173
لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام

كس نفسش را در رسيدن به لذّت‌ها و شهوت‌هايش رها كند، وارد آتش دوزخ خواهد شد.۱ پیامبر گرامی اسلام در حدیثی دیگر می‌فرماید:
إن النّار سهل بشهوة.۲
همانا آتش جهنم، به وسیله شهوتْ فراهم شده است.
در حدیثی آمده: هنگامی که خدای ـ عزّوجّل ـ بهشت را آفرید، فرمود: «ای جبرئیل! برو و نگاه کن به بهشت». جبرئیل رفت و به بهشت نگریست و گفت: «پروردگارا! به عزّتت قسم که هیچ کسی از کیفیت بهشت خبر دار نخواهد شد مگر این که واردش شود و خود مستقیماً آن را درک کند!». سپس خداوند بهشت را به ناخوشایندیِ بیزاری از شهوات در هم آمیخت. سپس فرمود: «برو و نگاه کن به سویش». پس جبرئیل رفت و بدان نگاه کرد و گفت: «پروردگارا! به عزّتت قسم، به خاطر پیچیده بودن بهشت به اجتناب از شهوات و لذّات، می‌ترسم که هیچ کس وارد آن نشود!
و هنگامی که جهنّم را آفرید، فرمود: «ای جبرئیل! برو و نگاه کن به سوی آتش جهنّم». جبرئیل رفت و به آن نگاه کرد و گفت: «پروردگارا! به عزّتت قسم که هیچ کسی از چگونگی آتش جهنّم، خبردار نخواهد شد مگر این که واردش شود و خود مستقیماً آن را ببیند». سپس خداوند، آتش را به شهوات در هم آمیخت. سپس فرمود: «برو و نگاه کن به سویش». پس جبرئیل رفت و بدان نگاه کرد و گفت: «پروردگارا! به عزّتت قسم، به خاطر پیچیده بودن جهنّم به شهوات، می‌ترسم که

1.. امام باقر علیه السلام: «الجنّة محفوفة بالمكاره و الصبر، فمن صبر علی المكاره فی الدنيا دخل الجنة و جهنم محفوفة باللذات و الشهوات فمن أعطی نفسه لذتها و شهوتها دخل النار»
( كنز العمّال، ج ۱۵، ص ۸۸۳، ح ۴۳۵۰۲).

2.. همانجا.


لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام
172

امام علی علیه السلام فرمود:
إن رسول الله صلی الله علیه وآله كان يقول : «إن الجنّة حفت بالمكاره و إن النار حفت بالشهوات» و أعلموا أنّه ما من طاعة الله شیء إلّا يأتی فی كره. و ما من معصیة الله شیء إلّا يأتی فی شهوة ... .۱
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله می‌فرمود: «به درستی که بهشت به امور ناخوشایند پیچیده شده است و آتش جهنّم، به شهوات». پس بدانید هیچ طاعتی از خدا نخواهد شد مگر این که اجتنابی [نسبت به شهوات] وجود داشته باشد و هیچ گناهی نسبت به خدای تعالی انجام نمی‌شود مگر این که در بستر شهوت صورت می‌گیرد ... .
آری. بهشت، با امور ناخوشایند طبع آدمی، گره خورده است، به این معنا که برای رسیدن به آن باید تلاش کرد و در برابر خواهش‌های نفس، صبر پیشه نمود. از سویی دیگر، اگر چه شهوت و لذّت، خوشایند طبع انسان است، لکن به آتش دوزخ گره خورده است. از این رو، شهوترانیِ این چنینی، ارتباط انسان را با محرومیت از آسایش اخروی برقرار می‌سازد و شهوات، بستر گناه را فراهم می‌سازد و گناه نیز بلاهایی از قبیل آتش دوزخ، ابتلا به حسرت و رسوایی در روز قیامت را.

یک. ابتلا به آتش جهنّم

همان گونه که بیان شد، شهوترانی، انسان را به واسطه آلودگی به گناه، از آسایش زندگی جاوید آخرتْ محروم می‌کند. بُعدی از این عدم آسایش، به دلیل عذاب‌هایی است که افراد شهوتران را به خاطر ارتکاب گناه تهدید می‌نماید. از این رو فرموده‌اند: جهنّم، به شهواتْ پيچيده شده است. پس هر

1.. نهج البلاغة، ص ۹۰.

  • نام منبع :
    لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی عباسی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8255
صفحه از 179
پرینت  ارسال به