نداشت، بلکه با تماميِ مقياسها ارتباطي منفي داشت، و سرانجام، ابزار کنترلکنندگيِ خدا طبق فرض لارنس، علاوه بر اين که با مقياس مشيت الهي، همبستگي بالا و مثبتي را نشان داد (۶۳/۰)، با مقياس تأثيرپذيري تصوّر از خدا نيز همبستگي زيادي (۵۰/۰) نشان داد. به عبارت ديگر، نتايج، ارتباط و همبستگي زيادي بين دو مقياس تأثيرپذيري و مشيت الهي را گزارش داد. افرادي که احساس ميکنند خدا خيلي قدرتمند است نسبت به خودشان هم همين احساس را داشته و خود را منفعل نميدانند. بسياري از نظريهپردازان نيز معتقدند که آزادي و قدرت انسان و خدا با هم منافاتي ندارد (لارنس، ۱۹۹۷ م).
لارنس در سال ۱۹۹۷ م، با تجزيه و تحليل هنجاريابيِ ۱۵۸۰ آزمودني، مقياس تصوّر از خدا (GIS)۱ را در دو قسمت ۷۲ مادهاي، شش زيرمقياسي و ۳۶ مادهاي، سه زيرمقياسي به عنوان زيرمجموعه و فُرم کوتاه شده پرسشنامه تصوّر از خدا ساخت. مانک (۲۰۰۳ م) در پژوهش خود، پاياييِ اين مقياس را توسط ضريب آلفاي کرونباخ، ۸۲/۰ به دست آورد.
آزمونهاي مذهبي ساخته شده در ايران
مهمترين نقطه ضعف مقياسهايي که شرح آنها داده شد و نيز ديگر پرسشنامههاي مشابه، اين است که به قلمرو يک دين و عمدتاً هم مسيحيت، محدود است و براي پيروان ديگر اديان، حداقل به سادگي، قابل تعميم نيست. از اين رو، ضرورت تلاش براي ساخت ابزاري مناسب، جهت سنجش نگرش مذهبي مطابق با دين اسلام و فرهنگ ايراني، احساس ميشود. پس از توضيح کوتاه نمونههايي از مقياسهاي مذهبيِ ساخته شده توسط پژوهشگران در ديگر اديان، اکنون به اختصار، نمونههايي از مقياسهاي گوناگون دينياي را که در ايران ساخته شده است، مورد بررسي قرار ميدهيم:
۱. پرسشنامه فرافکن نگرش مذهبي
احمدي علوان آبادي (۱۳۵۲ ش)، «پرسشنامه فرافکن نگرش مذهبي» را ـ که مشتمل بر بيست سؤال کامل کردني و پنج سؤال به صورت حکايت است ـ بر مبناي