127
مثلث ايمان

رابطه‌اي دوسويه ميان خداوند و انسان است؛ زيرا آيات شريف قرآن کريم، صراحت دارند که وقتي انسان، محبّت خداوند را به دل گرفت، خود نيز محبوب خدا مي‌شود. يعني در اين جا، هم خدا و هم انسان، محبوب هستند و رابطه‌اي دوسويه ميان خدا و انسان، ايجاد مي‌شود. به همين دليل است که در قرآن کريم، رابطه حبّي با خداوند را هم خداي سبحان از خود به خلق مي‌گويد و هم از خلق به خدا (انصاري، بي تا).
اين، در حالي است که در بيم يا اميد، چنين رابطه دوسويه‌اي وجود ندارد. بنده مي‌ترسد و خداوند بزرگ، ايمني مي‌دهد، يا بنده، طمع و خواسته‌اي دارد و خداوند کريم، خواسته او را برآورده مي‌سازد. در همين چارچوب، اين نکته نيز قابل توجّه و تأمّل است که در قرآن کريم، در حالي که خداوند رحمان، از رحمت واسعه خود نسبت به همه انسان‌ها سخن گفته و رحمت خود را در اين دنيا، به وضعيت‌ها، شرايط يا افراد خاصي محدود و مشروط نکرده است.۱ هيچ گاه به طور عام و بدون مشخّص و معين کردن موضوع، محبّت خود را اعلام نکرده است.
به عبارت ديگر، خداوند سبحان، محبّت خود را تنها نسبت به افراد خاصي اعلام نموده و آن را به صراحت، به افراد و شرايط معيّني، محدود و مشروط کرده است.۲

1.. براي نمونه: (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) (سورۀ حمد، آيۀ ۱)؛ (وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ) (سورۀ اعراف، آيۀ ۷)؛ (رَبَّنا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ رَحْمَةً) (سورۀ غافر، آيۀ ۷)؛ (وَ هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّياحَ بُشـْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ) (سورۀ فرقان، آيۀ ۴۸)؛ (وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ) (سورۀ قصص، آيۀ ۷۳)؛ (وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ) (سورۀ انبيا، آيۀ ۱۰۷)؛ (كَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ) (سورۀ انعام، آيۀ ۱۲).

2.. در قرآن کريم، هر بار که واژۀ حبّ خدا نسبت به انسان‌ها به کار رفته، نسبت به گروه خاصي از افراد (مؤمنان) بوده است؛ به عبارت ديگر، هر بار که يکي از مداخل يا راه‌هاي ورود به دايرۀ محبّت الهي را بيان کرده و نشان داده است. براي مثال: (وَ اللهَ يُحِبُّ الْمـُتَطَهِّرِينَ) (سورۀ بقره، آيۀ ۲۲۲)؛ (فَإِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْـمُتَّقِينَ) (سورۀ آل عمران، آيۀ ۷۶)؛ (إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا) (سورۀ صف، آيۀ ۴)؛ (إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْـمُحْسِنِينَ ) (سورۀ مائده، آيۀ ۱۳)؛ (إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الـْمُقْسِطِينَ) (سورۀ مائده، آيۀ ۴۲)؛ (إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ) (سورۀ آل عمران، آيۀ ۱۴۶)؛ (إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الـْمُتَوَكِّلِينَ) (سورۀ آل عمران، آيۀ ۱۵۹).


مثلث ايمان
126

جامعه بشر آورده‌اند، در صورتي به نتيجه مطلوب مي‌رسد که بر اين پايه، استوار باشد» (محمّدي ري‌شهري، ۱۳۷۹ش، ص ۳۳۱).
۲. «اگرچه پيش‌نياز دين، تعقّل است، وقتي کسي اين مرحله را طي کند و به اصل و اساس دين برسد (يعني بعد از تعقّل به گوهر ايمان برسد)، ديگر در اين فضا آنچه موتور محرّک و انگيزه اصلي است، محبّت است. ايمان بدون محبّت، هر چند بنياني عقلاني و فلسفي داشته باشد، ولي تا زماني که جوهر عشق و محبّت در درونش ريخته نگردد، مبدأ عمل و تحرّک نمي شود» (انصاري، ۱۳۸۶ش، ص ۸۴).
۳. مزيّت ديگر رابطه بر اساس محبّت، اين است که رابطه مبتني بر محبّت، پايدارتر از رابطه‌اي است که بر ترس يا طمع استوار است. رابطه‌اي که بر اساس خوف است، چنانچه ترس از کيفر نباشد، رابطه‌اش قطع و رفتارش تغيير خواهد کرد و کسي که بر اساس رجا، عمل مي‌کند نيز اگر طمع به پاداش نداشته باشد، رابطه‌اش قطع و رفتارش تغيير خواهد کرد؛ امّا کسي که رابطه‌اش بر محبّتْ استوار است، از بند ترس و طمع، آزاد است و با وجود يا فقدان کيفر و پاداش، رفتارش تغيير نخواهد کرد.

امام زين العابدين عليه السلام در اين باره مي‌فرمايد: «من دوست ندارم خدا را عبادت کنم و هدفي جز پاداش نداشته باشم؛ چرا که در آن صورت، مانند بنده طمع‌کار خواهم شد که اگر طمع نمايد، عمل مي‌کند و اگر طمع نکند، عمل نمي‌کند. و دوست ندارم خدا را به خاطر ترس از عقاب، عبادت کنم که در آن صورت، مانند بنده ناشايست خواهم شد که اگر نترسد، عمل نمي‌کند».
پرسيدند: پس چرا او را عبادت مي‌کنيد؟ فرمودند: «زيرا او به خاطر نعمت‌هايش اهل پرستش است».۱
۴. مي‌توان چنين ادّعا کرد که رابطه بر اساس محبّتْ اساساً و ماهيتاً از دو نوع ديگر رابطه، متفاوت است. يک دليل مهم تأييد اين ادّعا، اين است که رابطه حبّي،

1.إنّي أکرَهُ أن أعبُدَ اللهَ و لا غَرَضَ لي إلّا ثَوابُهُ، فأکونَ کالعَبدِ الطَّمِعِ المُطَمَّعِ؛ إن طَمِعَ عَمِل و إلّا لَم يَعمَلْ، و أکرَهُ أن (لا) أعبُدَهُ إلّا لِخَوفِ عِقابِهِ، فأکونَ کالعَبدِ السُّوءِ؛ إن لَم يَخَفْ لَم يَعمَلْ. قيلَ: فِلمَ تَعبُدُهُ؟ قالَ: لِما هُو أهلُهُ بِأيادِيهِ علَي وإنعامِه (علامة مجلسي، ج ۶۷، ص ۲۱۰، ح ۳۳).

  • نام منبع :
    مثلث ايمان
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّدعلی مظاهری و عباس پسندیده، با همکاری: منصوره سادات صادقی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9549
صفحه از 246
پرینت  ارسال به