راهی بگذارد که به فردوس بَرین منتهی میشود. از همین رو، امیر مؤمنان علیه السلام میفرماید:
إن کنتم راغبین لا محالة فارغبوا فی جنّة عرضها السماوات والأرض.۱
شما که ناگزیر، [میل و] خواهش دارید، پس خواهش خود را متوجّه بهشتی کنید که به پهنای آسمانها و زمین است.
این بهشت، همان است که به پرهیزگاران، وعده داده شده است. مواهب آن، چنان لذّتبخش هستند که انسانها در این دنیا، آنها را مجاری کاملترین لذّتها میشناسند و حتّی با تصوّرش هم لذّت میبرند.
نسبت لذّت دنیوی با لذّت اُخروی
پس از روشن شدن دو روی سکّه سعادت و نقش لذّت در هر کدام، مسئلهای که باید دقیقتر به آن پرداخت، چگونگی نسبت لذّات دنیوی با لذّات اُخروی است. پرسش این است که: در فرض تقابل لذّت دنیوی با لذّت اُخروی، چه باید کرد؟ منطقیترین واکنش چیست؟
در طبقهبندی روایات لذّت، معلوم شد که بخشی از روایات به این مسئله پرداختهاند و تکلیف را روشن ساختهاند. در توضیح این بخش، باید گفت: گاهی اوقات، افراد برای رسیدن به لذّتی ناچیز، ساعتها سختی و رنج را متحمّل میشوند. این قضیه را میتوانید در بازی دومینو، تصوّر کنید؛ بازیای که در آن، ساعتها وقت، صرف چیدن مهرههای رنگآمیزی شده در طرحی میشود و سپس با یک ضربه، تمام مهرهها، به ترتیب خاصّی، فرو میریزند و شکلی