منفی، در مباحث آینده، ضمن بیان کلمات وحی و احادیث معصومان علیهم السلام، به بررسی آنها میپردازیم.
ب. نکوهش هوا و هوس
چنان که گفته شد، آنچه که متعلّق هوای نفس قرار میگیرد و برای آدمی لذّتبخش است، فی نفسه، نمیتواند نکوهیده باشد و هر یک از لذائذ پسندیده و نکوهیده، ملاک و معیار واقعی خود را دارند. پس رمز و راز این که این مفاهیم بر هوا و هوس مذموم غلبه پیدا کرده، چیست؟
آیات و روایاتی که در موضوع وارد شدهاند، شاهد این مطلب هستند. حتّی در معنای هوای نفس، گفته شده: «و الهوی: مصدر هویّة، إذا أحبّه و اشتهاه ثمّ سمّی المهوی المشتهی، محموداً و مذموماً، ثمّ غلب علی غیر المحمود، فقیل: فلان اتّبع هواه: إذا أرید ذمّه، سمّی بذلک لأنّه یهوی بصاحبه فی الدنیا إلی کلّ داهیة و فی الآخرة إلی الهاویة».۱ هوا، مصدر است برای «هویة». وقتی کسی به چیزی محبّت پیدا میکند و یا اشتهایش بدان کشیده میشود، میگویند: «هوای آن چیز را دارد»، آن چیزی که متعلّق هوا و اشتها قرار گرفته است. لذا ]بنا بر ملاک و معیار ویژه خود[، به دو گونه پسندیده و نکوهیده، تقسیم میشود؛ ولی واژه «هوی»، به گونه نکوهید، آن، غلبه پیدا کرده است. لذا در باره کسی که کار ناشایستی انجام داده و نکوهش وی را اراده میکنیم، گفته میشود: «فلانی، از هوایش تبعیّت کرده». وجه تسمیه این حالت (محبّت و تمایل پیدا کردن به عمل یا چیز نکوهیده) به هوا نیز، در معنای لفظ «هوی ـ یهوی»، به معنای کشاندن،