117
مثلث ايمان

امام خميني (۱۳۷۸ ش) در تفسير سوره حمد آورده است: «رحمت رحماني، مقام بسط وجود است و رحمت رحيمي، مقام بسط کمال وجود. پس وجود، با رحمت رحماني پديدار شد و هر پديده‌اي، با رحمت رحيمي، به کمال معنوي و هدايت باطني خويش مي‌رسد» (ص ۲۱۳). با توجّه به همين تفسير و برداشت است که ابن عربي معتقد است که جهان، با (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ) پديد آمد.۱ بنا بر اين، «اين جلوه رحمت رحمانيه است که نظام عالم وجود، مطلقاً بر پايه آن نهاده شده» (همان، ص ۲۲۱).
نتيجه نياز به خدا در افراد، «فعّال كردن»۲ رفتار است از طريق تشويق و تطميع فرد، به مبادرت به انجام دادن آنچه خدا خواسته و يا فرمان داده است، و نيز اجتناب از آنچه خدا منع و نهي كرده است، به اين اميد که به پيامدهاي مثبت پيروي كردن از اين اوامر و نواهي، دست يابد. لازم به توضيح است که انسان، به طور طبيعي، از ويژگي جلب منفعته برخوردار بوده و براي کسب سود يا دست يافتن به موقعيتي خوشايند، تلاش مي‌کند. بنا بر اين، چنانچه بداند که انجام دادن رفتاري خاص، پيامدهاي مثبتي به همراه خواهد داشت، اميد در او برانگيخته مي‌شود و براي کسب منفعت و دست يافتن به آن، اقدام مي‌کند.
اين مسئله، در آيات و روايات فراواني نيز مورد اشاره و تأکيد قرار گرفته است. خداوند متعال در آيه‌اي،‌ پس از توضيح اوصاف مؤمنان، آنها را از نظر اعمال و رفتارشان، اين گونه معرفي مي‌کند: «شبها از بستر خواب برمي‌خيزند و [در دل شب،] با بيم و اميد [و ناله اشتياق در نماز شب]، خداي خود را مي‌خوانند و از آنچه به آنها روزي كرده‌ايم، به مسكينانه انفاق مي‌كنند».۳امام صادق عليه السلام در مورد گروهي که پيوسته گناه مي‌کنند و مي‌گويند اميدواريم، ضمن تکذيب ادعاي اميد بدون عمل آنها، به عنوان يک اصل، بيان مي‌دارند که اميد،

1.ر. ک : الفتوحات المکية، ج ۱، ص ۱۰۲: «ظهر الوجود ببسم الله الرحمن الرحيم».

2.. Activation.

3.. ) تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ينْفِقُونَ) (سورۀ سجده، آيۀ ۱۶).


مثلث ايمان
116

شريف (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) آغاز شده است، ضمن آن که تمامي سوره‌هاي قرآن (بجز يک سوره) نيز با همين آيه، آغاز شده‌اند.
به عبارت ديگر، پس از ذکر نام «الله» ـ که اسم جامع است و جلوه جامع همه جلوه‌هاي حق تعالي است ـ ، اسم رحمان و رحيم، به عنوان جلوه‌هاي آن اسم جامع آمده است (امام خميني، ۱۳۷۸ ش، ص ۱۰۴ـ۱۰۵)، که البته به نظر مي‌رسد وقتي ابتدا مي‌آيند و با هم مي‌آيند و مکرر در مکرر مي‌آيند، اينها همگي مي‌تواند نشان‌دهنده اهميت آنها باشد. کما اين که امام خميني (۱۳۷۸ ش) در تفسير همين ابتدا آمدن و همراه آمدن اين نام‌ها با اسم «الله»، تأکيد مي‌کنند که «با اين اسم الله که جامع همه کمالات است به مرتبه ظهور، رحمان و رحيمش را ذکر فرموده است از باب اين که رحمت است و رحمانيت است و رحيميت است؛ و اوصاف غضب و انتقام و امثال اينها تبعي است. آن که بالذات است، اين دو است، رحمت بالذات است، و رحمانيت و رحيميت بالذات است؛ آنهاي ديگر، تبعي است» (ص۱۰۵).
رحمن و رحيم ـ که از امّهات اسماي الهي هستند (همان، ص ۳۹) و هر دو، مشتق از رحمت بوده و در آنها عطوفت و رقّت، مأخوذ است ـ ، دو نام لطيف هستند که يکي از ديگري، لطيف‌تر است: رحمان، يعني لطف کننده، و رحيم، يعني مهرباني کننده با بندگانش (همان، ص ۲۵ـ۲۶).
امام خميني (۱۳۷۸ ش) با ذکر مستنداتي، از جمله آيه ۱۵۶ سوره اعراف،۱ «رحمان» را محيط‌ترين اسماي الهيه مي‌داند، و به همين دليل هم هست که بر ديگر تجليّات خداوند، مقدّم شده است. کما اين که اين مسئله در دعاي امام صادق عليه السلام نيز به روشني، مورد اشاره قرار گرفته است. ۲

1.(رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ؛ رحمت من، همۀ موجودات را فرا گرفته است).

2.يا من سبقت رحمته غضبه؛ اي کسي که رحمتش بر غضبش سبقت گرفته است! (علامه مجلسي، ج ۹۴، ص۲۳۹).

  • نام منبع :
    مثلث ايمان
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّدعلی مظاهری و عباس پسندیده، با همکاری: منصوره سادات صادقی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9477
صفحه از 246
پرینت  ارسال به