مَرکب لذّتجوییهای نامطلوب، هوای نفس و شهوترانی است و از آن جا که هوای نفس نیز مَرکب آفات است، چنین لذّتهایی در حوزه محرّمات قرار میگیرند؛ امّا شخصی که برای چند لحظه لذّتجویی، به سوی مواد مخدّر و مشروبات الکلی و رفتارهای منحرف جنسی رو میآورد، باید بداند که بنا به فرمایش علی بن ابیطالب علیه السلام این هوس، دردی پنهان۱ و بدترین دردهاست۲ که علاوه بر روان، جسم او را در کام خود فرو برده است. این در حالی است که خود فرد، متوجّه نیست و زمانی به این موضوع پی میبَرَد که این درد، ظاهر و آشکار شود و سراسر تن و روانش را دردناک کند.
شاید چاقی را بتوان از جمله معضلاتی دانست که امروزه در مجامع علمی و پزشکی، منشأ بسیاری از امراض، معرفی شده است؛ امّا اصلیترین موجب این معضل، پُرخوری است که طبق حدیث پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله مصداق شهوترانی بیان شده است. این مورد را حتّی میتوان به عنوان یکی از موارد کماهمیت شهوترانی، نسبت به معضلات خانمانسوز دیگر مطرح کرد. پیامبر صلی الله علیه وآله نسبت به پرخوری فرموده است:
إیاکم و البطنة من الطعام، فان العبد لن یهلک حتی یؤثر شهوته علی آخرته.۳
از پُرخوری (پر کردن شکم با غذا) بپرهیزید؛ چرا که هیچ گاه بنده خدا هلاک نمیشود مگر به واسطه ترجیح دادن شهوتش بر آخرتش.
1.. امير مؤمنان علیه السلام: «الهوی داء دفين»
(غرر الحكم، ح ۶۰۱).
2.. امير مؤمنان علیه السلام: «الإنقياد للشهوة أدوأ الداء»
(همان، ح ۱۴۵۸).
3.. کنز العمّال، ج ۳، ص ۲۳۳، ح ۶۳۰۹.