145
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

از آن به فارسی ارائه شده است۱ که ریشه در حدس اسلوب بیانی آیه از سوی مترجمان دارد. حمل اسلوب «فَمَا أَصْبَرَهُمْ‏» بر تعجب، ریشه در این نکته دارد که ماده صبر را به معنای جرأت داشتن معنا کرده‏اند که در برخی از روایات نیز به همین معنا به کار رفته است،۲‏‏‏ لکن تعجب بر خداوند محال است و جایی کاربرد دارد که سبب آن نامعلوم باشد؛ ولی در اینجا صدر آیه به سبب اشاره دارد. از این رو، ‏نمی‏توان آن را حمل بر تعجب از سوی خداوند دانست، مگر این‏که بگوییم عملکرد آنان به گونه‌ای است که موجب تعجب انسان‏ها از آنان شده است و آن را به شکل پرسش بیان کرده‏اند که شما را چه شده است که این چنین به سوی آتش رهسپارید؟

بر پایه روایت کلینی از امام صادق علیه السلام عدم شکیبایی مخاطبان آیه در انجام اعمال بدی است که آن‏ها را به سوی آتش جهنم سوق داد۳. بر پایه روایت دیگر ماده صبر جانشین عمل شده و جمله (فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى ٱلنَّارِ‏) به «ما أعملهم بأعمال أهل النار‏» تفسیر شده است.۴ دیدگاه سوم نیز جمله مذکور را به «ما أجرأهم على النار‏» تفسیر کرده است.۵

روشن است که روایت اول و دوم به سببی که آنان جهنمی شده‏اند، اشاره کرده است و البته احتمال اطلاق سبب بر مسبب نیز داده شده است.۶ دیدگاه سوم نیز به لازم معنای دو

1.. آیتی: چه چیز بر آتش شکیبایشان ساخته؟؛ فولادوند: پس به راستی چه اندازه باید بر آتش شکیبا باشند!؛ معزی: شگفتا چه بردبارند بر آتش.

2.. و قوله: «علی یمین صبر» فی معناها قولان: أحدهما: أن یصبر نفسه، أی یحبسها علی الیمین الکاذبة غیر مبال بها. و الثانی: أن یکون معنی الصبر الجرأة، من قوله تعالی: (فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى ٱلنَّارِ) (سوره بقره، آیه ۱۷۵)، أی یجترئ بتلک الیمین علی هتک دینه (کشف المشکل من حدیث الصحیحین، ج۱، ص۳۰۹).

3.. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَی، عَنْ عَبْدِ اللَّه بْنِ مُسْکَانَ، عَمَّنْ ذَکَرَه، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام فِی قَوْلِ اللَّه عز و جل: (فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى ٱلنَّارِ)، فَقَالَ: مَا أَصْبَرَهُمْ عَلَی فِعْلِ مَا یَعْلَمُونَ أَنَّه یُصَیِّرُهُمْ إِلَی النَّارِ (الکافی، ج۲، ص۲۶۹).

4.. ر.ک: التبیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۹۱.

5.. هر چند طبرسی این قول را به نقل از تفسیر القمی به امام صادق‏ علیه السلام نسبت داده است (مجمع البیان، ج۱، ص۴۸۰)، اما در نسخه موجود از تفسیر القمی چنین اسنادی مشاهده نشد (تفسیر القمی، ج۱، ص۶۴).

6.. الشرح: قوله: (فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى ٱلنَّارِ)، فقال: ما أصبرهم علی فعل ما یعلمون أنه یصیّرهم إلی النار. هذا التأویل یحتمل أمرین أحدهما حذف المضاف، أی علی سبب النار و هو الفعل المذکور، و ثانیهما إطلاق المسبب علی المسبب (شرح اصول الکافی، ج۹، ص۲۴۲).


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
144

کشتن پیامبران خودشان می‏کردند. هر چند این احتمال، نظر به اسناد فعل قتل به آنان درست به نظر می‏رسد، اما بر پایه روایتی از امام صادق‏ علیه السلام این اقدام از سوی بنی اسرائیل نبوده است، بلکه به دلیل افشای اسرار پیامبران از سوی قوم بنی اسرائیل، حاکمیت جور روزگار آنان دست به کشتار پیامبران زدند؛ لکن چون سبب اصلی قتل آنان همین عدم راز داری بنی اسرائیل بوده، قتل به آنان نسبت داده شده است. متن روایت مذکور چنین است:

۰.... عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام - وَ تَلَا هذِهِ الْآیَةَ: (ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِٔايَاتِ ٱللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ ٱلنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ)۱ - قَالَ: وَ اللَّهِ، مَا قَتَلُوهُمْ‏ بِأَیْدِیهِمْ، وَ لَاضَرَبُوهُمْ بِأَسْیَافِهِمْ، وَ لکِنَّهُمْ سَمِعُوا أَحَادِیثَهُمْ، فَأَذَاعُوهَا فَأُخِذُوا عَلَیْهَا، فَقُتِلُوا، فَصَارَ قَتْلًا وَ اعْتِدَاءً وَ مَعْصِیَةً.۲

روشن است که بر پایه تبیین این روایت از آیه نباید بنی اسرائیل را عاملان مستقیم قتل پیامبران خودشان بدانیم. این دیدگاه در برخی از تفاسیر کهن، چون تفسیر مقاتل بن سلیمان نیز مقبول واقع شده است و قتل پیامبران را به پادشاهان و حاکمان بر بنی اسرائیل نسبت داده است۳ و برخی از محققان امامیه نیز این روایت را در باب مشارکت در مقدمات قتل و رضایت به آن گزارش کرده‏اند.۴

صبر بر آتش

در تبیین مقصود از صبوری بر آتش در جمله (فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى ٱلنَّارِ‏) از آیه (أُولٰئِكَ ٱلَّذِينَ ٱشْتَرَوُا ٱلضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَ ٱلْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى ٱلنَّارِ)۵ و هدف از آن دیدگاه‏های متنوعی چون حمل بر استفهام، تعجب میان مفسران وجود دارد۶ و ترجمه‏های متعددی نیز

1.. همان.

2.. الکافی، ج۴، ص۱۱۳.

3.. و یقتلون النبیین بغیر حق و الذین یأمرون بالقسط، قال مقاتل: أراد بهِ ملوک بنی إسرائیل (الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، ج۳، ص۳۶).

4.. ذیل «باب تحریم الاشتراک فی القتل المحرم و السعی فیه و الرضا به». روایات متعددی گزارش شده است که بر عدم اقدام مستقیم به قتل نفس محرّمه دلالت دارد (ر.ک: جامع أحادیث الشیعة، ج۲۶، ص۱۳۸).

5.. سوره بقره، آیه ۱۷۵.

6.. ر.ک: التبیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۹۱.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1663
صفحه از 312
پرینت  ارسال به