۴. محرومیت از آسایش اخروی
پیش از این، شادکامی در دنیا را با آخرت مقایسه کردیم و نتیجه گرفتیم چون انسان، بینهایتطلب است، لذّتی را جستجو میکند که از نظر کیفیت، برتر و از نظر کمّیت، پایدار باشد. قرآن نیز به انسان میآموزد که کمال این لذّت را در آخرت درک خواهد کرد؛ چرا که لذّتها و سعادتهای اخروی، در مقایسه با لذّتهای سطحی و ناچیز دنیا، بسیار بهتر و ارجمندترند. پس چگونه است که بسیاری از مردم در باره انتخاب لذّتها، لذایذ بهشتی را در نظر نمیگیرند؟ گاهی اوقات چنان لذّتهای گذرا و موقّتیِ دنیا را میطلبند، گویی اصلاً اوصاف نهرهایی از شیر گوارا که هرگز مزّه آن تغییر نمیکند، جویهایی از شراب و حوریان بهشتی و ... ،۱ به گوششان نرسیده است!
در پاسخ به این پرسش باید بگوییم: منشأ اصلی و عامل روانیِ این گونه ترجیحها و گزینشهای نادرست و نامعقول، ضعف معرفت و شناخت نسبت به حقیقت زندگی است. اگر کسی واقعاً باور کرد که زندگی، چیزی غیر از شهوترانی و لذّترانی است، اگر کسی باورش شد که زندگی دنیا مرحلهای کوتاه از یک زندگی پایدار است و اگر کسی فهمید که لذّتهای