در صورتی که در جهت قبله نبوده یا زیر پای نمازگزار باشد، مانعی برای نماز نیستند.۵

۳. ابن حفید وجود تصاویر در معابد را علت اصلی طرفداران منع ندانسته است و آن را حمل بر نجاست کرده است۶ که مناقشه در استدلال به آن در دلیل اول گذشت. برخی از فقهای امامیه نیز با تعبیر «لو کانت مصوّرةً کرهت من حیث الصورة»۷ دلیل قول به کراهت را

1.. تفسیر نمونه، ج۱۸، ص۳۹-۴۰.

2.. این ملاک را می‏توان از روایات «و سئل عن التماثیل تکون فی البساط لها عینان و أنت تصلی فقال: إن کان لها عین واحدة فلا بأس، و إن کان لها عینان و أنت تصلی فلا» و «و قال‏ علیه السلام: لا بأس بالصلاة أنت تنظر إلی التصاویر إذا کانت بعین واحدة» به دست آورد (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۴۶).

3.. المبسوط، ج۱، ص۸۶.

4.. از جمله این روایات می‏توان به «لا بأس بأن تصلی علی [کل] التماثیل إذا جعلتها تحتک» و «لا بأس به ما لم تکن تجاه القبلة، و إن کان شئ منها بین یدیک مما یلی القبلة فغطه و صلّ» اشاره کرد (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۴۵- ۲۴۶).

5.. المبسوط، ج۱، ص۵۶.

6.. بدایة المجتهد و نهایة المقتصد، ج۱، ص۹۸.

7.. مفتاح الکرامة، ج۶، ص۱۸۵-۱۸۷.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
272

دوم، این‏که در صورت تردید در نجاست معابد اهل کتاب، مقداری آب بر آن پاشیده و گرد و خاک آن را به کنار نهاده و سپس نماز بخوانیم.۱ حتی برخی فقیهان پاشیدن آب را مستحب دانسته‏اند، نه واجب.۲

وجود تصاویر و تماثیل در معابد اهل کتاب

برابر این تقریر، دلیل منع نماز در معابد اهل کتاب، نصب تصاویر و تماثیل در آن‏ها است که بنا بر فقه اسلامی وجود آن‏ها در مسجد یا مکان عبادت ممنوع است و مکان عبادت باید از هر گونه نقش و نگار انسانی یا موجود دارای روح خالی باشد. این دیدگاه به برخی از صحابه۳ از جمله خلیفه دوم نسبت داده شده است که از ورود به کنیسه‏ها به دلیل وجود تماثیل در آن نهی کرد و گویی ابن عباس نیز بدان تمایل داشت.۴ علامه حلی نیز آن را دیدگاه مالک دانسته است.۵ ابن تیمیه نیز بدان فتوا داده است.۶

ارزیابی و نقد

۱. وجود تماثیل یا تصاویر در معابد در صورتی مانع اقامه نماز است که ‏آن دو‏ را به تندیس یا مجسمه انسان یا حیوانات دارای روح از چوب یا سنگ معنا کنیم، ولی در صورت حمل ‏آن دو‏ به معنای عکس، ادعای مانعیت تماثیل و تصاویر قابل مناقشه است؛ همان طوری که برخی بر این اعتقادند که معنای تماثیل در آیه (یعْمَلُونَ لَهُ مَا یشَاءُ مِن مَّحَارِیبَ وَ تَمَٰثِیلَ) تزیین مسجد الأقصی با نمادهای معنوی چون چهره فرشتگان یا پیامبران برای ترغیب بیشتر مردم از سوی سلیمان‏ علیه السلام است و این کاشف از این است که وجود این تماثیل مانع عبادت نبوده است؛۷ زیرا حکایت قرآن از این اقدام سلیمان‏ علیه السلام به مفهوم تحسین و جواز آن از سوی

1.. جواهر الکلام، ج۶، ص۳۲۵-۳۲۷؛ الحدائق الناضرة، ج۷، ص۲۳۲-۲۳۶.

2.. مفتاح الکرامة، ج۶، ص۱۸۵-۱۸۷؛ مصباح الفقیه، ج۱۱، ص۱۴۶-۱۵۴.

3.. إعلام الساجد بأحکام المساجد، ص۳۸۳.

4.. بدایة المجتهد و نهایة المقتصد، ج۱، ص۹۸.

5.. منتهی المطلب، ج۱، ص۲۴۶.

6.. الفتاوی الکبری، ج۲، ص۵۹.

7.. معانی القرآن، ج۲، ص۳۵۶؛ إرشاد الأذهان إلی تفسیر القرآن، ج۱، ص۴۳۴.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1370
صفحه از 312
پرینت  ارسال به