83
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

نخست، تمایز عقل عملی و عقل نظری در مدرکات آنهاست. به بیان دیگر، عقل عملی به درک بایدها و نبایدها و عقل نظری به فهم هست‌ها و نیست‌ها می‌پردازد. بنا بر این تعریف، تمایز این دو عقل در متعلَق آنهاست، نه در ماهیت‌شان.۱

در تعریف دوم عقل نظری قوه‌ای است که هم باید‌ها و نباید‌ها و هم هست‌ها و نیست‌ها را می‌شناسد و در مقابل عقل عملی قوه‌ عمل‌کننده‌ و محرک انسان به افعال است.۲ در این تعریف عقل عملی همان اراده خواهد بود. همان‌‌‌‌‌‌گونه که پیداست، تعریف دوم با آنچه در بالا درباره عقل عملی گفتیم سازگار نیست؛ زیرا بنا به آنچه در روایات گفته شد، عقل امر و نهی می‌کند؛ ولی انسان با اراده خود به دستورات عقل عمل می‌کند یا این‌که آنها را نمی‌پذیرد. این در حالی است که اگر اراده و قوه عامله بر فعلی قرار گیرد، آن فعل انجام خواهد شد.۳

۳. در دسته سوم از روایات، اعمال نیک و فضایل اخلاقی از آثار عقل برشمرده شده‌اند. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله‌ نقل شده است که «شخص مؤمن، عاقل نیست مگر آن‌که ده خصلت در او جمع شود: مردم به خیر او امیدوار و از شر او ایمن باشند، خیرى که از دیگرى دریابد، بسیار شمارد و خیرِ بسیارِ خود را کم شمارد. در طول عمرش از تحصیل دانش خسته نشود و از رجوع حاجت‌مندان به ‌سویش‏ دلتنگ نشود. خوارى و فروتنى در نظر وى از عزت و سربلندى و فقر و تنگدستى از ثروت محبوب‌تر باشد. بهره وى از دنیا همان قُوت باشد و دهم آن که هیچ کس را نبیند مگر آن‌که با خود گوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است».۴ «زهد رأس عقل، حیاء دو چشم آن... رأفت دغدغه خاطر آن و رحمت قلب آن است».۵

1.. فارابی، فصول منتزعة، ص۵۴؛ ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، ص۸۵.

2.. ابن سینا، الحدود، ص۲۴۰؛ بهمنیار، التحصیل، ص۷۸۹.

3.. در این‌باره، نک: برنجکار، حکمت و اندیشه دینی، ص۶۰- ۶۱.

4.. شیخ صدوق‌، الخصال، ج۲، ص۴۳۳.

5.. همان، ص۴۲۷.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
82

و بد را می‌فهمند ۱و عقل راهنمای انسان مؤمن است.۲

همچنین در نصایحی به امام علی علیه السلام‌ چنین فرمودند: «ای علی! با حق باش، هرجا که باشد و کارهای شبهه‌ناک را با عقلت جدا ساز؛ زیرا خرد ‌حجّت خداوند بر تو و امانت او نزد تو و برکت الهی در پیش توست».۳ همچنین از امام علی علیه السلام‌ نقل شده است که عاقل کسی است که از میان دو شر بهترین آنها را بشناسد.۴ در روایتی دیگر نیز نقل شده است که عقل رسول خداوند به سوی انسان‌ها است.۵ بی‌شک، یکی از وظایف انبیاء بیان خوب و بد به انسان‌هاست.

۲. بنا به دسته دیگری از روایات، عقل امر و نهی هم می‌کند و آدمی را از اعمال زشت بازمی‌دارد. به گفته نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و اله‌ هرکس نافرمانی عقل کند، پشیمان می‌شود.۶ عقل پای‌بندی از جهالت است و نفس انسان همچون پلیدترین جانوران است و اگر پاى‌بند نداشته باشد، هار مى‏شود.۷‏ از امام علی علیه السلام‌ نیز نقل شده است که عقل، انسان را به سودمندترین چیز امر می‌کند.۸

البته، این معنای از عقل با آنچه در دیدگاه برخی فیلسوفان با عنوان «عقل عملی» مطرح شده است، متفاوت است. در فلسفه دو تعریف برای عقل عملی بیان شده است که یکی از آنها با آنچه در این‌جا گفتیم سازگار نیست. در تعریف

1.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۹۸.

2.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۵۵.

3.. الدیلمی الهمدانی، الفردوس بمأثور الخطاب، ج۵، ص۳۱۸.

4.. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۶، ص۳۲۲.

5.. لیثی واسطی، عیون الحکم والمواعظ، ص۲۷.

6.. کراجکی، ‌کنز الفوائد، ج۲، ص۳۱.

7.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۱۵.

8.. آبی، نثر الدر، ج۱، ص۲۸۵.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20647
صفحه از 297
پرینت  ارسال به