در باره محبّت نيز از امام حسن مجتبي عليه السلام نقل شده است که ميفرمايد: «هر کس خدا را بشناسد، او را دوست دارد».۱
همچنين از امام علي عليه السلام نقل شده است که: «اشتياق، خوي اهل يقين است».۲
خواجه عبد الله انصاري نيز در رساله صد ميدان خود، بر اهميت وجود علم در هر يک از ابعاد ياد شده، تأکيد ميکند: «زندگاني دل، سه چيز است ... : يکي، زندگاني بيم است با علم، و ديگر، زندگاني اميد با علم، سوم، زندگاني دوستي با علم» (ص ۵۸).
شايسته توضيح است که علم نيز خود، داراي درجات و مراتب گوناگون است و اين درجات و مراتب، موجب تفاوت يافتن درجات ايمان افراد نيز ميگردد. در روايات متواتري که از معصومان عليهم السلام در دست است، برترين و بالاترين درجه علم را يقين دانستهاند.۳ البته «يقين»، به معناي باور و شناختي است که هيچ شک و ترديدي در آن وجود ندارد۴ و نفس، کاملاً به آن، اطمينان دارد.۵ محقق طوسي نيز يقين را به اعتقاد قطعي ثابت و مطابق با واقع، تعريف ميکند که زوال آن، ممکن نيست و در حقيقت، ترکيبي از دو علم است: علم به يک چيز و علم به اين که خلاف آن، محال است.۶
در برخي روايات نيز از يقين به چيزي که در نفس انسان، استقرار يافته و قلب، به آن مطمئن شده،۷ و ضدّ شک است،۸ ياد شده و در برخي ديگر، به اين که گويي
1.. مَن عَرَفَ اللهَ أحبَّهُ (تنبيه الخواطر، ج ۱، ص ۵۲، به نقل از: محمّدي ريشهري، ۱۳۷۹ ش، ص ۳۱۸، ح ۹۶۵).
2.. الشَّوقُ شيمَةُ الموقِنينَ (غرر الحکم، ح ۶۶۳، به نقل از: محمّدي ريشهري، ۱۳۸۳ ش، ح ۳۶۹۶).
3.. براي اطلاعات بيشتر، ر.ک: الکافي، کتاب الايمان و الکفر، باب حقيقت الايمان و اليقين؛ علم و حکمت در قرآن و حديث.
4.. لسان العرب، ج ۱۳، ص ۴۵۸.
5.. معجم فروق اللغوية، ص ۳۷۴، ش ۱۵۱۰.
6.بحار الأنوار، ج ۷۰، ص ۱۴۳.
7.پيامبر خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايد: «إنَّ اليَقينَ ما استَقَرَّ في الصُّدورِ وَ اطمَأنَّ إليهِ القَلبُ»؛ يقين، آن چيزي است كه در سينه، استقرار مييابد و قلب، نسبت به آن، اطمينان حاصل نمايد (كنز العمّال، ج ۳، ص ۴۳۱، ح ۷۳۰۵).
8.امام صادق عليه السلام در بيان جنود عقل و جهل ميفرمايد: ... اليَقينُ و ضِدَّهُ الشَّک (علاّمه مجلسي، ج ۱، ص ۱۱۰).