109
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

بود.۱ از این ‏رو، کیفیت تفسیر تابع شناختِ مفسر از منزلت ماتن۲ و روش درست و مطمئن فهم و تفسیر آن است. تفسیر قرآن در میان علوم اسلامی، اولین دانشی است که پیشینه‏ تاریخی آن به عهد رسالت بر می‏گردد و تا کنون ادوار چهارگانه تأسیس، تأصیل، تفریع و تجدید را سپری کرده است.۳

بررسی تاریخ تفسیر نشان می‏دهد که تفسیر فرآیندی ساده و بالبداهه نیست، بلکه از نوعی دقت و ظرافت برخودار است. مفسّر باید پیش از تفسیر نسبت به حقیقت تفسیر، پیش‏فرض‏ها و لوازم آن اندیشه کند و نظام تفسیری خود را در قالب نظریه تفسیری استوار سازد. مقصود از نظریه تفسیری، مجموعه شاخص‏ها و مؤلفه‏هایی است که دانش تفسیر را شکل می‏دهد و تصور آن‏ها در تعریف تفسیر ضروری است. طرح پرسش‏هایی درست۴ درباره‏ هویت دانشی تفسیر،۵ امکان، پیش‏فرض‏ها، مراحل، منابع، هدف، قواعد، قلمرو، انواع، روشمندی تفسیر، شرایط مفسر،... و یافتن پاسخی مناسب به آن‏ها، در تبیین نظریه تفسیری‏ یک مفسر ضروری است.۶ آن‏چه امروزه به عنوان «فلسفه تفسیر» مطرح است، در حقیقت، رهیافتی از نوع منطق فهم دین، برای یافتن پاسخی درخور به این مسائل است.۷

بر پایه نظریه تفسیری، قرآن همانند یک متن عادی نیست که بتوان با هر پیش‏فرضی آن را

1.. دراسات قرآنیة: المبادی العامة للتفسیر، ص۸ و ۲۳.

2.. ر.ک: مجد البیان فی تفسیر القرآن، ص۲۲.

3.. تعریف الدّارسین بمناهج المفسّرین، ص۳۵ - ۴۷.

4.. هرمنوتیک، کتاب و سنّت، ص۲۳.

5.. مقصود از هویت دانشی تفسیر این است که روشن شود تفسیر از لحاظ سنخی چگونه دانشی است؛ عقلی محض، نقلی محض، ترکیبی از عقل و نقل، یا گونه‌ای دیگر و جایگاه آن در طبقه‏بندی علوم چیست؟ پاسخ این پرسش در روش تفسیر تأثیرگذار خواهد بود؛ برای نمونه، اگر پاسخ نقلی بودن دانش تفسیر باشد، اتخاذ شیوه عقلی در تفسیر با ذات این دانش و جوهره عقل گریز آن در تعارض خواهد بود. برای دیدن ردپایی از چنین نگاهی به مطالعه دانش تفسیر، ر.ک: التفسیر نشأته تدرّجه تطوّره، ص۲۱؛ «تفسیر»، دایرة المعارف بزرگ اسلامی، ج۱۵، ص۶۸۷ - ۶۹۰.

6.. «نگاهی به نظریه تفسیر متون اسلامی»، ص۱۹۹.

7.. «نهادهای راهنمای فهم قرآن»، ص۴۶.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
108

قواعد خاص، قواعد اختصاصی فهم و تفسیر قرآن است که التزام به رعایت این قواعد در تفسیر قرآن ضروری است: علمی بودن مستندات تفسیر،۱ جری‏پذیری مفاهیم،۲ اصالت تعابیر،۳ فقدان ابهام،۴... از جمله قواعد خاصی است که از روایات اهل بیت علیهم السلام قابل استنباط است.

آسیب فهم

دانش تفسیر در ادیان ابراهیمی، نظر به پیوند آن با شرح متون مقدس، از اهمیت خاصی برخوردار است. ارزش تفسیر به اهمیت متن، و منزلت ماتن وابسته است. این دو هر قدر از منزلت والایی برخودار باشند، تفسیر نیز به همان میزان دارای اهمیت، ارزش و دقت خواهد

1.. ... أما بعد، فلا تخوضوا فی القرآن، و لا تجادلوا فیه، و لا تتکلموا فیه بغیر علم، فقد سمعت جدی رسول اللّٰه صلی الله علیه و اله یقول: «من قال فی القرآن بغیر علم فلیتبوء مقعده من النار» (التوحید، ص۹۰ - ۹۱)؛ عَنْ زَیْدٍ الشَّحَّامِ، قَالَ:دَخَلَ قَتَادَةُ بْنُ دِعَامَةَ عَلَی أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فَقَالَ: یَا قَتَادَةُ! أَنْتَ فَقِیه أَهْلِ الْبَصْرَةِ؟ فَقَالَ: هَکَذَا یَزْعُمُونَ. فَقَالَأَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: بَلَغَنِی أَنَّکَ تُفَسِّرُ الْقُرْآنَ. فَقَالَ لَه قَتَادَةُ: نَعَمْ، فَقَالَ لَه أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: بِعِلْمٍ تُفَسِّرُه أَمْ بِجَهْلٍ؟ قَالَ:لَا بِعِلْمٍ، فَقَالَ لَه أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: فَإِنْ کُنْتَ تُفَسِّرُه بِعِلْمٍ فَأَنْتَ أَنْتَ، و أَنَا أَسْأَلُکَ. قَالَ قَتَادَةُ: سَلْ، قَالَ: أَخْبِرْنِی عَنْقَوْلِ اللَّه عز و جل فِی سَبَأٍ: (وَ قَدَّرْنَا فِیهَا ٱلسَّیرَ سِیرُوا فِیهَا لَیالِىَ وَ أَیامًا ءَامِنِینَ)، فَقَالَ قَتَادَةُ: ذَلِکَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهبِزَادٍ حَلَالٍ و رَاحِلَةٍ و کِرَاءٍ حَلَالٍ یُرِیدُ هَذَا الْبَیْتَ کَانَ آمِناً حَتَّی یَرْجِعَ إِلَی أَهْلِه، فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: نَشَدْتُکَ اللَّه یَا قَتَادَةُ! هَلْ تَعْلَمُ أَنَّه قَدْ یَخْرُجُ الرَّجُلُ مِنْ بَیْتِه بِزَادٍ حَلَالٍ و رَاحِلَةٍ و کِرَاءٍ حَلَالٍ یُرِیدُ هَذَا الْبَیْتَ فَیُقْطَعُ عَلَیْه الطَّرِیقُ فَتُذْهَبُ نَفَقَتُه و یُضْرَبُ مَعَ ذَلِکَ ضَرْبَةً فِیهَا اجْتِیَاحُه؟ قَالَ قَتَادَةُ: اللَّهُمَّ نَعَمْ، فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: وَیْحَکَ یَا قَتَادَةُ! إِنْ کُنْتَ إِنَّمَا فَسَّرْتَ الْقُرْآنَ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِکَ فَقَدْ هَلَکْتَ و أَهْلَکْتَ، و إِنْ کُنْتَ قَدْ أَخَذْتَه مِنَ الرِّجَالِ فَقَدْ هَلَکْتَ و أَهْلَکْتَ، وَیْحَکَ یَا قَتَادَةُ! ذَلِکَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِه بِزَادٍ و رَاحِلَةٍ و کِرَاءٍ حَلَالٍ یَرُومُ هَذَا الْبَیْتَ عَارِفاً بِحَقِّنَا یَهْوَانَا قَلْبُه، کَمَا قَالَ اللَّه عز و جل: (فَاجْعَلْ أَفْـٔدَةً مِّنَ ٱلنَّاسِ تَهْوِى إِلَیهِمْ)، و لَمْ یَعْنِ الْبَیْتَ فَیَقُولَ إِلَیْه فَنَحْنُ و اللَّه دَعْوَةُ إِبْرَاهِیمَ علیه السلام الَّتِی مَنْ هَوَانَا قَلْبُه قُبِلَتْ حَجَّتُه، و إِلَّا فَلا، یَا قَتَادَةُ! فَإِذَا کَانَ کَذَلِکَ کَانَ آمِناً مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. قَالَ قَتَادَةُ! لَا جَرَمَ و اللَّه لا فَسَّرْتُهَا إِلَّا هَکَذَا، فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: وَیْحَکَ یَا قَتَادَةُ! إِنَّمَا یَعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِه (بحار الانوار، ج۸، ص۳۱۱ - ۳۱۲).

2.. ... و لو أن الآیة إذا نزلت فی قوم، ثم مات أولئک القوم ماتت الآیة لما بقی من القرآن شئ، و لکن القرآن یجری أوله علی آخره ما دامت السماوات و الأرض، و لکل قوم آیة یتلونها [و] هم منها من خیر أو شر (تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۰).

3..‏ المیزان، ج ۱۱، ص۲۰۳.

4..‏ «... فمن زعم أنّ کتابَ اللّٰه مبهم فقد هلک و أهلک...»؛ (المحاسن، ج۱، ص۳۷۰).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1328
صفحه از 312
پرینت  ارسال به