مطلوبیت شهوترانی برای انسان، باقی نمیگذارد. امیر مؤمنان، در حدیثی دیگر میفرماید:
لا خیر فی لذّة توجب ندماً و شهوة تعقب ألماً.۱
هیچ خیری در لذّتی که موجب پشیمانی باشد و شهوتی که درد ]و رنج[ به دنبال دارد، وجود ندارد.
همان گونه که گذشت، انسان، فطرتاً به لذّت و چیزهای خوشایند، تمایل دارد و درک حالات لذّتبخش، برایش مطلوب است. اگر قرار باشد چیزهای خوشایند با درد و رنج، همراه باشند و به دلیل موقّتی بودن، آه و افسوس به جا بگذارند، چه خیر و مطلوبیتی خواهند داشت؟ صفایش را به لقایش ببخشیم، بهتر است.
ﻫ . دو روی سکّه سعادت
برخی افراد، خوشبختی را در این میبینند که هر وقت هر چه خواستند، آماده باشد و برای به دست آوردن آن، به وقت چندان و تحمّل زحمت، نیازی نباشد. در این دیدگاه، نباید میان خواسته و تحقّق آن، «فاصله زمانی» وجود داشته باشد. چیزهایی لذّتبخش هستند که حلقهای به نام «تحمّل سختی» در زنجیره اتّصال به آنها، وجود نداشته باشد. این حالات، نه تنها به عنوان تیپ شخصیتی در برخی افراد، دیده میشود؛ بلکه ممکن است در دوران نوجوانی و جوانیِ بسیاری، دیده شود. چنین جوانی، شادکامی زندگی را در خوشگذرانیهای گذرا و آنی میبیند. تازه، اگر به دنبال کار باشد، در پیِ کاری است که سختی و مشقّتی نداشته باشد و به اصطلاح امروزی، کلاس داشته باشد، اتوی لباسهایش را به هم نزند و دهها خصوصیتی که با ماهیت کار، سازگاری ندارد.