97
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

مى‏کنم تا خداوند میان من و شما حکم کند». آنان دوباره از پیامبر صلی الله علیه و الهخواستند که از خداوند بخواهد که فرشته‏اى بفرستد و گفته‏هایش را تصدیق کند و از خداوند بخواهد که باغ، قصر و گنج‌هایی از طلا و نقره برای آنان فرو فرستد. رسول خدا صلی الله علیه و اله‌ دوباره پاسخی مشابه پاسخ پیشین به آنان دادند. این بار آنان از او خواستند که خداوند بر آنها عذابی نازل کند و پاره‌سنگ‌هایی از آسمان بر سرشان فرو فرستد تا آشکار شود که او راست می‌گوید و سپس چنین گفتند: «اى محمّد ما راه عذر بر تو بستیم و به‌خدا رهایت نخواهیم کرد تا این‌که یا تو را به هلاکت رسانیم یا تو ما را هلاک کنى».۱

عبارات قرآن نیز آنچه از مشرکان نقل شد را تأیید می‌کنند با این تفاوت که در این آیات، قرآن به‌عنوان معجزه پیامبر صلی الله علیه و اله‌ و دلیلی بر نبوت رسول خدا صلی الله علیه و اله معرفی می‌شود:

۰.بگو: «اگر انسانها و پریان (جن و انس) اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد؛ هرچند یک‌دیگر را (در این کار) کمک کنند. ٭ ما در این قرآن، براى مردم از هر چیز نمونه‏اى آوردیم (و همه معارف در آن جمع است)؛ اما بیشتر مردم (در برابر آن، از هر کارى) جز انکار، ابا داشتند! ٭ و گفتند: «ما هرگز به تو ایمان نمى‏آوریم تا این‌که چشمه جوشانى از این سرزمین (خشک و سوزان) براى ما خارج سازى ٭ یا باغى از نخل و انگور از آن تو باشد؛ و نهرها در لابه‏لاى آن جارى کنى ٭ یا قطعات (سنگهاى) آسمان را - آن چنان که مى‏پندارى - بر سر ما فرود آرى؛ یا خداوند و فرشتگان را در برابر ما بیاورى ٭ یا براى تو خانه‏اى پر نقش و نگار از طلا باشد؛ یا به آسمان بالا روى؛ حتى اگر به آسمان روى، ایمان نمى‏آوریم، مگر آن‌که نامه‏اى

1.. ابن هشام، السیرة النبویة، ج۱، ص۲۹۵- ۲۹۷.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
96

نیست. همچنین خداوند برهان خود را به حضرت یوسف نشان داد تا از فتنه زلیخا نجات پیدا کند.۱ البته، در مواردی نیز هرچند می‌توان برهان را به نوعی استدلال عقلی تفسیر کرد،۲ ولی هیچ دلیلی بر هم‌پوشانی آن با برهان منطقی وجود ندارد و همچنان امکان حمل بر معنای لغوی وجود دارد.

سیره و سخنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله‌ نیز یکی دیگر از ریشه‌های عقل‌گرایی کلامی در جهان اسلام بوده است؛ برای مثال، مجادله‌های رسول اکرم صلی الله علیه و اله‌ با مخالفان از عرصه‌های بروز و ظهور عقل‌گرایی کلامی است.

هرچند شواهد موجود درباره اَعراب دوران جاهلی نشان می‌دهد که تفکر عقلی در بین آنان جایگاه چندانی نداشته است و زندگی اعراب بیشتر بر اسطوره‌ها، داستان‌ها و تقلید از گذشتگان مبتنی بوده است، ولی در گفت‌وگوها و مجادله‌های برخی مشرکان با پیامبر صلی الله علیه و اله‌ و پاسخ‌های پیامبر صلی الله علیه و اله به آنان می‌توان زمینه‌ها و بن‌مایه‌های عقلانی را پیدا کرد.

برای مثال، هنگامی که سران قریش از تطمیع او به نتیجه‌ای نرسیدند، درخواست معجزه‌های شگفتی کردند. نخست از رسول خدا صلی الله علیه و اله‌ خواستند که از خداوند بخواهد کوه‌های مکه را از اطراف شهر دور کند و زمین آن را مسطّح کند و مانند سرزمین شام و عراق نهرها و چشمه‌هایی در آن جاری سازد و حتی پدران گذشته آنها را زنده کند تا از آنان بپرسند که آیا سخن پیامبر صلی الله علیه و اله‌ درست است یا نه. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در پاسخ آنها فرمودند: «من برانگیخته نشده‏ام تا کارهایى که شما می‌گویید انجام دهم، بلکه من مأمورم تا آنچه را خداوند به من دستور داده است، به شما ابلاغ کنم. پس اگر پذیرفتید، بهره دنیا و آخرت از آن شما است و‌گر نه صبر

1.. (وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ‏ رَبِّهِ كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصين‏) (سورۀ یوسف، آیۀ۲۴).

2.. برای مثال، نک: سورۀ نساء، آیۀ۱۷۴؛ سورۀ مؤمنون، آیۀ۱۱۷.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16680
صفحه از 297
پرینت  ارسال به