در تبيين پاسخ پيامبر ، مى توان گفت كه گناهان ، آفاتى هستند كه حيات معنوى انسان را تهديد مى كنند و مانع شكوفايى آن مى شوند . از اين رو ، با وجود گناهان ـ كه مانع رشد معنوى انسان اند ـ روزه هرگز نمى تواند موجب تحوّل معنوى در انسان شود . بنا بر اين ، روزه دارِ مبتلا به آفت گناه ، از روزه اش بهره نمى برد و به تعبير پيامبر خدا :
۰.رُبَّ صائِمٍ حَظُّهُ مِن صِيامِهِ الجوعُ وَ العَطَشُ ، و رُبَّ قائِمٍ حَظُّهُ مِن قِيامِهِ السَّهَرُ ؛ ۱
۰.چه بسا روزه دارى كه بهره اش از روزه خويش ، گرسنگى و تشنگى است و چه بسا نمازخوانى كه بهره اش از سحرخيزى ، بيدار ماندن است!
۰.امام على عليه السلام نيز در اين زمينه مى فرمايد :كَم مِن صائِمٍ لَيسَ لَهُ مِن صِيامِهِ إلاَّ الجوعُ وَ الظَّمَأُ ، و كَم مِن قائِمٍ لَيسَ لَهُ مِن قِيامِهِ إلاَّ السَّهَرُ و العَناءُ ، حَبَّذا نَومُ الأَكياسِ و إفطارُهُم ؛ ۲
۰.چه بسا روزه دارى كه از روزه اش جز گرسنگى و تشنگى ، بهره اى ندارد و چه بسا نمازخوانى كه از نمازش جز بيدارى و رنج ، بهره اى نمى برد . خوشا خواب و خوراكِ خردمندان هوشيار! ۳
بنا بر اين ، پرهيز از مفطِرات روزه ، شرط ورود به ميهمانى الهى است و پرهيز از گناهان ، شرط بهره ورى از بركات آن .
1.الأمالى ، طوسى : ۱۶۶ / ۲۷۷ ، فضائل الأشهر الثلاثة : ۱۴۴ / ۱۵۸ ، بحار الأنوار : ۹۶ / ۲۸۹ / ۴ ؛ سنن ابن ماجة : ۱ / ۵۳۹ / ۱۶۹۰ ، سنن الدارمى : ۲ / ۷۵۷ / ۲۶۲۰ ، مسند ابن حنبل : ۳ / ۳۰۷ / ۸۸۶۵ ، السنن الكبرى : ۴ / ۴۴۹ / ۸۳۱۳ ، المعجم الكبير : ۱۲ / ۲۹۲ / ۱۳۴۱۳ ، كنز العمّال : ۳ / ۴۷۳ / ۷۴۹۰ و ۷۴۹۱ .
2.نهج البلاغة : حكمت ۱۴۵ ، خصائص الأئمّة عليهم السلام: ۱۰۴ ، روضة الواعظين : ۳۸۳ ، بحار الأنوار : ۹۶ / ۲۹۴ / ۲۲ .
3.مقصود از «هوشياران» در اين جا ، عالمان عارف اند؛ چرا كه عبادت آنان ، با عقايد صحيحشان ، مطابق است (شرح نهج البلاغة : ۱۸ / ۳۳۴) .