کثافات و فضولات، مثال زدهاند. هیچ کس با داشتن کمترین بهره عقلی، به انجام چنین کاری تمایل ندارد؛ زیرا ملاک صحیح در این جا، تمایل و عدم تمایل نفس و یا درک لذّت و عدم آن نیست، بلکه ملاک صحیح، همان طور که بیان شد، آثار واقعی و حقیقی پدیدهها و اعمال است.۱
پس معلوم میشود هر آنچه که نفس، بدان تمایل پیدا میکند، به طور کلّی بد نیست که بگوییم: «باید از آنها اجتناب شود». از این رو، بیش از آن مقدار که فاسقان از فسقشان لذّت میبرند، دانشمند، از علمآموزی و تحقیقات، و بنده واقعی خدای متعال، از عبادت معبودش لذّت میبرد. از این رو، بنده واقعی خدا، چنان به عبادت و راز و نیاز، اُنس و اُلفت پیدا کرده، و از نماز خواندن، بویژه در دلِ شب، چنان لذّتی را درک کرده است که هیچ غمی برایش بالاتر از این متصوّر نیست که آن را از دست بدهد. در یک کلام، شهوت و لذّت آنها در چیزی غیر از سودای دیگران است. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله، خود را مصداق کامل این موضوع، معرّفی میکند و میفرماید:
إنّ الله تعالی جعل لکلّ نبی شهوة و إنّ شهوتی فی قیام اللّیل.۲
خداوند متعال، به هر پیامبری، شهوتی عطا فرمود و شهوت من، در شب زندهداری است.
1.. «فظهر أن کلّ ما تهواه النفس لیس ممّا یلزم اجتنابه، فإنّ کثیراً من العلماء قد یلتذون بعلمهم أکثر ممّا یلتذّ الفسّاق بفسقهم، و کثیراً من العباد یأنسون بالعبادات بحیث یحصّل لهم الهمّ العظیم بترکها و لیس کلّ ما لا تشتهیه النفس یحسن إرتکابه، کأکل القاذورات و الزنا بالجاریة القبیحة» (بحار الأنوار، ج ۷۶، ص ۸۴ ـ ۸۵).
2.. کنز العمّال، ج ۷، ص ۷۸۵، ح ۲۱۴۰۱.