173
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

مقدس، مکان گفت‏وگوی با خداوند در کوه طور، ناسازگار است؛ زیرا نباید با نجاست یا مردار وارد مکان مقدس یا مسجد شد. این شبهه بر جهل حضرت موسی علیه السلام درباره حکم استفاده از مردار دلالت دارد.۱ کاربرد مردار در پاپوش موسی علیه السلام در برخی از منابع روایی - و فقهی اهل سنّت۲ و شیعه۳ گزارش شده است. برای پاسخ به این شبهه و تبیین وجه صحت تأویل ارائه شده از آیه در روایات امامیه توجه به نکات ذیل ضروری است:

یک) پذیرش مفاد این شبهه مستلزم انتساب جهل حضرت موسی علیه السلام به شریعت الهی است که باوری کفری آمیز است. توضیح، این‏که محتوای این شبهه از دو فرض خارج نیست و هر دو فرض نادرست است: فرض نخست، این‏که نماز خواندن حضرت موسی علیه السلام با این پاپوش جایز باشد که در این صورت، ورود به بقعه مقدس نیز با آن جایز خواهد بود؛ زیرا - به استثنای درون کعبه - هیچ مکانی مقدس‏تر از مکان نماز‏گزار نیست. فرض دوم، این‏که نماز خواندن با پاپوش مذکور جایز نباشد، ولی حضرت موسی علیه السلام با آن وارد بقعه مقدس برای عبادت شد. در این صورت لازم می‏آید که حضرت موسی علیه السلام آگاه از حلال و حرام و احکام نماز نباشد و این باوری کفرآمیز است؛ زیرا محتوای آن، این مهم است که خداوند شخصی جاهل به شریعت و احکام خود را به مقام نبوت و تکلیم برگزیده باشد.۴

دو) از روایات و آرای تفسیری تابعان برمی‏آید که مستند روایی شبهه مقبول فقهای عامه بوده است، ولی برآیند ‏روایات اهل بیت علیهم السلام نشان‏گر این مهم است که آنان چنین دیدگاهی

1..‏ کمال الدین، ص۴۶۰، ح۲۱؛ دلائل الإمامة، ص۵۱۲، ح۴۹۲؛ الاحتجاج، ج۲، ص۵۲۸، ح۳۴۱؛ نوادر المعجزات، ص۳۷۸، ح۱۶۷؛ منتخب الأنوار المضیئة، ص۲۷۲ کلّها نحوه؛ بحار الأنوار‏‏‏، ج۱۳، ص۶۵، ح۴).

2..‏ و حدثنی عن مالک، عن عمه أبی سهیل بن مالک، عن أبیه، عن کعب الأحبار، أن رجلا نزع نعلیه. فقال: لم خلعت نعلیک؟ لعلک تأولت هذه الآیة (فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ ٱلْمُقَدَّسِ طُوًى)، قال ثم قال کعب للرجل: أ تدری ما کانت نعلا موسی؟ قال مالک: لا أدری ما أجابه الرجل. فقال کعب: کانتا من جلد حمار میت (الموطأ، ج۲، ص۹۱۶).

3.. و سئل الصادق علیه السلام عن قول اللّٰه عز و جل لموسی علیه السلام: (فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ ٱلْمُقَدَّسِ طُوًى)، قال: کانتا من جلد حمار میت (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۴۸؛ وسائل الشیعه، ج۴، ص۳۴۴).

4.. کمال الدین، ص۴۶۰، ح۲۱؛ دلائل الإمامة، ص۵۱۲، ح۴۹۲؛ الاحتجاج، ج۲، ص۵۲۸، ح۳۴۱. المعجزات، ص۳۷۸، ح۱۶۷، منتخب الأنوار المضیئة، ص۲۷۲ کلّها نحوه، بحار الأنوار‏‏‏، ج۱۳، ص۶۵، ح۴.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
172

برانگیخت۱ و برخی از نشانه‏های نبوت، چون تبدیل عصای حضرت موسی علیه السلام به مار متحرک و ید بیضاء را به ایشان عنایت نمود. قرآن از این دو نشانه به عنوان دو برهان الهی برای حضرت موسی علیه السلام یاد می‏کند که از آن دو برای مواجهه با فرعون و قوم فاسق وی مدد بگیرد.۲ در همین مرحله حضرت موسی علیه السلام از خداوند می‏طلبد که ‏هارون علیه السلام به عنوان همیار و وزیر همراه وی باشد. خداوند وعده غلبه حضرت موسی علیه السلام و‏ هارون را بر فرعون داد و آن دو راهی مصر شدند.۳ از این رو، ‏تعبیر «فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ‏» در فرجام دوره دوم حیات موسی علیه السلام و در میانه حرکت شبانه وی از مدین به سوی مصر است. موسی علیه السلام در این دوره مردی رشد یافته و کمال یافته است که دغدغه‏های مهمی چون نجات بنی اسرائیل را در سر داشت و هم اکنون، نگران همسر باردارش شده بود؛ زیرا در تاریکی شب سرد، امکانات لازم را نداشت که به تسهیل زایمان همسرش کمک کند. در این حال بود که خداوند حکیم موسی علیه السلام را با انتخاب به نبوت و اعطای معجزات از همه نگرانی‏ها آسوده ساخت. دارنده چنین مقام و معجزاتی خود هم اکنون حامل دانش و قدرتی خاص از سوی خداوند است که حل مشکل بارداری همسر، سردی و تاریکی شب و پیدا کردن شاهراه مدین به مصر در برابر آن‏ها بسیار ناچیز است.

بر پایه این تأویل، دیدگاه مفسران ظاهرگرا، به ویژه نگره دوم نادرست است. توضیح، این‏که برخی با استناد به ظاهر آیه (فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ ٱلْمُقَدَّسِ طُوًى‏) چنین شبهه کرده‏اند که امر مذکور نشان می‏دهد که پاپوش حضرت موسی علیه السلام از اجزای حیوان مرده بوده است و این با علم حضرت موسی علیه السلام به حرمت استفاده از آن، هنگام ورود به جایگاه

1.. (فَلَبِثْتَ سِنِينَ فِى أَهْلِ مَدْيَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَىٰ قَدَرٍ يَـٰمُوسَىٰ * وَٱصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِى) (سوره طه، آیه ۴۰ ـ ۴۱)؛ (فَلَمَّا قَضَىٰ مُوسَى ٱلْأَجَلَ وَ سَارَ بِأَهْلِهِ ءَانَسَ مِن جَانِبِ ٱلطُّورِ نَارًا قَالَ لِأَهْلِهِ ٱمْكُثُو ا إِنِّى ءَانَسْتُ نَارًا لَّعَلِّى ءَاتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِّنَ ٱلنَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ * فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِىَ مِن شَـٰطِىءِ ٱلْوَادِ ٱلْأَيْمَنِ فِى ٱلْبُقْعَةِ ٱلْمُبَـٰرَكَةِ مِنَ ٱلشَّجَرَةِ أَن يَـٰمُوسَىٰ إِنِّى أَنَا ٱللَّهُ رَبُّ ٱلْعَالَمِينَ) (سوره قصص، آیه ۲۹ - ۳۰).

2.. (وَ أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَلَمَّا رَءَاهَا تَهْتَزُّ كَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّىٰ مُدْبِرًا وَ لَمْ يُعَقِّبْ يَـٰمُوسَىٰ أَقْبِلْ وَلَا تَخَفْ إِنَّكَ مِنَ ٱلْأَمِنِينَ * ٱسْلُكْ يَدَكَ فِى جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ وَ ٱضْمُمْ إِلَيْكَ جَنَاحَكَ مِنَ ٱلرَّهْبِ فَذَانِكَ بُرْهَـٰنَانِ مِن رَّبِّكَ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَءِيهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ) (سوره قصص، آیه ۳۱ - ۳۲).

3.. (وَ أَخِى هَـٰرُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّى لِسَانًا فَأَرْسِلْهُ مَعِىَ رِدْءًا يُصَدِّقُنِى إِنِّى أَخَافُ أَن يُكَذِّبُونِ * قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَ نَجْعَلُ لَكُمَا سُلْطَانًا فَلَا يَصِلُونَ إِلَيْكُمَا بِآٰيَاتِنَا أَنتُمَا وَمَنِ ٱتَّبَعَكُمَا ٱلْغَـٰـلِبُونَ) (سوره قصص، آیه ۳۴ - ۳۵).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1579
صفحه از 312
پرینت  ارسال به