سعادتمند است»؛ بلکه لذّتی که در سعادت وجود دارد، چیزی ورای اینهاست.
ج. انواع لذّت
انسان، مجهّز به قوایی است که به وسیله آنها، نسبت به چیزها، گرایش مییابد، احساس میکند، مفاهیم را درک کرده، در باره آنها به تفکّر میپردازد. طبق بیان صدر المتألّهین، برای هر یک از این قوا، لذّت و دردی وجود دارد. لذّت، بر اساس قوایی که آن را درک میکنند، به لذّت-های حسّی، خیالی، وهمی و عقلی تقسیم میشود.۱
سلیگمن ـ که روانشناسی مثبتگراست ـ ، در کتاب خود، روانشناسی مثبت، ذیل عنوان «شادمانی اصیل»،۲ آن جا که لذّتهای آنی و رضامندی (کام-روایی)های پایدار را مربوط به هیجانهای مثبت معرّفی میکند، لذّتها را شامل لذّتهای جسمانی و لذّتهای عالیتر، بیان کرده است.۳
بر این اساس، لذّتها را میتوان به دو گروه «لذّتهای آنی» یا «جسمانی» و «لذّتهای عالی»، تقسیم نمود:
۱. لذّتهای آنی (جسمانی)
لذّتهای جسمانی، از طریق حواس، حاصل میشوند. احساسهایی که از امور جنسی، عطرهای خوش و چاشنیهای خوشمزه بروز میکنند،