237
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

می‏توانست علیه ناسخ به کار رود. اما‏ به نظر می‏آید که این متن مشهور بوده است و فردی که دست به حذف سند از تفسیر العیاشی زده است، قصد تدلیس یا جعل نداشته است؛ زیرا این اقدام می‏توانست اساس تلاش وی را در این کتاب زیر سؤال ببرد.

پنج. اتقان محتوایی غالب روایات تفسیر العیاشی: جعل احادیث خاص - که محتوایی ژرف و پیچیده دارند - نیازمند زمینه لازم و شرایط خاص در شخص جاعل است که به نظر می‏آید هر دو درباره این ناسخ منتفی است. از مقدمه ناسخ در نسخه موجود تفسیر العیاشی چنین بر می‏آید که وی عالمی ناشناس، ولی علاقه‏مند به حدیث بوده است که از روی احتیاط به دلیل عدم استماع متن روایات از عیاشی یا شیخ حدیث، اسانید نسخه در اختیار خود را حذف کرده است که خود هر چند ارادات ایشان را به میراث عیاشی و اهل بیت علیهم السلام نشان‏گر است، اما نوعی ضعف علمی وی را نشان می‏دهد؛ زیرا مراقبت لازم در این امر مهم را نداشته است و سرعت در انتشار اثر مانع توثیق اسانید نسخه وی شده است. از چنین فردی جعل مضامین عالی چون حدیث استنطاق بسیار بعید است؛ ضمن این‏که جعل نیازمند زمینه و هدف است که برای جاعل آثاری محسوس و زودرس به دنبال داشته باشد، ولی درباره ایشان منتفی است.

درباره اتقان محتوای تفسیر عیاشی علامه طباطبایی تصریح دارند که:

بهترین تفسیر روایی که برای ما به یادگار مانده، تفسیر العیاشی است. این تفسیر از روزگار تألیف تاکنون همواره از طرف‏ مفسران تلقی به قبول شده؛ بدون این‏که‏ درباره آن قدح و اعتراضی وارد ساخته‏ باشند.۱

یا برخی از محققان امامیه آن را در تراز آثاری چون نهج البلاغه دانسته‏اند:

اما آن‏چه باعث آسودگی خاطر است، این‏که‏ متن بخشی از روایات تفسیر العیاشی به‏ قدری از احکام و اتقان برخوردار است که‏ می‏توان گفت این متن‏ها ما را از سند بی‏نیاز می‏کند؛ مانند آن‏چه در مورد نهج البلاغه‏ و صحیفه سجادیه و غیره گفته شده است و برخی از اساتید فرموده‏اند: برای محقق‏ متتبع روشن است که بخشی

1.‏‏‏. تفسیر العیاشی، ج۱، ص۴‏‏‏.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
236

چهار. اشتهار تفسیر العیاشی: با استناد به داده‏های رجالی، مطالعات تراث‏شناسی‏ و همچنین، اعتراف ناسخ نسخه موجود از تفسیر العیاشی، این ادعا درست است که بگوییم عیاشی کتابی با عنوان التفسیر داشته است۱ که حاوی روایات تفسیری اهل بیت علیهم السلام در تمامی سوره‏های قرآن بوده است، ولی نسخه موجود فقط تا سوره کهف را گزارش کرده است و این نشان می‏دهد که ناسخ توفیق تلخیص و حذف اسناد تمام این تفسیر را نیافته است. همچنین، می‏توان حدس قوی زد که نسخه کامل این تفسیر، شامل اسانید و تمامی سوره‏ها، در دوره حیات عیاشی استنساخ و در اختیار افراد متعددی از اهل علم و تفسیر قرآن بوده است که بعدها در اختیار عالمانی چون حسکانی۲ و طبرسی قرار گرفته، به روایاتی از این تفسیر به شکل مسند در سوره‏های بعد از کهف نیز استناد جسته‏اند؛ برای نمونه، طبرسی در سوره قصص، ضمن گزارش روایتی از تفسیر العیاشی به تعدد طرق وی در نقل آن چنین تصریح دارد:

۰.وأورده العیاشی فی تفسیره من عدة طرق.۳

یا در سوره انبیاء می‏نویسد:

۰.... وروى العیاشی بإسناده عن الحسن بن علوان.۴

که نشان می‏دهد تفسیر العیاشی مسند بوده است. آلوسی از مفسران اهل سنّت نیز به اسناد عیاشی اعتماد کرده و روایاتی را از طریق عیاشی در تفسیر خود گزارش کرده است.۵ از این رو، ‏هر چند نسخه موجود تفسیر العیاشی، فاقد اسناد، اما در واقع امر، نسخه اصلی تفسیر العیاشی دارای سند و طریق بوده است. نظر به جلالت شخصیت عیاشی و اشتهار تفسیر وی، ناسخ را توان و زمینه آن نبوده است که دست به جعل در این اثر بزند و به طور خاص حدیث استنطاق را در این کتاب داخل کرده باشد؛ زیرا جعل این حدیث با هر هدفی

1.‏‏‏. الفهرست، ابن ندیم، ص۲۴۴‏‏‏.

2.‏‏‏. شواهد التنزیل، ج۱، ص۱۳۴، ۱۷۳، ۱۷۸؛ ج۲، ص۱۶۰، ۲۳۳‏‏‏.

3.‏‏‏. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۴۲‏‏‏.

4.‏‏‏. همان، ج۷، ص۸۲، ۹۴، ۲۰۸، ۲۶۷‏‏‏.

5.‏‏‏. روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج۴، ص۲۰۰؛ ج۶، ص۷۷؛ ج۷، ص۱۱۹؛ ج۱۵، ص۱۳۲‏‏‏.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1577
صفحه از 312
پرینت  ارسال به