89
لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام

مبتلا شدن به شُبهات و مکروهات و پس از آن، وارد شدن به محدوده خطّ قرمز محرّمات شود.
مَثَلی که مرحوم مجلسی، در ضمن بیان حدیثی۱ ، آورده در این باره، بسیار به این مطلب، نزدیک است: شتری که بیشتر اوقات، گِرد آتش می‌گردد و نزدیک است که در آن بیفتد:
لکن إطاعة النّفس فی أکثر ما تشتهیه قد ینجرّ إلی إرتکاب الشُّبهات و المکروهات، ثمّ إلی المحرّمات، و من حام حول الحمی أو شک أن یقع فیه.۲
نتیجه این که، طبق بیان مرحوم مجلسی، نکوهش مطلقِ هوا و هوس، به سه جهت می‌تواند باشد:
۱. این که غالباً آنچه نفس، بدان تمایل و اشتها پیدا می‌کند، با چیزهایی که عقل می‌پسندد و انتخاب می‌کند، مخالف است.
۲. این که مراد از نفس، در این جا، نفسی است که به بدی‌ها عادت کرده است؛ همان نفسی که به فساد و بدی فرا می‌خواند. در قرآن کریم، از آن به «نفس امّاره»، تعبیر شده است.۳ (إن النفس لامارة بالسوء إلّا ما رحم ربی إن ربی غفور رحیم.۴
نفس خود را تبرئه نمی‌کنم؛ چرا که نفس، همواره به بدی فرمان

1.. بحار الأنوار، ج ۶۷، ص ۸۴.

2.. بحار الأنوار، ج ۷۶، ص ۸۴ ـ ۸۵.

3.. «فذمّ الهوی مطلقاً إمّا مبنی علی أن الغالب فیما تشتهیه الأنفس أنّها مخالفة لما ترتضیه العقل أو علی أنّ المراد بالنفس النفس المعتادة بالشر، الداعیة إلی السوء و الفساد، و یعبّر عنها بالنفس الأمّارة، کما قال الله تعالی: (إن النفس لأمّارة بالسوء إلا ما رحم ربی)
(همان‌جا).

4.. سورة یوسف، آیۀ ۵۳.


لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام
88

فرد، سلب می‌کند. امیر مؤمنان علی علیه السلام، ساز و کار عمل نفس امّاره را در جهت فریب دادن انسان، بدین گونه بیان می‌دارد:
النفس الأمّارة المسولة تتملّق تملّق المنافق، و تتصنّع بشیمة الصدّیق الموافق، حتّی إذا خدعت و تمکّنت تسلّطت تسلّط العدو، و تحکّمت تحکم العتو، فأوردت موارد السوء.۱
نفس امّاره که به بدی‌ها فرمان می‌دهد و ظاهر چیزها را می‌آراید، همچون منافق، چاپلوسی می‌کند و خود را دوستی سازگار و دلسوز، جلوه می‌دهد و همین که فریب داد و بر انسان دست یافت، مانند دشمن بر او مسلّط می‌شود و با خودخواهی و قلدری، فرمان می‌راند و فرد را به جایگاه‌های بدی ]و هلاکت[ می‌کشانَد.
این کارکرد نفس، همان چیزی است که شیطان می‌خواهد. لذا زمانی که با جلب اعتماد نفس، زمینه برای حضور او فراهم شد با وسوسه‌های خود، وارد می‌شود و کار را تمام می‌کند:
إنّ نفسک لخدوع، إنّ تثق بها یقتدک الشیطان إلی إرتکاب المحارم.۲
همانا نفس تو، بسیار فریبکار است. اگر به آن اعتماد کنی، شیطان، تو را به سمت ارتکاب حرام‌ها می‌کشانَد.
و به این صورت، نفس امّاره، در کنار وسوسه‌های شیطانی، تخیّلات و اوهام ساختگی خویش را موجّه جلوه می‌دهد. از این رو، اطاعت نفس، در بیشتر چیزهایی که هوای آن را می‌کند، ممکن است منجر به

1.. غرر الحکم، ح ۲۱۰۶ (به نقل از: میزان الحکمة، ج ۱۳، ص ۶۳۸۶، ح ۲۰۴۶۵).

2.. غرر الحکم، ح ۳۴۹۰ (به نقل از: میزان الحکمة، ج ۱۳، ص ۶۳۸۶، ح ۲۰۴۶۸).

  • نام منبع :
    لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی عباسی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8790
صفحه از 179
پرینت  ارسال به