95
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

منتهی شوند. مشابه این استدلال در این آیات آمده است.

در حقیقت، حضرت ابراهیم علیه السلام‌ حرکت، افول و غروب خورشید و ماه را دلیلی بر عدم شایستگی آنها برای خدا بودن معرفی می‌کند. استدلال قرآن در اثبات توحید در آیه (لو کان فیهما آلهة الا اللّه لفسدتا)۱ نیز در حقیقت برهانی عقلی است. به بیان دیگر، اگر در عالَم خدایان متعددی وجود داشت، به ناچار باید این چند خدا با یک‌دیگر اختلاف ذاتى و تباین حقیقى داشته باشند؛ زیرا در غیر این صورت چند خدا نمى‏شدند. تباین در حقیقت و ذات نیز مستلزم آن است که در تدبیر هم با یک‌دیگر متباین و مختلف باشند و همین که پاى اختلاف در تدبیر به میان بیاید، تدبیر هر یک تدبیر دیگرى را فاسد مى‏کند و آسمان و زمین رو به تباهى مى‏گذارند. حال که مى‏بینیم نظام جارى در عالم، نظامى واحد است و همه اجزاى آن، یک‌دیگر را در رسیدن به هدف خود یارى مى‏دهند، مى‏فهمیم که عالم تنها یک خداوند دارد.۲

برهان‌خواهی قرآن از مشرکان در موارد متعدد نیز گواهی دیگر بر رویکرد عقلی قرآن به تبلیغ دین اسلام و مقابله با شبهات ذهنی مخاطبان است.۳ برهان در لغت به معنای ‌حجّت و دلیل آشکار است.۴ با این حال نباید اصطلاح «برهان» را در قرآن با آنچه در منطق و فلسفه گفته شده است، یکسان انگاشت. در قرآن معجزات حضرت موسی علیه السلام‌ نیز برهان خوانده شده است؛۵ در حالی که اعجاز برهان منطقی

1.. سورۀ انبیاء، آیۀ۲۲.

2.. هرچند برخی این آیه را بر «برهان تمانع» تطبیق داده‌اند (برای مثال، نک: تفتازانی، شرح المقاصد، ج۴، ص۳۶)، ولی برخی از متفکران و فیلسوفان بر تمایزهای استدلال موجود در این آیه و برهان تمانع تأکید کرده‌اند (نک: مصباح یزدی، خداشناسی، ص۲۴۰- ۲۵۱).

3.. برای مثال، نک: سورۀ بقره، آیۀ ۱۱۱؛ سورۀ انبیاء، آیۀ ۲۴؛ سورۀ نمل، آیۀ ۶۴.

4.. ابن منظور، لسان العرب، ج۱۳، ص۵۱.

5.. (اسْلُكْ يَدَكَ في‏ جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ وَاضْمُمْ إِلَيْكَ جَناحَكَ مِنَ الرَّهْبِ فَذانِكَ بُرْهانانِ‏ مِنْ رَبِّكَ إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَمَلاَئِهِ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقين) (سورۀ قصص، آیۀ۳۲).


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
94

به آنها اشاره شد. هرچند این اصطلاحات - چنان که پیشتر اشاره شد - معنایی عام‌تر از معرفت نظری را می‌رساند و حتی در بُعد معرفتی و نظری نیز مقصود از تعقل قرآنی استدلال‌هایی بسیار ساده‌تر از نمونه‌های کلامی و فلسفی بَعدی است، ولی به هرحال، می‌توان آن را نمونه اولیه استدلال‌های کلامی دوره‌های بعد دانست. پیشتر به تأثیرپذیری متکلمان از نوع استدلال‌های قرآن اشاره کردیم.

افزون بر این، خود قرآن به پیامبر صلی الله علیه و اله‌ دستور داده است که از «جدال اَحسن» در دعوت غیرمسلمانان بهره گیرد. جدال و مُجادله در لغت به معنای درهم پیچیدن دو نفر برای غلبه بر یک‌دیگر است.۱ بی‌شک، مقصود از جدال در این‌جا جدال فکری و عقلی است.

از جمله مجادلات قرآن می‌توان به آیات پایانی سوره یس در اثبات معاد اشاره کرد. وقتی مشرکان استخوان پوسیده‌ای را نشان داده و خلقِ دوباره آن را ناممکن شمردند، خداوند متعال به پیامبر صلی الله علیه و اله‌ دستور می‌دهد که به آنان بگوید کسی که آنها را در آغاز آفرید، بر آفرینش دوباره آنها نیز تواناست.۲

استدلال حضرت ابراهیم علیه السلام در اثبات توحید و رد پرستش خورشید و ماه نیز نمونه دیگری از استدلال‌های عقلی قرآن در مجادله با مخالفان است.۳ این استدلال در حقیقت نمونه اولیه استدلال و برهانی است که متکلمان در دوره‌های بعد در قالب «برهان حدوث» بیان کرده‌اند. متکلمان برای اثبات حدوث عالم به وجود اَعراض متغیر در اجسام عالم استدلال کرده‌اند. به بیان دیگر، اجسام به این دلیل که همیشه اَعراض حادثی مانند حرکت و سکون را به همراه دارند، حادث‌اند. امور حادث نیز در نهایت، باید به یک موجود قدیم که همان خداوند تبارک و تعالی است،

1.. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص۱۸۹- ۱۹۰.

2.. سورۀ یس، آیۀ ۷۸- ۸۳.

3.. سورۀ انعام، آیۀ ۷۶- ۷۹.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16683
صفحه از 297
پرینت  ارسال به