29
ماه خدا جلد اوّل

دسته سوم . آدابى كه مراعات آنها ، شرط رسيدن به بهره ورى كامل از ميهمانى الهى است . اگر از بخش سوم ، باب اوّل را استثنا كنيم ، ابواب ديگر اين بخش ـ كه بيشترين مقدار از حجم كتاب را تشكيل داده اند ـ به اين دسته از آداب مى پردازند . تلاش شده تا همه عناصرى كه در متون و منابع اسلامى ، به تحقّق اين نوع بهره ورى از ميهمانى الهى نقش دارند ، گردآورى شوند؛ ليكن بايد توجّه داشت كه اينها آداب استحبابى اند و هر كس مى تواند به اندازه توان و حال و فرصتى كه دارد ، از آنها بهره مند گردد .

بخش چهارم : بهترين شب هاى ميهمانى خدا

شب قدر ، برترين ، سودمندترين و بابركت ترين شب ماه مبارك رمضان است . قرآن كريم ، اين شب را چنين توصيف مى كند :
«لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ؛ ۱
شب قدر ، بهتر از هزار ماه است»
.
اين آيه قرآن ، دلالت مى كند كه اين شب ارزشمند ، بركات و بخشش هاى زيادى براى اهل مراقبت دارد ؛ بركاتى كه بالاتر از بركات كارهاى شايسته در هزار ماه (يعنى كمى بيشتر از عمر متوسّط يك انسان) هستند . از اين رو ، پيامبر خدا فرمود :

۰.شَهرُ رَمَضانَ سَيِّدُ الشُّهورِ ، و لَيلَةُ القَدرِ سَيِّدَةُ اللَّيالى ؛ ۲

۰.ماه رمضان ، سرور ماه هاست و شب قدر ، سرور شب هاست .

بر اين اساس ، در اين مجموعه ، بخشى مستقل با هدف بيان معارف مربوط به اين شب و آداب آن ، اختصاص يافته است .

1.قدر ، آيه ۴ .

2.بحار الأنوار : ۴۰ / ۵۴ / ۸۹ به نقل از كنز الفوائد .


ماه خدا جلد اوّل
28

در تبيين پاسخ پيامبر ، مى توان گفت كه گناهان ، آفاتى هستند كه حيات معنوى انسان را تهديد مى كنند و مانع شكوفايى آن مى شوند . از اين رو ، با وجود گناهان ـ كه مانع رشد معنوى انسان اند ـ روزه هرگز نمى تواند موجب تحوّل معنوى در انسان شود . بنا بر اين ، روزه دارِ مبتلا به آفت گناه ، از روزه اش بهره نمى برد و به تعبير پيامبر خدا :

۰.رُبَّ صائِمٍ حَظُّهُ مِن صِيامِهِ الجوعُ وَ العَطَشُ ، و رُبَّ قائِمٍ حَظُّهُ مِن قِيامِهِ السَّهَرُ ؛ ۱

۰.چه بسا روزه دارى كه بهره اش از روزه خويش ، گرسنگى و تشنگى است و چه بسا نمازخوانى كه بهره اش از سحرخيزى ، بيدار ماندن است!

۰.امام على عليه السلام نيز در اين زمينه مى فرمايد :كَم مِن صائِمٍ لَيسَ لَهُ مِن صِيامِهِ إلاَّ الجوعُ وَ الظَّمَأُ ، و كَم مِن قائِمٍ لَيسَ لَهُ مِن قِيامِهِ إلاَّ السَّهَرُ و العَناءُ ، حَبَّذا نَومُ الأَكياسِ و إفطارُهُم ؛ ۲

۰.چه بسا روزه دارى كه از روزه اش جز گرسنگى و تشنگى ، بهره اى ندارد و چه بسا نمازخوانى كه از نمازش جز بيدارى و رنج ، بهره اى نمى برد . خوشا خواب و خوراكِ خردمندان هوشيار! ۳

بنا بر اين ، پرهيز از مفطِرات روزه ، شرط ورود به ميهمانى الهى است و پرهيز از گناهان ، شرط بهره ورى از بركات آن .

1.الأمالى ، طوسى : ۱۶۶ / ۲۷۷ ، فضائل الأشهر الثلاثة : ۱۴۴ / ۱۵۸ ، بحار الأنوار : ۹۶ / ۲۸۹ / ۴ ؛ سنن ابن ماجة : ۱ / ۵۳۹ / ۱۶۹۰ ، سنن الدارمى : ۲ / ۷۵۷ / ۲۶۲۰ ، مسند ابن حنبل : ۳ / ۳۰۷ / ۸۸۶۵ ، السنن الكبرى : ۴ / ۴۴۹ / ۸۳۱۳ ، المعجم الكبير : ۱۲ / ۲۹۲ / ۱۳۴۱۳ ، كنز العمّال : ۳ / ۴۷۳ / ۷۴۹۰ و ۷۴۹۱ .

2.نهج البلاغة : حكمت ۱۴۵ ، خصائص الأئمّة عليهم السلام: ۱۰۴ ، روضة الواعظين : ۳۸۳ ، بحار الأنوار : ۹۶ / ۲۹۴ / ۲۲ .

3.مقصود از «هوشياران» در اين جا ، عالمان عارف اند؛ چرا كه عبادت آنان ، با عقايد صحيحشان ، مطابق است (شرح نهج البلاغة : ۱۸ / ۳۳۴) .

  • نام منبع :
    ماه خدا جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: رسول افقی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4148
صفحه از 560
پرینت  ارسال به