برسد که از روی عقل عمل کند.۱ بنا به فرمایش پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله چنین کسی، مسیر سعادت و شادکامی خود را در دنیا گم میکند و آن را در چیزی میجوید که خالی از آن است:
الدنیا دار من لا دار له، و مال من لا مال له، و لها یجمع من لا عقل له و شهواتها یطلب من لا فهم له ... .۲
دنیا سرای کسی است که سرایی ندارد، و مال کسی است که مالی ندارد، و لوازم دنیا برای کسی جمع میشود که عقل ندارد، و شهوات دنیا کسی را طلب میکنند که فهم۳ ندارد ... .
ـ محرومیت از علم
همان گونه که بیان شد، عقل، بازویی دارد به نام علم که باعث تقویت آن است. شهوت نیز به هوا و هوس مجهّز است. هوا و هوس، همان میل نفس به سوی شهوترانی است۴ که با تزیین و تملّق، باعث تحریک شهوت میشود. بدین ترتیب، علم و هوای نفس نیز، به واسطه عقل و شهوت، وارد میدان مبارزه میشوند.
علم، به خلاف هوا و هوس ـ که همیشه در دسترس نفس هستند ـ ، گوهری است که یافتن آن، با راحت جسم و لذّتجویی، امکانپذیر نیست؛ چرا که طلب علم به عنوان بازوی عقل، خود در تیررس شهوات قرار دارد. امام علی علیه السلام در باره طلب علم میفرماید:
1..امیر مؤمنان علیه السلام:«من عقل فهم»
(همان، ح ۴۴۷).
2..بحار الأنوار، ج ۷۳، ص ۱۲۲.
3..الفهم: معرفة الشیء بالقلب. (لسان العرب، ج ۱۲، ص ۴۵۹).
4..الهوی: میل النفس إلی الشهوة. (مفردات ألفاظ القرآن، ص ۸۴۹).