655
ماه خدا جلد دوّم

نراقى (م ۱۲۴۵ ق) در مستند الشيعة ، هنگام نقل نمازهاى مستحبّ غير روزانه ، چنين گفته است:
سوم. هزار ركعت نافله ماه رمضان ، افزون بر نافله هاى مشخّص شده است .
اين هزار ركعت ، طبق روايت و فتواى مشهورتر ، مستحب است ؛ بلكه از سيّد ۱ و ابن ادريس حلّى ۲ و ديلمى ۳ ، اجماع بر آن نقل شده است ، امّا اين ادعاى اجماع با آنچه صاحب رياض المسائل از شيخ صدوق نقل كرده ۴ و شيخ طوسى در كتاب خلاف به اصحاب ما نسبت مى دهد ۵ و نيز با برخى روايات ۶ همخوان نيست ولى چون اين موارد ، نادرند ، شيخ صدوق خود در كتاب من لايحضره الفقيه قائل به جواز شده است . و جواز ، مستلزم استحباب است . ۷ پس ، جواز آن ، اجماعى است. ۸

1.الانتصار : ۱۶۹ .

2.السرائر : ۱ / ۳۱۰ .

3.المراسم العلوية : ۸۱ .

4.رياض المسائل : ۴ / ۱۹۵ .

5.الخلاف : ۱ / ۵۳۱ .

6.ر . ك : كتاب من لا يحضره الفقيه : ۲ / ۱۳۷ / ۱۹۶۵ و ح ۱۹۶۶ ، وسائل الشيعة : ۸ / ۴۲ ـ ۴۴ / أبواب نافلة شهر رمضان ب ۹ ح ۱ ـ ۳ . نيز ، ر . ك : سخن شيخ حرّ عاملى در تأويل و حلّ اين روايت ها .

7.ر . ك : كتاب من لايحضره الفقيه : ۲ / ۱۳۹ ذيل حديث ۱۹۶۷ . همچنين صدوق در الأمالى (ص ۷۴۶ ، مجلس ۹۳) ضمن توصيف آيين شيعه مى گويد: «نماز در ماه رمضان ، مثل نماز در ماه هاى ديگر است. هر كس كه مى خواهد بيشتر بخواند ، هر شب ، بيست ركعت بخواند: هشت ركعت بين مغرب و عشا و دوازده ركعت پس از وقت عشا ، تا آن كه از ماه رمضان ، بيست شب بگذرد. سپس هر شب ، سى ركعت نماز مى خواند : هشت ركعت در ميان مغرب و عشا و بيست و دو ركعت پس از عشا ، و در هر ركعت ، حمد و آنچه مى تواند ، از قرآن بخواند ، مگر در شب بيست و يكم و شب بيست و سوم ، كه مستحب است اين دو شب را زنده بدارد و در هر شب ، صد ركعت نماز بخواند ، در هر ركعت ، يك بار حمد و صد بار قل هو اللّه ».

8.مستند الشيعة : ۶ / ۳۷۷ .


ماه خدا جلد دوّم
654

۷. هزار ركعت نماز در همه ماه رمضان ، ۱
۸ . نمازهاى مخصوص هر شب به طور جداگانه. ۲
درباره اين نافله ها و نمازهاى اضافى ، نكات مهمّى وجود دارند كه بايد به آنها توجّه داشت. اين نكات ، عبارت اند از:

يك . آزادى نمازگزار در گزينش

ظاهرا انگيزه نهفته در پس آن همه تأكيد موجود در روايات براى انجام دادن اين حجم بسيار از نوافل ، به اين باز مى گردد كه نمازگزار ، براى انتخاب نمازى متناسب با حال و عمل و توان و وقت خويش ، فرصت گزينش داشته باشد و بهره بيشترى از بركات اين ماه و فيض هاى معنوى آن ببرد ، وگرنه انجام دادن اين همه نافله در ماه رمضان ، عملاً براى انسان ، شدنى نيست.

دو . تزاحم نداشتن با عبادتى مهم تر

توصيه به اين نوافل ، مشروط به اين است كه انجام دادن آنها با يك تكليف واجب يا مستحبّ مهم تر تزاحم نداشته باشد ، كه در صورت مزاحم بودن ، ترك آنها لازم است.

سه . استحباب هزار ركعت در ماه رمضان

در ميان نوافل ، تأكيد ويژه اى بر انجام دادن هزار ركعت نماز نافله در ماه رمضان وجود دارد و روايات بسيارى ، كيفيّت آن را از پيامبر صلى الله عليه و آله و امامان اهل بيت عليهم السلام بيان كرده اند.
آنچه نزد فقهاى مكتب اهل بيت عليهم السلام مشهور است، اعتقاد آنان به استحباب هزار ركعت در اين ماه ، افزون بر بقيّه نوافل است. مرحوم ملاّ احمد

1.ر . ك : نوافل ماه رمضان / «هزار ركعت در ماه» ، ص ۶۳۱ .

2.ر . ك : نوافل ماه رمضان / «نمازهاى مخصوص هر شب» ، ص ۶۲۱ .

  • نام منبع :
    ماه خدا جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: رسول افقی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3368
صفحه از 1095
پرینت  ارسال به