امام خميني (۱۳۷۸ ش) در تفسير سوره حمد آورده است: «رحمت رحماني، مقام بسط وجود است و رحمت رحيمي، مقام بسط کمال وجود. پس وجود، با رحمت رحماني پديدار شد و هر پديدهاي، با رحمت رحيمي، به کمال معنوي و هدايت باطني خويش ميرسد» (ص ۲۱۳). با توجّه به همين تفسير و برداشت است که ابن عربي معتقد است که جهان، با (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ) پديد آمد.۱ بنا بر اين، «اين جلوه رحمت رحمانيه است که نظام عالم وجود، مطلقاً بر پايه آن نهاده شده» (همان، ص ۲۲۱).
نتيجه نياز به خدا در افراد، «فعّال كردن»۲ رفتار است از طريق تشويق و تطميع فرد، به مبادرت به انجام دادن آنچه خدا خواسته و يا فرمان داده است، و نيز اجتناب از آنچه خدا منع و نهي كرده است، به اين اميد که به پيامدهاي مثبت پيروي كردن از اين اوامر و نواهي، دست يابد. لازم به توضيح است که انسان، به طور طبيعي، از ويژگي جلب منفعته برخوردار بوده و براي کسب سود يا دست يافتن به موقعيتي خوشايند، تلاش ميکند. بنا بر اين، چنانچه بداند که انجام دادن رفتاري خاص، پيامدهاي مثبتي به همراه خواهد داشت، اميد در او برانگيخته ميشود و براي کسب منفعت و دست يافتن به آن، اقدام ميکند.
اين مسئله، در آيات و روايات فراواني نيز مورد اشاره و تأکيد قرار گرفته است. خداوند متعال در آيهاي، پس از توضيح اوصاف مؤمنان، آنها را از نظر اعمال و رفتارشان، اين گونه معرفي ميکند: «شبها از بستر خواب برميخيزند و [در دل شب،] با بيم و اميد [و ناله اشتياق در نماز شب]، خداي خود را ميخوانند و از آنچه به آنها روزي كردهايم، به مسكينانه انفاق ميكنند».۳امام صادق عليه السلام در مورد گروهي که پيوسته گناه ميکنند و ميگويند اميدواريم، ضمن تکذيب ادعاي اميد بدون عمل آنها، به عنوان يک اصل، بيان ميدارند که اميد،