141
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

نبوده است: و ربما یشیر تصریح القرآن باسم آزر إلا أنه احتراز عن الأب الحقیقی.۱

این استدلال با توجه به کاربردهای فراوان کلمه پدر در کتاب مقدس به غیر پدر نسبی و سبک قرآن در عدم تصریح به اسامی پدران انبیاء که خود پیامبر نبودند سازگاری بیشتری دارد؛ ‏‏به‏ ویژه این‏که باید توجه داشته باشیم سبک بیانی قرآن در این موضوعات توجه به ادبیات محاوره‌ای رایج نزد عرب معاصر نزول و به طور خاص یهودیان بوده است. برای این گروه نیز ماهیت کاربرد کلمه أب برای آزر روشن بوده است.

باتوجه به نکات یاد شده، آیات خطاب آزر به عنوان پدر از سوی ابراهیم علیه السلام با حدیث نبوی در طهارت آبای پیامبران نیز قابل جمع است؛ زیرا ایشان فقط بر طهارت پدران خویش از شرک و ‏بت‏پرستی اشاره دارند و آزر از شمار آبای نسبی وی خارج است. دیدگاه شماری از مفسران اهل سنّت - که گفته‏اند آزر اسم واقعی پدر ابراهیم علیه السلام بوده است و برای رفع تعارض آن با تارح توجیهاتی ارائه کرده‏اند - بیشتر جنبه قیاسی و غیر نقلی دارد۲ و در تعارض جدی با روایات نبوی در طهارت آبای پیامبران از شرک ‏‏است و با رأی جمهور انساب نگاران نیز در تعارض است.

تبیین مفاهیم

در روایت تفسیری، مفاهیم ظاهری جمله‏های قرآنی تبیین می‏شود. روایات تفسیری مرادِ کلام قرآنی را در سطح ظاهری آن بیان کرده است. از این رو، ‏با گونه معناشناسی که واژه‏محور و گونه تأویلی که در سطح باطنی آیات به تبیین مراد خداوند می‏پردازند، تفاوت موضوعی و کارکردی دارند. همچنین، کارکرد روایت تفسیری، تبیین معناست. از این رو، ‏با احادیث بیان مصادیق فرانزول آیات (گونه جری و تطبیق) و احادیث بیان استنطاق آموزه‏ها از مقاصد قرآنی (گونه مستفاد) متفاوت است. لذا تبیین مدلول ظاهری جمله قرآنی، شاخص متمایز کننده روایات تفسیری از دیگر احادیث تبیینی است. نمونه‏های ذیل گویای استقلال و تمایز این دسته از احادیث تبیینی از سایر گونه‏های آن ‏‏است.

1.. ر.ک: الهدی إلی دین المصطفی، ج۲، ص۱۴۸ - ۱۵۰.

2.. جامع البیان، ج‏۷، ص۱۵۸؛ الکشف و البیان، ج‏۴، ص۱۶۰؛ الکشّاف، ج‏۲، ص۳۹؛ مفاتیح الغیب، ج‏۱۳، ص۳۲؛ الجامع لأحکام القرآن، ج‏۷، ص۲۲؛ انوار التنزیل، ج‏۲، ص۱۶۹؛ التحریر و التنویر، ج‏۶، ص۱۶۹.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
140

کارساز است؛ زیرا شیعه در این مسأله ادله نقلی کافی برای اعراض از معنای ظاهری آیه دارد و اساساً فهم وی و امثال ایشان است که خلاف رعایت قواعد تفسیری است.

اطلاق أب یا پدر در کتاب مقدس و ادبیات قرآن برای افرادی غیر از پدر نَسبی شخص چون متولیان امور هدایتی و معیشتی فرد امری رایج است. در ابواب متعددی از کتاب مقدس واژه پدر برای افرادی غیر از پدر نَسبی افراد به کار رفته است؛ برای نمونه، در تعبیر یوسف چنین آمده است: «اللّٰه جعلنی أبا لفرعون».۱ یا سخن میخا به نوجوان لاوی چنین است: «کن لی أبا».۲ در این نمونه‏ها کلمه به معنای شخص متولی امور فرد دیگری به کار رفته است؛ هر چند که این فرد برده باشد.۳ در قرآن نیز به معنای غیر پدر نَسبی به کار رفته است؛ در آیه (أَمْ كُنتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ ٱلْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِى قَالُوا نَعْبُدُ إِلَاهَكَ وَ إِلَٰهَ ءَابَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ وَ إِسْحَاقَ إِلَٰهًا وَاحِدًا وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ)، از اسماعیل علیه السلام به عنوان پدر یعقوب علیه السلام یاد کرده است؛ در حالی که عموی ایشان بوده است. در این موارد مقصود، پدر نسبی نیست و با لحاظ عناوین دیگری چون احترام عرفی یا نقش پدرانه در تربیت فرد به ایشان اطلاق می‏شود. آزر نیز چون نقش پدرانه یا حمایتی از ابراهیم علیه السلام در دوران خردسالی داشته است یا ابراهیم علیه السلام به دلیل رابطه مادری به وی احترام گذاشته و منزلت وی را به سان پدر خویش خطاب کرده است یا این‏که با اطلاق «یا ابت» به دنبال تلطیف رابطه عاطفی با وی بوده است تا بتواند فضای مناسبی را برای گفت‏وگو و ارشاد وی فراهم آورد. مشهورترین رأی رایج نزد مفسران امامیه این است که آزر، عمو یا جد مادری ابراهیم علیه السلام بوده است.۴

علامه بلاغی تعبیر دقیقی‏تری از توجه قرآن در اطلاق کلمه پدر به آزر دارد و آن این‏که قرآن از تصریح به اسم آزر بعد از عنوان پدر قصد دارد که بگوید وی پدر حقیقی ابراهیم علیه السلام

1.. تکوین: ۴۵، ۸.

2.. قض: ۱۷، ۱۰.

3.. ر.ک: الهدی إلی دین المصطفی، ج۲، ص۱۴۸ - ۱۵۰.

4.. التبیان، ج‏۴، ص، ۱۷۵؛ المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۷، ص۱۶۲ - ۱۶۸؛ الفرقان فی تفسیر القرآن، ج‏۱۰، ص۹۶.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1479
صفحه از 312
پرینت  ارسال به