197
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

آیه، ابهام آن را از جهاتی می‏زدودند.۱ ویژگی روایات تطبیقی،۲ نشان دادن نمونه‏هاى عینى آیات و تطبیق آن‏ها با حقایق خارجی و حوادث جاری زمان است. توجّه به مصداق و آوردن نمونه، براى تصوّر کامل ذهنى از مفهوم، مفید است. نشان دادن مصداق، هم قلمرو معنا را تعیین مى‏کند و هم به کلام عینیت مى‏بخشد و آن را از ابهام در مى‏آورد. در روایات، ذکر مثال‏ها به این معنا نیست که مفهوم آیه در مثال مذکور خلاصه می‏شود، بلکه در حقیقت به مصداقی از یک کلی اشاره شده است. در روایات تطبیقی، معصومان علیهم السلام با کشاندن مفهوم آیات به موضوعات جدید عینى و نشان دادن مصداق‏هاى پدید آمده، گویى به مخاطب، این روش را تعلیم مى‏دهند که خیلى به مصداق‏هاى کهنه و قدیمى خود را محدود نکنید، بلکه مى‏توانید این مفاهیم را به عصر و زمان خود تطبیق دهید.۳

به سخن دیگر، از رهگذر بیان مصادیق در روایات، مفاهیم و مقاصد نهفته شده در آیات برای ما روشن شده، فهم آیات تا حدودی میسر می‏گردد و با دقت در این مصادیق به نوعی تعمیم درباره مفاهیم آیات می‏رسیم. لذا تسهیل فهم و تعمیم مفهوم، از فوائد روایات تطبیقی است.۴ مصداق بیان شده گاهی از جنس روشن‏ترین مصادیق آیه است، گاه از لطیف‏ترین و مخفی‏ترین، گاه از اکمل و افضل آن، گاه مصداقی از یکی از دو معنا یا چند معنایی است که آیه به آن تفسیر شده است، از باب استمعال لفظ در بیش از یک معنا یا از باب تفسیر به ظهر و بطن یا گونه‏های دیگری از چند معنایی.۵

شایان ذکر است که بازخوانی قصص پیامبران پیشین در قرآن کریم و تطبیق آن با شرایط پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله۶ خود گویای جواز و حُسن روش جری و تطبیق در تعلیم و تربیت دینی

1.. اسباب اختلاف الحدیث، ص۵۳۵.

2.. شمار روایات جری و تطبیق ۲۱۳۰ روایت است که بیشترین آن‏ها از امام باقر علیه السلام ۷۱۳ روایت و امام صادق علیه السلام ۸۲۰ روایت است («جمع‏آوری روایات تطبیق در تفاسیر روایی شیعه و تحلیلی پیرامون آن‏ها»، ص۱۶ - ۱۷).

3.. «روایات امام جعفر صادق علیه السلام در تفسیر قرآن بر اساس مسند الإمام الصادق علیه السلام»..

4.. اعتبار و کارکرد روایات تفسیری، ص۶۹.

5.. اسباب اختلاف الحدیث، ص۵۳۵.

6..‏ العیاشی: عن بعض أصحابنا، عن أحدهما علیهما السلام، قال: إن اللّٰه قضی الاختلاف علی خلقه، وکان أمرا قد قضاه (( فی علمه کما قضی علی الأمم من قبلکم، وهی السنن والأمثال تجری علی الناس، فجرت علینا کما جرت علی الأمم من قبلنا، وقول اللّٰه حق، قال اللّٰه تبارک و تعالی لمحمد صلی الله علیه و اله: (سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِن رُّسُلِنَا وَ لَا تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِیلاً)، و قال: (فَهَلْ ینظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ ٱلْأَوَّلِینَ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ ٱللَّهِ تَبْدِیلاً وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّتِ ٱللَّهِ تَحْوِیلاً)، و قال: (فَهَلْ ینتَظِرُونَ إِلَّا مِثْلَ أَیامِ ٱلَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِهِمْ قُلْ فَانتَظِرُوا إِنِّى مَعَكُم مِّنَ ٱلْمُنتَظِرِینَ)، و قال: (لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ ٱللَّهِ). و قد قضی اللّٰه علی موسی علیه السلام و هو مع قومه یریهم الآیات و العبر، ثم مروا علی قوم یعبدون أصناما، (قَالُوا یـٰمُوسَى ٱجْعَل لَّنَا إِلَـٰهًا كَمَا لَهُمْ ءَالِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ)، و استخلف موسی‏هارون علیهما السلام فنصبوا (عِجْلاً جَسَدًا لَّهُ خُوَارٌ فَقَالُوا هَـٰذَا إِلَـٰهُكُمْ وَإِلَـٰهُ مُوسَىٰ) و ترکوا‏ هارون، فقال: (یـٰقَوْمِ إِنَّمَا فُتِنتُم بِهِ وَ إِنَّ رَبَّكُمُ ٱلرَّحْمَـٰنُ فَاتَّبِعُونِى وَ أَطِیعُوا أَمْرِى)، (قَالُوا لَن نَّبْرَحَ عَلَیهِ عَاكِفِینَ حَتَّىٰ یرْجِعَ إِلَینَا مُوسَىٰ)، فضرب لکم أمثالهم، و بین لکم کیف صنع بهم (البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۵۶۳).


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
196

روایت تأویلی در این است که در جری با مفهوم محسوس شده از معنا در قالب نمونه و یک مصداق مشخص و معین روبه‏رو هستیم. لذا جزئیت و تشخص شرط روایت جری و تطبیق است، اما در تأویل، عکس آن است و معنای باطنی از هر گونه تلبس عاری است.

علامه طباطبایی به صراحت، به جدایی تطبیق از تفسیر تصریح دارند و با عبارت «لیس بتفسیر» در صدد تفکیک عرصه‏های آن دو از یکدیگر بوده است. از نظر ایشان، قرآن از نظر انطباق بر مصادیق وسعت داشته و اختصاص به مورد نزول ندارد.۱ در جری قرآن هم‏زمان چند فهم رخ می‏دهد: فهم مختصات مصداق خارجی و حضور آنی آن در ذهن، احضار معنای مؤول و باطنی قرآن و احراز موافقت ویژگی‏های مصداق با معنای مؤول و باطنی آیات برای درستی تطبیق. روشن است که چنین فهم و انطباقی نیازمند اشراف کامل بر سویه ظاهری و باطنی قرآن و شناخت دقیق شرایط و ویژگی‏های مصداق خارجی است. از این رو، ‏دانشی ویژه می‏طلبد و از عهده هر کسی برنمی‏آید.

تطبیق بر مصداق، زمانی امکان‏پذیر است که لفظ دارای صفتی باشد که قابل انطباق بر کثیرین باشد. شمول لفظ بر مصادیق می‏تواند از باب عموم، اطلاق، الغای خصوصیت و تسری حکم به غیر مورد خاص باشد، یا از باب تنقیح مناط یا همانندی مماثلین در چیزی که درباره برخی از آن‏ها به کار رفته است. همچنین، فرقی ندارد که این شمول به نحو استیعاب و استغراق باشد یا بدل. همچنین، فرقی ندارد که بعض افراد لفظ در عرض بعض دیگر باشد یا در طول آن‏ها. همین سان، فرقی ندارد که این شمولیت از باب ظواهر یا بطون و تأویل آیات باشد.۲

برخی بر این باورند که اگر تطبیق در محدوده دلالت لفظی باشد، از نوع تفسیر و اگر در غیر مدلول لفظی باشد، تأویل است.۳ برخی دیگر از تطبیق تعبیر به «تفسیر به مصداق» نموده و آن را از مشهورترین مناهج تفسیری معصومان دانسته که با ذکر مصداقی از مصادیق

1.. المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۶۷.

2.. اسباب اختلاف الحدیث، ص۵۴۴.

3.. مبانی و روشهای تفسیر قرآن، ص۱۲۷.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1572
صفحه از 312
پرینت  ارسال به