علاوه بر اين، عقايد، عاطفه، رفتارها و ارزشها به وسيله متغيّرهاي ديگري نيز تحت تأثير قرار ميگيرند. به عنوان نمونه، اگر تمام خانواده نوجواني، در کليسا حضور يابند، به تبع آن، نوجوان هم با خانواده خود به کليسا ميرود (اسپيلکا و همکاران، ۲۰۰۳ م).
در زير، جنبههاي پيشگفته، در نمونهاي از اين مقياسها توضيح داده ميشوند:
شناخت
اعتقاد و باور: ميزاني که شما احساس ميکنيد خدا وجود دارد (به درصد).
۱۰۰ ۷۵ ۵۰ ۲۵
ارزش: خدا وجود دارد کاملاً مخالف تا کاملاً موافق
اعتقاد: حضور هفتگي در کليسا چه قدر براي شما اهميت دارد؟ عدم اهميت تا مهم
ارزش: بهتر است هر فردي هر هفته در کليسا حضور يابد. خيلي موافقم تا خيلي مخالفم
عاطفه
اعتقاد: چه قدر شما از عبادت لذت ميبريد؟ خيلي زياد تا اصلاً
ارزش: من از سرويس عبادت، لذّت ميبَرَم خيلي موافق تا خيلي مخالف
عادت
چند وقت است که شما به طور مرتّب در کليسا حضور داريد؟
a. ۱ سال يا کمتر
b. ۱ ـ ۲ سال
c. ۳ ـ ۴ سال
d. ۵ سال و بيشتر
رفتار
چند وقت به چند وقت به کليسا ميرَويد؟