مبتلا شدن به شُبهات و مکروهات و پس از آن، وارد شدن به محدوده خطّ قرمز محرّمات شود.
مَثَلی که مرحوم مجلسی، در ضمن بیان حدیثی۱ ، آورده در این باره، بسیار به این مطلب، نزدیک است: شتری که بیشتر اوقات، گِرد آتش میگردد و نزدیک است که در آن بیفتد:
لکن إطاعة النّفس فی أکثر ما تشتهیه قد ینجرّ إلی إرتکاب الشُّبهات و المکروهات، ثمّ إلی المحرّمات، و من حام حول الحمی أو شک أن یقع فیه.۲
نتیجه این که، طبق بیان مرحوم مجلسی، نکوهش مطلقِ هوا و هوس، به سه جهت میتواند باشد:
۱. این که غالباً آنچه نفس، بدان تمایل و اشتها پیدا میکند، با چیزهایی که عقل میپسندد و انتخاب میکند، مخالف است.
۲. این که مراد از نفس، در این جا، نفسی است که به بدیها عادت کرده است؛ همان نفسی که به فساد و بدی فرا میخواند. در قرآن کریم، از آن به «نفس امّاره»، تعبیر شده است.۳ (إن النفس لامارة بالسوء إلّا ما رحم ربی إن ربی غفور رحیم.۴
نفس خود را تبرئه نمیکنم؛ چرا که نفس، همواره به بدی فرمان
1.. بحار الأنوار، ج ۶۷، ص ۸۴.
2.. بحار الأنوار، ج ۷۶، ص ۸۴ ـ ۸۵.
3.. «فذمّ الهوی مطلقاً إمّا مبنی علی أن الغالب فیما تشتهیه الأنفس أنّها مخالفة لما ترتضیه العقل أو علی أنّ المراد بالنفس النفس المعتادة بالشر، الداعیة إلی السوء و الفساد، و یعبّر عنها بالنفس الأمّارة، کما قال الله تعالی: (إن النفس لأمّارة بالسوء إلا ما رحم ربی)
(همانجا).
4.. سورة یوسف، آیۀ ۵۳.