دارد که با شیفته کردن صاحبش، و سپس اسیر کردن او در فتنهها، وی را به هلاکت نزدیک کند. لذا هر کس از نفس خود در شهوتهايش فرمان برد، در حقیقت، او را در راه هلاكتش كمك كرده است.۱
هوای نفس، همه جا و همه وقت، آدمی را به ارضای شهوات دعوت میکند. ماهیت این دعوت، از نوع تمایلی است که همگی ما به تجربه لذّت داریم. با این تفاوت که اگر این میل، حالت افراطی به خود بگیرد و پای خویش را فراتر از هنجارها بگذارد، نشان از دعوت هوای نفس دارد. اگر دعوت هوای نفس، اجابت شود، زمینه تحریک شهوت فراهم میشود. شهوت، به مانند یک غارتگر و ويرانگر،۲ وارد میشود. از آنجا که زوال عقل، بین هوای نفس و شهوت است،۳ نیروی کنترل رفتار غارت میشود و از بین میرود. عادتهای ناپسند، سراسر وجود فرد را فرا میگیرد. فرد پس از هر بار ارتکاب رفتار لذّتبخشِ ویرانگر، تصمیم بر ترک عادت میگیرد؛ امّا نمیتواند! زیرا قدرت خویشتنداریاش به علّت فرمانبرداری از هوای نفس، تحلیل رفته و اعتماد به نفسش را از دست داده است. این پدیده، نه اینکه فقط به تحلیل قدرت خویشتنداری منجر شود؛ بلکه در حقیقت، جان فرد را ضعیف و ضعیفتر میکند. امیر مؤمنان علیه السلام میفرماید:
ضرام الشهوة تبعث علی تلف المهجه.۴
برافروخته شدن شهوت، باعث تلف شدن جان میشود.
1.. امام علي علیه السلام: «من أطاع نفسه فی شهواتها فقد أعانها علی هلكها»
(همان، ح ۸۷۹۴).
2.. امام علي علیه السلام: «الشهوة حرب»
(همان، ح ۲۲۴).
3.. امیر مؤمنان علیه السلام: «ذهاب العقل بین الهوی و الشهوة»
(مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۱۱).
4.. غرر الحكم، ح ۵۸۹۹.