169
لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام

۴. محرومیت از آسایش اخروی

پیش از این، شادکامی در دنیا را با آخرت مقایسه کردیم و نتیجه گرفتیم چون انسان، بی‌نهایت‌طلب است، لذّتی را جستجو می‌کند که از نظر کیفیت، برتر و از نظر کمّیت، پایدار باشد. قرآن نیز به انسان می‌آموزد که کمال این لذّت را در آخرت درک خواهد کرد؛ چرا که لذّت‌ها و سعادت‌های اخروی، در مقایسه با لذّت‌های سطحی و ناچیز دنیا، بسیار بهتر و ارجمندترند. پس چگونه است که بسیاری از مردم در باره انتخاب لذّت‌ها، لذایذ بهشتی را در نظر نمی‌گیرند؟ گاهی اوقات چنان لذّت‌های گذرا و موقّتیِ دنیا را می‌طلبند، گویی اصلاً اوصاف نهرهایی از شیر گوارا که هرگز مزّه آن تغییر نمی‌کند، جوی‌هایی از شراب و حوریان بهشتی و ... ،۱ به گوششان نرسیده است!
در پاسخ به این پرسش باید بگوییم: منشأ اصلی و عامل روانیِ این گونه ترجیح‌ها و گزینش‌های نادرست و نامعقول، ضعف معرفت و شناخت نسبت به حقیقت زندگی است. اگر کسی واقعاً باور کرد که زندگی، چیزی غیر از شهوترانی و لذّترانی است، اگر کسی باورش شد که زندگی دنیا مرحله‌ای کوتاه از یک زندگی پایدار است و اگر کسی فهمید که لذّت‌های

1.. (مثل الجنّة التی وعد المتقون فیها أنهار من ماء غیر ءاسن و أنهار من لبن لم یتغیّر طعمه و أنهار من خمر لذّة للشاربین؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده، در آن نهرهایی است از آب گوارا و نهرهایی از شیر که هیچ گاه مزّۀ آن دگرگون نشود و جوی‌هایی از شراب برای لذّت بردن کسانی که می‌آشامند)
(سورۀ محمّد، آیۀ ۱۵)؛ (فیهنّ قاصرات الطرف لم یطمثهن انس قبلهم و لا جان ... کانهن الیاقوت و المرجان؛ در آن باغ‌ها (بهشت) زنان زیبای باحیایی هستند که دست هیچ کس قبل از آنان (مؤمنان) به ایشان نرسیده است)
(سورۀ الرحمن، آیۀ ۵۶ ـ ۵۸).


لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام
168

بهره‌مند گردید؟ مع الأسف اینها بلاهایی هستند که به فرمایش پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله برخی امّت‌های بعد از ایشان را تهدید کرده است. پیامبر صلی الله علیه وآله در این باره می‌فرماید:
يا بن مسعود، سيأتي من بعدی أقوام يأكلون طيب الطعام وألوانها، ويركبون الدواب، ويتزينون بزينة المرأة لزوجها، ويتبرجن النساء، وزيهن مثل زی الملوك الجبابرة، وهم منافقو هذه الاُمّة فی آخر الزمان، شاربون القهوات، لاعبون بالكعاب، تاركون الجماعات، راقدون عن العتمات، مفرطون فی العداوات، يقول الله تعالى : ( فخلف من بعدهم خلف أضاعوا الصلاة واتبعوا الشهوات فسوف يلقون غيا ). يا بن مسعود : مثلهم مثل الدفلى زهرتها حسنة وطعمها مر، كلامهم الحكمة، وأعمالهم داء لا يقبل الدواء (أفلا يتدبرون القرآن أم على قلوب اقفالها).۱
انحرافات در روابط زنان و مردان، مشروب‌خواری، قماربازی و صدها نمونه شهوترانی که بذر نفاق را هم در میان جامعه می‌پراکند، آیا جایی باقی خواهد گذاشت که فرزندان بشر در امنیت روانی و اجتماعی، آمد و شد کنند و پرورش یابند؟۲

1.. مستدرك الوسائل، ج ۱۲، ص ۳۲۷.

2.. پیامبر صلی الله علیه وآله در حدیثی دیگر، در بارۀ نشانه‌های آخر الزمان می‌فرماید: «يظهر في آخر الزمان و اقتراب الساعة و هو شرّ الأزمنة نسوة كاشفات و عاريات، متبرّجات، خارجات من الدين، داخلات في الفتن، مائلات إلی الشهوات، مسرعات إلی اللذّات، مستحلّات للمحرمات، في جهنّم خالدات»؛ در آخر الزمان و نزديك قيامت كه بدترين زمان‌ها است، زن‌هايي ظاهر مي‌شوند بدون حجاب، و برهنه، در حالي كه زينت‌هاي خود را آشكار مي‌سازند، از دين خارج، داخل در فتنه‌ها مي‌شوند، تمايل به شهوات دارند، به سوي لذّات در شتاب‌اند، براي محرمات حرمتي قائل نيستند و در جهنّم جاويد خواهند ماند
(کتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۳، ص ۳۹۰).

  • نام منبع :
    لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی عباسی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8737
صفحه از 179
پرینت  ارسال به