وجود دارد. تعریف معیار ما از نظریه مبتنی بر دیدگاه معرفتشناسان از نظریه است و بیشتر بر شاخص داوری نظریه، یعنی قدرت تبیین پذیری آن تأکید دارد که در واقع تلفیقی از دیدگاه ذهنگرایان و عینیگرایان است. از این رو، مقصود از نظریه در این پژوهش «مجموعهای منظم از مفاهیم و اصول نظری مرتبط با یکدیگر است که هدف آن انتظام روایات قرآنی امامیه در یک الگوی جامع مفهومی شامل سرگونهها و ریزگونههای اصلی، و تبیین وجه تمایز ماهوی هر یک از گونهها با یکدیگر است». این نظریه باید از قدرت داوری و تبیین برخوردار باشد؛ به گونهای که در مقام آزمون عملی، توفیق لازم را در دستهبندی همه روایات قرآنی موجود داشته باشد. این نظریه دارای ویژگیهای گفته شده برای یک نظریه مطلوب، چون توانایی برای تبیین مسأله به شکل ساده، مبتنی بر مشاهدات و پژوهشهای پیشین، امکان آزمون در مقام عمل، ایجاد انگیزه برای پژوهشهای جدید است.۱ اساساً نظریه ارائه شده در این پژوهش برآیند پژوهشهای موردپژوهی در تفاسیر روایی امامیه بوده است و تلاش شده است از ذهنگرایی و نگاه تجریدی خودداری شود.
تطبیق
مقصود از این اصطلاح در این پژوهش، مستندسازی نظریه از طریق ارائه نمونههای کاربردی و عینی سازی نتایج آن است که میزان اعتبار، صحت و کارایی نظریه معیار را در مقام عمل به آزمون سنجش بسپارد. تطبیق در عنوان شماری از کتابهای جدید به زبان عربی کاربرد دارد و معمولاً بعد از عنوان نظریه به کار میرود و به مباحث کاربردی و غیر نظری کتاب یا پژوهش نظر دارد.۲
امامیه
مقصود از امامیه در این پژوهش شیعه دوازده امامی است که باورمند به انحصار امامت در